Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen Nikon van jaren '80????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lenzen Nikon van jaren '80????

    Ik heb net vernomen dat er in ons gezin een aantal "oude" nikon lenzen circuleren, ik vermoed van in de jaren '80. Deze gaan van breedhoek- tot telelenzen.

    Ik ben van plan binnenkort mijn eerste DSLR, een D90, te kopen. kan ik deze lenzen dan nog gebruiken? Zal er dan nog auto focus mogelijk zijn met deze lenzen (ik had begrepen dat er in de D90 een motor zat voor AF) of moet ik dan sowieso manueel focusen? Andere dingen waar ik voor moet opletten?

  • #2
    Re: oude lenzen Nikon van jaren '80????

    Dat ligt er helemaal aan welke lenzen het zijn.

    Passen zullen ze allemaal wel doen aangezien de mount niet veranderd is sinds een tijd.
    Alleen sommige objectieven hebben een aanpassing nodig,
    Dus wel even opletten en de lensdata even hier neer pennen.

    Greetz rich
    Last edited by DrJeckyll; 27 november 2009, 11:48.
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: oude lenzen Nikon van jaren '80????

      je neemt best die lenzen mee als je je camera gaat kiezen.
      vuistregel is: hoe beter de camera, hoe meer hij omkan met oude lenzen.
      ik heb zo een Nikkor C objectief (500 mm f8 spiegelobjectief) uit de jaren 80. Een D70 wist daar totaal geen weg mee, mijn D200 en nu D700 kan daar vlot mee overweg, enkel de scherpstelling moet ik zelf doen want manual focus .
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: oude lenzen Nikon van jaren '80????

        Maak eerst eens een lijstje welke objectieven het exact zijn. AF of manuele objectieven?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: oude lenzen Nikon van jaren '80????

          kc,

          Als het objectieven zijn van de jaren 80 is de kans groot dat het ai , ai-s of autofocus versies zijn van de eerste generatie.

          Deze objectieven zullen allemaal passen op een Nikon D90 maar de ai en ai-s versies zullen geen automatische lichtmeting geven en sowieso geen autofocus hebben aangezien het manuele focus objectieven zijn. Vanaf Nikon D200, D300 en hogere klasse kunnen deze lenzen wel gebruikt worden met automatische lichtmeting. De AF-versies zul je wel kunnen gebruiken op een D90.

          Als je de serienummers hebt van de lenzen kan je hier terugvinden over welke lens het precies gaat

          http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

          Hier heb je een beetje extra uitleg over de verschillende versies in de loop van de tijd en de compatibiliteit met de huidige spigelreflexen

          http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

          Nog één opmerking: tussen deze oude lenzen zitten nog echte pareltjes tussen dus misschien loont het wel de moeite om bijv een Nikon D300 (nieuw of occasie) aan te schaffen zodat je deze lenzen nog onbeperkt kan gebruiken. Ik heb in ieder geval al veel plezier gehad van deze "oudjes"

          Mvg

          Eric
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment

          Working...
          X