Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

    Als ik geen zin heb om m'n 14-24/2.8 en 24- 70/2.8 mee te sleuren neem ik m'n Voight 20/3.5 en Nikon 50/1.4 AFs mee maar ik had nog wel graag een 35mm prime bijgekocht om m'n lichtgewicht kit te vervolledigen. Daarom dacht ik aan de Nikon 35/2 AFD.Ik heb deze lens jaren geleden gebruikt op een D1X en was er toen niet echt van onder de indruk en heb ze toen ook snel weer verkocht. Ik herinner me dat deze lens moest dichtgedraaien tot F5.6 om een scherp beeld te verkrijgen.Maar misschien had ik wel een slecht exemplaar.

    Is er hier iemand die me kan vertellen hoe deze lens presteert op een D700/ D3 ? Of is er misschien een ander alternatief (mag ook een 28mm of 30mm zijn) dat goed presteert op FX om het gat tussen m'n 20mm en 50mm op te vullen? Mag dus best ook een manuele lens zijn. Maakt me niks uit
    Danny's Photosite

  • #2
    Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

    Was er geen manuele Nikkor 28mm F2? Ik meen te herinneren dat die er een was. En die had totaal geen last van Flare. Nooit niet. Zou is aan Rollin vragen om welke het precies gaat. Maar die raad ik je aan. Aangezien die zo ongevoelige is voor Flare. En zal verder ook wel goed zijn.

    En kijk eens naar de Zeiss ZF 28/2 Distagon, lijkt mij ook wel een goede lens:

    Last edited by Rogier; 26 november 2009, 19:26.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Was er geen manuele Nikkor 28mm F2? Ik meen te herinneren dat die er een was. En die had totaal geen last van Flare. Nooit niet. Zou is aan Rollin vragen om welke het precies gaat. Maar die raad ik je aan. Aangezien die zo ongevoelige is voor Flare. En zal verder ook wel goed zijn.

      En kijk eens naar de Zeiss ZF 28/2 Distagon, lijkt mij ook wel een goede lens:

      http://diglloyd.com/diglloyd/2009-10-blog.html
      Bedankt voor de tip,Rogier
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

        Hi Roadrunner,

        Volgens velen (oa Bjorn Rorslett) scoort de nikon MF 35 1.4 hele hoge ogen ook op een D3,D700. Zelf geen ervaring mee.
        Ben trouwens heel benieuwd naar je ervaringen met de voightlander...
        Groetjes Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

          Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
          Hi Roadrunner,

          Volgens velen (oa Bjorn Rorslett) scoort de nikon MF 35 1.4 hele hoge ogen ook op een D3,D700. Zelf geen ervaring mee.
          Ben trouwens heel benieuwd naar je ervaringen met de voightlander...
          Groetjes Edwin
          Hoi Edwin! Dat is weeral ff geleden

          Bedankt voor de tip betreffende de 35/1.4 Ik heb al wat info bijeen gesprokkeld ivm deze lens en ze zou inderdaad goed zijn vanaf F4. Volopen zou ze niet zo schitterend zijn. Dat staat zo ook op Bjorns site te lezen.

          Van de Voigtlander 20/3.5 ben ik best tevreden. Lens geeft kleuren en contrasten mooi weer en is een plezier om te gebruiken. Erg compact maar degelijk en stevig gebouwd. Met de ingebouwde CPU is het erg makkelijk fotograferen. Bokeh is wel niet echt mooi te noemen maar op een 20mm stoort me dat niet echt. Op FX moet je ze dichtknijpen naar F5.6- F6.3 om de hoeken ook mooi scherp te krijgen. Zeker een aanrader als je een lichtgewicht breedhoek wil die je makkelijk in je binnenzak kan steken.

          Ik heb er ook al aan gedacht om me de Voigt 40/2 aan te schaffen om het gat tussen 20mm en 50mm op te vullen. Of een nikkor 28mm F2.8 AIS. Zou ook een goed lensje zijn.
          Het liefst zou ik een 35mm kopen omdat dit bereik netjes tussen beide primes ligt.

          Ik gebruik al een manuele 35/2 MIR 24-H met Nikon mount en dat is zeker geen slechte lens. Zeker niet als je prijs (50 Euro voor een nieuw exemplaar) mee in beschouwing neemt. Mooie kleuren en bokeh, focust dichtbij en (centrum)scherpte is prima. Maar op FX zijn de hoeken zelfs op F8 niet echt scherp. Dus zoek ik verder.....
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

            Hela Roadrunner,


            Kom mijn Nikkor 35/1.4 AIS eens testen...
            MF en daar heb jij geen moeite mee...
            Je mag er een volle dag mee op stap, je laat me je tests eens zien en we drinker er ene op...
            Wedden dat je deze koopt


            mvg,

            Roland

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

              Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
              Hela Roadrunner,

              Kom mijn Nikkor 35/1.4 AIS eens testen...
              MF en daar heb jij geen moeite mee...
              Je mag er een volle dag mee op stap, je laat me je tests eens zien en we drinker er ene op...
              Wedden dat je deze koopt

              mvg,

              Roland
              Bedankt voor het aanbod, Roland.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                Hier een tevreden eigenaar van de AF-D 35/2.0, eerst op DX en nu op FX.
                Mijn geliefkoosde 'stads'lens

                Enkele voorbeelden met de D700:

                1/30s f/2.0 ISO1000
                1/30s f/2.0 ISO560
                1/30s f/8.0 ISO2000
                1/80s f/4.5 ISO1600
                1/60s f/2.8 ISO1600
                1/60s f/2.0 ISO3200
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                  Erg hartelijk dank voor de moeite! Mooie plaatjes met veel sfeer
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                    Ik heb me net een Nikkor 28mm F2.8 AIs gekocht als aanvulling op m'n 20mm en 50mm. Deze 28mm heeft een zeer goede reputatie en zou erg scherp moeten zijn. Ben eens benieuwd.
                    Hartelijk dank allemaal
                    Danny's Photosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                      Proficiat

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                        Laat dan maar eens rap wat foto,s zien
                        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                        www.langenacker.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                          Zelf ook tevreden van m'n 35mm f2.

                          Mooie kleuren, zeer scherp vanaf f4.

                          F2 inderdaad niet vlijmscherp, maar vind dat geen probleem - geen enkele lens is dat vollopen.

                          Mooie bokeh ook, zeer snelle focus (op D700, maar op oude D80 ook al) en zeer compact en licht. Ook mogelijk om tot zeer dichtbij te gaan op het object - zeer korte minimale scherpstelafstand.

                          Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het niet heel veel gebruik, als ik lichtgepakt op stap ga, neem ik de 15-30mm + de 50mm of 85mm.

                          Vind het qua beeldhoek net te weinig breedhoek (vandaar de 15-30) en voor portretten dan weer net te breed op FX. Voor een andere misschien de gulden middenweg, maar voor mij dus beetje noch mossel noch vis.

                          Behalve bij een omgeving met veel landschap en skylines, is de 50mm f1.4 mijn favoriete lens, vooral dankzij die f1.4.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                            de 28 ais is scherper dan de 35mm, heel goede keuze
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring met Nikon 35/2 AFD op FX ???

                              Ik heb ook de 28mm 2.8 AI en dat is een heel goeie lens en vooral vanaf 20cm en heeft mooie bokeh

                              Comment

                              Working...
                              X