Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

food fotografie - ideale lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • food fotografie - ideale lens?

    Hoi! In mijn culinair enthousiaste familie vragen ze me geregeld foto's te maken van hun lekkere creaties (taarten, cakes, liflafjes, in allerlei vormen en kleuren) ... Wat met wisselend succes lukt (de foto's, het eten is meestal ok :-).

    Welke lens zou ideaal zijn om dit soort dingen vast te leggen? (bereik, 'snelheid', ... )
    Ik heb momenteel een canon 450 D, maar ben erg aan het kwijlen op de nieuwe 7D...

    qua glas heb ik nu
    de kitlens EF-S 18_55 3,5/5,6
    een vaste EF 50 1,8
    en een EF 28-135 3,5/5,6

    bedankt!
    Jo
    Canon 450D

  • #2
    Re: food fotografie - ideale lens?

    Oei, dat is een van de moeilijkste onderwerpen, vooral bereide gerechten of desserts.
    Ik durf veel, maar daar blijf ik af, wegens “te” veel werk en super moeilijk.
    Het is ook meestal, voor 75% triche en kunstjes, die je dan nog eens moet kennen.
    Alsook specifieke studiobelichting, enz …. enz…
    Dit, als het echt kunstig mooi moet zijn.
    Uw lenzen zijn okay.
    SF
    00.00 Gone

    Comment


    • #3
      Re: food fotografie - ideale lens?

      Het focale bereik van je lenzenarsenaal is groot. Wat noem je "wisselend succes" ? Waaraan ligt dat? Wat vindt je dat er ontbreekt in je lenzenarsenaal?

      Groet Hans.

      Comment


      • #4
        Re: food fotografie - ideale lens?

        Mijn mening: Carl-Zeiss 50mm Macro. Met alle tekortkomingen.
        -m-
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: food fotografie - ideale lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door jo-beelen Bekijk bericht
          Hoi! In mijn culinair enthousiaste familie vragen ze me geregeld foto's te maken van hun lekkere creaties (taarten, cakes, liflafjes, in allerlei vormen en kleuren) ... Wat met wisselend succes lukt (de foto's, het eten is meestal ok :-).

          Welke lens zou ideaal zijn om dit soort dingen vast te leggen? (bereik, 'snelheid', ... )
          Ik heb momenteel een canon 450 D, maar ben erg aan het kwijlen op de nieuwe 7D...

          qua glas heb ik nu
          de kitlens EF-S 18_55 3,5/5,6
          een vaste EF 50 1,8
          en een EF 28-135 3,5/5,6

          bedankt!
          Jo
          De spullen zijn afdoende, een 7D volkomen overbodig.

          De belichting, daar moet je eens op gaan studeren...

          Comment


          • #6
            Re: food fotografie - ideale lens?

            Bedankt voor de tips! Ik gebruik vaak het vaste lensje van 50 om een groot diafragma te kunnen gebruiken (en een kleine scherptediepte te hebben), maar met het vaste brandpunt zit ik qua compositie soms moeilijk (om het onderwerp erop te krijgen moet ik er soms te veraf gaan naar mijn zin).
            Ik denk dat ik daar een groothoek met groot diafragma mis, om vrij kort te kunnen gaan en toch breed, maar het probleem is waarschijnlijk inderdaad de belichting...
            Ik had eens zitten kijken naar een groothoek zoom met groot diafragma, maar daar is niet zoveel keuze in, en ik weet niet of dat een goeie lens is voor gerechten en taarten en zo...

            Ik moet inderdaad ook eens uitkijken naar belichting, maar wil hier thuis geen hele studio inrichten...
            Canon 450D

            Comment


            • #7
              Re: food fotografie - ideale lens?

              Mss is deze lens ook het overwegen waard als je soms wat te veel tele hebt met een 50mm: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...-a-208114.html
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: food fotografie - ideale lens?

                Ideale lens? TS-E 45mm of TS-E 90mm..

                Comment


                • #9
                  Re: food fotografie - ideale lens?

                  Bedankt voor de reactie. Ik heb nog nooit met een TS lens gewerkt...
                  Wat is het grote voordeel en maakt hier een ideale lens voor producten voor? Is het moeilijk om te gebruiken?
                  Canon 450D

                  Comment


                  • #10
                    Re: food fotografie - ideale lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jo-beelen Bekijk bericht
                    Wat is het grote voordeel en maakt hier een ideale lens voor producten voor? Is het moeilijk om te gebruiken?
                    Je kunt je DoF verleggen/vergroten/verkleinen (en dus de aandacht plaatsen op dingen die met een gewone lens niet mogelijk zijn) of het fotograferen van een glanzend onderwerp (bvb mes) zonder dat je de camera in de reflectie ziet.
                    Het is een beetje wennen (je hebt geen AF, maar het is sowieso een must dat je op statief werkt bij voedingsfotografie) maar eens je die tilt & shift functie kent, kun je niet meer zonder

                    Comment


                    • #11
                      Re: food fotografie - ideale lens?

                      Ik heb al een paar voedingsfotografen al aan het werk gezien (onderandere Joris Luyten van in de shoot) meestal gebruiken voedingsfotografen T/S lenzen of een telelens.

                      Ik heb trouwens ook interesse om met voedingsfotografie te starten, het is voor mij mijn hobby combineren met mijn beroep.

                      Comment


                      • #12
                        Re: food fotografie - ideale lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jo-beelen Bekijk bericht
                        Bedankt voor de reactie. Ik heb nog nooit met een TS lens gewerkt...
                        Wat is het grote voordeel en maakt hier een ideale lens voor producten voor? Is het moeilijk om te gebruiken?
                        Met uw 450 wordt het zowat onmogelijk om de TS lenzen te gebruiken.
                        Het probleem is dat de zoeker niet voldoet voor het manueel scherpzetten.
                        Eigenlijk heb je dan dus wél een D7 (of een 40D of een 50D) nodig,
                        want daar kun je dan een laptop op aansluiten en met live view scherpzetten op dat scherm.
                        Met de bijgeleverde software van Canon is dat echt super om te werken !

                        En zijn TSlenzen moeilijk om te gebruiken ? ... euh, ja.
                        Toch in die zin dat heel veel enthousiasme en volharding niet volstaan.
                        Het tilten behoeft enig theoretisch inzicht (scheimpflug-principe).
                        Dat houdt een theoretische uiteenzetting van hooguit 10 minuten in, niet veel meer.
                        Dan pas zal uw vraag grondig beantwoord worden wat het grote voordeel is.
                        Het in praktijk brengen wordt u dan best even voor getoond.

                        Het licht : met een goedkope, basis studioflitsset kom je al héél ver. Zonder wordt het knoeien ...

                        Ik gebruik een 45TS (soms met 1.4x) op een 40D, en het instellen ervan is een automatisme,
                        maar het onderwerp - de voeding zelf - daar ben ik nog druk mee bezig en met wisselend, veelal gematigd succes.
                        Ik heb nog maar één werk waar de voeding naar mijn gedacht behoorlijk wordt weergegeven
                        ... maar ik krijg binnenkort hulp van een getalenteerde gastronoom !


                        groeten,
                        Last edited by gurdy; 30 november 2009, 16:57. Reden: correctie spellingsfout
                        Gurdy

                        Comment


                        • #13
                          Re: food fotografie - ideale lens?

                          Hartelijk bedankt voor de uitvoerige antwoorden! De TS lens ga ik nog even laten voor wat ze is, tot ik ze bij iemand in de praktijk heb zien gebruiken :-)

                          Ik denk dat ik me eerst ga toeleggen op wat licht... Tips rond een goede en goedkope basisuitrusting altijd welkom!
                          Canon 450D

                          Comment


                          • #14
                            Re: food fotografie - ideale lens?

                            Ik vind het type lens bij deze vorm van fotografie niet zo van belang. Je gebruikt je lens sowieso in gecontroleerde omstandigheden, dus met een gewone lens kan je al goede resultaten bereiken; met een uitmuntende lens natuurlijk ook uitmuntende resultaten; hoe je zelf met licht, en de reflectie van licht op voedsel kan goochelen speelt een VEEL grotere rol.

                            Eigenlijk kan je met jouw 50mm f/1.8 al meer dan goed genoeg uit de voeten, maar knijp hem dan een paar stops dicht als scherpte je prioriteit is.
                            Wil je meer controle of scherpte, scherptediepte enz. dan werk je eerder met tele-objectieven die je zeker niet volopen gebruikt, en controleer je je scherptediepte dmv de afstand tot je object.

                            TS vind ik absoluut geen must om tot goede resultaten te komen, maar daarover zal je wel heel wat verschillende meningen/inzichten opvangen als je je er meer in gaat verdiepen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: food fotografie - ideale lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jo-beelen Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik me eerst ga toeleggen op wat licht... Tips rond een goede en goedkope basisuitrusting altijd welkom!
                              Ik zou je graag verderhelpen daarmee, maar dit is echt wel een tricky vraag.

                              - minimaal: één flash met voldoende vermogen en wat dingen om mee te gaan reflecteren.
                              - goed: 3 spots, wat reflectormogelijkheden en een (eventueel DIY-)lichttent kan je al voor niet veel geld (ook tweedehands) bij elkaar sprokkelen.
                              - the sky is the limit

                              Hoe meer licht, hoe meer mogelijkheden, en hoe beter je schaduwen kan controleren. Mogelijk ga je dan wel met filters moeten werken om té veel licht onder controle te houden als je met een beperkte DOF wil werken en je sluitertijd niet boven de 1/200 kan liften.

                              Comment

                              Working...
                              X