Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterke lens

    Waarschijnlijk een domme vraag, maar ja.

    Ik zit momenteel met m'n kitlens en zou deze binnenkort willen vervangen door de tamron 17-50 2.8
    Dat deze kwalitatief beter is dan de kitlens e.d. weet ik al. Mijn vraag is echter de volgende:
    Is er een verschil tussen de kitlens en de tamron als ik ze beide op f8 zet?
    Ik bedoel hiermee niet de scherptediepte, deze zal wsl wel +/- dezelfde zijn. Maar is er bijvoorbeeld een verschil in sluitertijd of zo? Heb hier al wel eens op gegoogeld, maar krijg nergens een fatsoenlijk antwoord te vinden.

    Alvast bedankt

    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

  • #2
    Re: lichtsterke lens

    Ik vermoed dat je kitlens geen F2.8 over het hele bereik heeft, maar een hogere getal. Dat betekent dat je kitlens minder lichtsterk is en dus langere sluitertijden nodig heeft om een goed belichte foto te maken. Met de Tamron kun je met kortere sluitertijden toe onder dezelfde omstandigheden èn als je het diafragma vol open zet.

    Gebruik je beide objectieven op F8 dan zal er geen verschil zijn (gegeven dat je gelijke ISO gebruikt en er geen wisseling in omgevingslicht is).

    Groet,
    Peter

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterke lens

      Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
      Waarschijnlijk een domme vraag, maar ja.


      Is er een verschil tussen de kitlens en de tamron als ik ze beide op f8 zet?
      Nee, F8 is F8 bij welke lens dan ook en geeft principieel dezelfde belichting en dus ook sluitertijd.

      De F-waarde is "uitgevonden"om lenzen te kunnen vergelijken qua lichtsterkte.

      Geen domme vraag, maar met wat inlezen in deze materie had je zelf kunnen bedenken hoe dat zit.

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterke lens

        bedankt voor de uitleg. Dit antwoord had ik zelf ook uitgdokterd. Het was er mij om te doen dat de kwaliteit van de foto beter wordt als ik zowel de kitlens als de tamron op f8 zou zetten. Dit heeft dus niets met de lichtsterkte van de lens te maken, maar wel met de kwaliteit van de lenzen zelf.

        gr,
        Raf
        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterke lens

          Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
          bedankt voor de uitleg. Dit antwoord had ik zelf ook uitgdokterd. Het was er mij om te doen dat de kwaliteit van de foto beter wordt als ik zowel de kitlens als de tamron op f8 zou zetten. Dit heeft dus niets met de lichtsterkte van de lens te maken, maar wel met de kwaliteit van de lenzen zelf.

          gr,
          Raf
          Dan moet je de vraag duidelijker stellen, je begon zelf over sluitertijden.
          Bij de kitlens maakt het eigenlijk niet zoveel uit, van vol open tot F11 ofzo verandert er niet veel aan de resolutie/scherpte.
          De Tamron is optimaal tussen F4 en F5.6 en is op F8 al wat minder
          De gemeten verschillen zijn marginaal (bron:Photozone)

          Op F8 zie je vrijwel geen verschil, denk , tenzij bij pixelpeepen

          Diegenen die reppen van " vele malen beter" hebben dus ongelijk, de Tamron moet het echt hebben van z'n lichtsterkte.

          Direct vergelijken op:
          View the image quality delivered by the Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.
          Last edited by Keeskanon; 28 november 2009, 22:01.

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterke lens

            bedankt Telekees, dat is nu eens een duidelijke uitleg op een minder duidelijke vraag ...
            Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

            Comment

            Working...
            X