Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Katz Eye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Katz Eye

    Voor iedere gebuiker van MF lenzen:

    Heb vandaag na lang twijfelen een Katz Eye matglas geïnstalleerd in mijn Nikon D300 wat gepaard ging met de nodige zweetdruppels en bevende handjes. Al bij al viel het vervangen van het matglas nog redelijk mee.

    Alhoewel prijzig maakt dit matglas één ding duidelijk: de matglazen van de huidige generatie digitale spiegelreflexen zijn niet meer gemaakt om manueel te focussen!!

    Met het standaard matglas van de Nikon D300 was het manueel scherpstellen gissen en missen, vooral met lange telelenzen en open diafragma's. Het Katz Eye matglas laat toe van heel precies en vooral veel sneller manueel te focussen. Als je onderwerp scherp in de zoeker staat is het ook scherp in de opname. De "hitrate" gaat ongeveer van 40 à 50% naar 80 à 90%.

    Ook bij mijn macrowerk gaat dit een wereld van verschil maken denk ik. Voor een MF-lenzen en macro-verslaafde als ik is dit een heel goede investering geweest en mijn volgende DSLR gaat vanaf dag 1 met ander matglas uitgerust worden.

    Voor alle duidelijkheid: ik word niet gesponsord door Katz Eye

    Grtjes,

    Eric
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: Katz Eye

    Ben benieuwd: geen verschillen in belichting of focuspunten aanduiding tussen origineel en Katz Eye matglas?
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #3
      Re: Katz Eye

      Geert,

      Neen, focuspunten worden sowieso niet beïnvloed door het matglas en wat de lichtmeting betreft heb ik geen afwijking kunnen vaststellen. Heb gegoogled en lichtmeting zou bij spotmeting wel kunnen afwijken maar eigenlijk gebruik ik spotmeting zelden of nooit.

      Zoals ik al zei word ik niet gesponsord door Katz Eye dus ik zal het niet nalaten om in de toekomst eventuele minpunten te vermelden bij intensiever gebruik van het matglas. Ik heb wel de versie "OptiBrite" dus het enige minpuntje is de prijs (180€!). Er zijn nog andere goedkopere merken te verkrijgen maar hiervan weet ik niet of ze even goed zijn.

      Grtjes,

      Eric
      Last edited by ericvanhout; 26 november 2009, 22:02.
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Katz Eye

        Heel interessant!
        Ik ben nog steeds aan het twijfelen, juist door de prijs en de onzekerheid over herbruikbaarheid in de volgende generatie camera (lees: bijna zeker niet)
        Ik zag nu dat het Canon precisie matglas voor de 40D nog geen 30 euro kost, ik weet dat dit geen splitscreen heeft, en heb ook ontdekt hoe zalig dit werkt in mijn Praktica die bij een paar lenzen zat, maar zou dat ook al niet redelijk goed werken voor MF, heeft daar iemand ervaring mee?
        Interchangeable focusing screens
        Also new are interchangeable focusing screens. These come in three flavors; the Ef-A Standard Precision Matte (as included), the Ef-S Super Prevision Matte (slightly darker but easier for manual focus) and the Ef-D Precision Matte with grid
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Katz Eye

          Ik heb ook een Katzeye, maar dan zonder die speciale bewerking en ik moet zeggen dat ik ook al veel plezier van heb gehad..Voor tele en macro lenzen is dit echt ideaal.
          LIchtverlies en focus punten zijn geen probleem.
          reken wel op een lever tijd van 4 weken.Zolang heb ik toch moeten wachten..
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Katz Eye

            Wat bedoelt u met een "speciale bewerking"? Splitscreen? Ik weet echter ook niet wat splitscreen betekent .
            Ik ben nl. op zoek naar een katzeye voor in mijn 400D , vooral met de bedoeling om manueel te focussen op 400mm.
            Waar heeft u die aangeschaft ?
            Er zijn denk ik wel verschillende types katzeye voor eenzelfde body?
            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

            Comment


            • #7
              Re: Katz Eye

              Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
              Er zijn denk ik wel verschillende types katzeye voor eenzelfde body?

              Comment


              • #8
                Re: Katz Eye

                Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                Wat bedoelt u met een "speciale bewerking"? Splitscreen? Ik weet echter ook niet wat splitscreen betekent
                Een "splitscreen" is een stigmometer (télémètre à champ coupé).
                Je bekomt twee verschoven beelden van het onderwerp, de beelden vallen samen als het onderwerp in focus is. Zalig om daarmee te werken!
                Uitleg.
                Marc Doigny | Portretfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: Katz Eye

                  Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny Bekijk bericht
                  Een "splitscreen" is een stigmometer (télémètre à champ coupé).
                  Je bekomt twee verschoven beelden van het onderwerp, de beelden vallen samen als het onderwerp in focus is. Zalig om daarmee te werken!
                  Uitleg.
                  Deze foto is dus niet scherp? Wel ongeloofelijk handig zeg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Katz Eye

                    Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny Bekijk bericht
                    Een "splitscreen" is een stigmometer (télémètre à champ coupé).
                    Je bekomt twee verschoven beelden van het onderwerp, de beelden vallen samen als het onderwerp in focus is. Zalig om daarmee te werken!
                    Uitleg.
                    idd, op MF werkt dit gewoonweg subliem!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Katz Eye

                      Aan de hand van een andere topic heb ik vandaag over de katz eye geleerd. Vind dat ook heel interessant. Bedankt voor het delen van je ervaring hierover.
                      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                      Comment


                      • #12
                        Re: Katz Eye

                        Ik heb m'n Nikon D300 matglas een paar maanden geleden vervangen door een "normale" KatzEye. Gekocht bij Foto Konijnenberg.
                        Het moeiljkste moment was om voldoende moed bij elkaar te schrapen om het matglas te verwijderen. KatzEye levert een speciaal gereedschapje mee om het glaasje los te maken; je moet gespitst zijn op vulplaatjes onder het oude matglas. Latex handschoenen gekocht bij de bouwmarkt; zat er poeder op de buitenkant ; gelukkig geen poeder binnen de camera gekomen.
                        Prent de installatieinstructie in je hoofd, lees ook andere zoals deze:


                        In het geval van Nikon bleek het een makkie.

                        Vervolgens bleek het erg lastig om de deelbeeldscherpstelling (in het midden) goed te zien. Je hebt ook vertikale lijnen nodig om dit deel goed te gebruiken.
                        Heb dat tot tevredenheid opgelost met een DK21M zoekerloupe, waarmee ik het beeld een 17% groter zie.

                        Groet Hans

                        Comment


                        • #13
                          Re: Katz Eye

                          Handig voor macrofotografie lees ik hier, maar wat als je wil scherpstellen op iets dat niet in het midden van 't beeld staat? Bij macrofotografie kun je toch niet zomaar focus & recompose gebruiken?
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Katz Eye

                            Dat is buiten de prijs idd de reden dat ik uiteindelijk niet voor zo'n type matglas ben gegaan, van Canon heb je voor enkele toestellen bvb de Ef-S matglazen, die kosten zo'n 30 euro en zijn mss iets minder precies dan zo'n splitscreen, maar wel een enorme verbetering tov het standaard matglas en geven ook geen te donker beeld bij minder lichtsterke zoomlenzen.
                            Ik moet zeggen dat mijn composities effectief minder centraal zijn geworden, ik ben blij dat ik eindelijk van dat centrale AF punt af ben, hoewel het natuurlijk soms nog oplicht als de focus daar toevallig ligt
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Katz Eye

                              Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                              Handig voor macrofotografie lees ik hier, maar wat als je wil scherpstellen op iets dat niet in het midden van 't beeld staat? Bij macrofotografie kun je toch niet zomaar focus & recompose gebruiken?
                              Je stelt scherp op het onderwerp dat je scherp wilt hebben en dan cadreer je gewoon, meet het licht en ......klik.


                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X