Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoeklens lens

    ik ben al een tijdje op zoek naar een groothoeklens.
    de eerste vraag is het zoom bereik: 10-24 / 12/24 / 14/24 / 10-20 / 11/16 10/17. ik heb nu een lens 18/55(moet je kunnen overlappen? voor niet te snel lens wissel?)
    indien wel, valt de 11/16 en 10/17 al uit de boot. af moet je daar niet naar kijken.

    de tweede vraag; merk=: wat is goed voor mijn nikon D60. Tamron/tokina/nikon/sigma
    met behoud van AF functie en wat als ik in de toekomst VB een D300 koop werkt die er dan ook op.

    de derder en laatste vraag: diafragma. 2.8 is beter natuurlijk maar ook nodig? een vaste f4 zal ook niet slecht zijn of een 3.5/4.5.

    wie kom me wat duidelijkheid scheppen. alvast bedankt.(ik occasie zijn deze bijna niet te vinden)
    Last edited by hendrik_huggie; 29 november 2009, 08:01.
    D60 en glas

  • #2
    Re: groothoeklens welke

    wat wil je met een breedhoeklens fotograferen:
    -vrnl landschappen en gebouwen dan is een f2.8 niet noodzakelijk gezien je met meer scherpdiepte wil werken
    -concerten of sportevenementen héél breed dan kan f2.8 een meer waarden zijn

    voor D60 heb je eentje nodig met ingebouwde motor. AF-S, HSM (sigma)

    persoonlijk zou ik zo breed mogelijk gaan maw beginnen vanaf 10 mm verschillen 10 en 14 mm is vrij groot

    als je denkt aan opstappen naar D300 over toch om mssch een breedhoek voor FF te kopen

    ik ben zeer tevreden over sigma 10-20 maar is niet voor FF
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: groothoeklens welke

      voor concerten of sportevenementen is het niet echt, eerder voor landschap / binnen. / op val avond, nacht eventueel.

      dus voor de 10-20 gaan!
      Last edited by hendrik_huggie; 28 november 2009, 14:12.
      D60 en glas

      Comment


      • #4
        Re: groothoeklens welke

        In je lijstje staat de 10 - 17.
        indien het om de Tokina gaat: let wel dat die van beeldvullende fisheye of 180°tot ongeveer 100° gaat. Voor groothoek mag je de mm aanduiding niet zo letterlijk nemen.
        Een 17mm op een 12 - 24 zal niet hetzelfde effect geven als de 17mm op die tokina.
        In de praktijk moet je rekening houden met de diagonale beeldhoek.
        Beeldhoeken van meer dan 80° laten ook een duidelijke vervorming zien, ook vallende lijnen, vigneteren (donkere hoeken),...

        wil je het effect van verschillende beeldhoeken zien,
        je kijkt best eens op de site van Tamron:


        op

        mvg

        Franky

        Comment


        • #5
          Re: groothoeklens welke

          Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
          voor concerten of sportevenementen is het niet echt,
          Waarom niet voor concerten?
          Sigma 15-30 op FX


          Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
          Beeldhoeken van meer dan 80° laten ook een duidelijke vervorming zien, ook vallende lijnen, vigneteren (donkere hoeken),...
          beeldhoek meer als 100graden, waar zijn nu al die veschijnselen? Foto recht uit de camera(raw conversie alleen) Sigma 10-20 D300.

          Last edited by hjanssen; 28 november 2009, 15:31.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: groothoeklens welke

            ik heb sinds kort een Sigma 10-20 f3.5. (de laatste nieuwe versie)
            is niet echt goedkoop (ongeveer 600 euro) maar valt zeer goed mee op mijn D80
            komt ook in diverse tests zeer goed uit de bus.
            Heb nog niet de gelegenheid gehad om hem uitgebreid uit te proberen maar de paar dingen die ik er al mee gedaan hebben waren boven mijn verwachtingen. Nauwelijks vertekening (rechte lijnen), scherp tot in de hoeken, geen vignettering.

            Aanrader.

            Groeten, Bert
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: groothoeklens welke

              Kleine opmerking over dat overlappen. Die 1 a 2 mm, soms 5 mm waar je over spreekt ga je echt niet missen

              Voor de rest ken ik niks van Nikon, dus daar moei ik me niet mee
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment


              • #8
                Re: groothoeklens welke

                waarom geen concerten, makkelijk dat doe ik niet, geen interesse in.
                wel nachtopname een 2.8f dan beter?

                voor dat bolle effect heb ik het zoniet, is eens leuk maar daar blijft het ook bij. liever de bijna rechte shots.

                btw merk tokina/tamron goed?
                vb Tokina 12-24 f4 atx124 nikon is deze een beetje goed?
                Last edited by hendrik_huggie; 28 november 2009, 18:34.
                D60 en glas

                Comment


                • #9
                  Re: groothoeklens welke

                  ik kan een lens kopen een Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX (Nikon)- voor 275 kopen of niet?
                  D60 en glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoeklens SNELLE reactie

                    Je hebt toch geen autofocus met een tokina 12-24 op uw d60?

                    Wel een goede lens want heb die zelf.

                    Maar moest ik van u zijn koop ik gewoon een sigma 10-20
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoeklens SNELLE reactie

                      Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                      Je hebt toch geen autofocus met een tokina 12-24 op uw d60?

                      Wel een goede lens want heb die zelf.

                      Maar moest ik van u zijn koop ik gewoon een sigma 10-20
                      op een D80 zou het wel werken. een D60 niet dan? damm dacht een lens gevonden te hebben.
                      D60 en glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoeklens welke

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                        Kleine opmerking over dat overlappen. Die 1 a 2 mm, soms 5 mm waar je over spreekt ga je echt niet missen

                        Voor de rest ken ik niks van Nikon, dus daar moei ik me niet mee
                        Die paar milimeter maken wel degelijk uit. Je moet dat niet zien als absolute cijfers, maar als relatieve cijfers. Het verschil tussen 10 en 12 is even groot als het verschil tussen 100 en 120 bijvoorbeeld. Die 2 milimeter maakt zeker wel een groot verschil.

                        Edit: ging over overlap, sorry.

                        Overigens ben ik de enige die zich een beetje stoort aan dat 'snelle reactie'? Je plempt hier gewoon een vraag neer, waar je zelf ook even op had kunnen googlen en zelf het antwoord op had kunnen vinden en je verwacht dan nog dat je hier snel geholpen wordt? Reviews van al deze lenzen zijn er genoeg te vinden met een beetje moeite.

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoeklens SNELLE reactie

                          Als ze niet in dit lijstje staat zal ze niet 100% werken, dit zijn alle lenzen die op een D60 werken met AF.


                          Je hebt blijkbaar twee versies van de 12-24 een zonder scherpstelmotor en een met, die zonder heeft 5 contactjes en degene die u moet hebben voor uw D60 met 9 contactjes op de vatting.
                          Last edited by Sus; 28 november 2009, 21:28.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoeklens lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Als ze niet in dit lijstje staat zal ze niet 100% werken, dit zijn alle lenzen die op een D60 werken met AF.


                            Je hebt blijkbaar twee versies van de 12-24 een zonder scherpstelmotor en een met, die zonder heeft 5 contactjes en degene die u moet hebben voor uw D60 met 9 contactjes op de vatting.
                            dan lijstje staat nu bij mijn favorieten. super url voor mij. bedankt

                            snelle reactie is verwijderd, ik had er een reden voor. ik moest die gast vandaag nog iets laten weten en nu weet ik dankzij jullie dat de lens niet goed is. bedankt daarvoor.

                            conclusie het zal een 10/20 worden, moet ik kijken naar het merk of zijn ze allen goed?
                            + de F-waarde speelt deze een grote rol bij groothoek of is het mooi meegenomen?
                            D60 en glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: groothoeklens lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
                              dan lijstje staat nu bij mijn favorieten. super url voor mij. bedankt

                              snelle reactie is verwijderd, ik had er een reden voor. ik moest die gast vandaag nog iets laten weten en nu weet ik dankzij jullie dat de lens niet goed is. bedankt daarvoor.

                              conclusie het zal een 10/20 worden, moet ik kijken naar het merk of zijn ze allen goed?
                              + de F-waarde speelt deze een grote rol bij groothoek of is het mooi meegenomen?
                              Tokina ATX 11-16mm f2.8 for Nikon en deze? prijs zelfde
                              D60 en glas

                              Comment

                              Working...
                              X