Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stroef diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stroef diafragma

    Kort geleden kocht ik op ebay een Nikon 180mm Ais. Van het glas ben ik zeer tevreden, en ook van de foto's. Maar na enkele fotosessies viel het me steeds meer op dat het diafragma af en toe zeer stroef wordt, een enkele keer leek het zelfs te blokkeren. :cry: Toen liet ik het vijf minuten gerust en plots marcheerde het weer. Zoals gezegd : het is niet altijd een probleem, en meestal ook niet zo erg, maar als het voorvalt vind ik het wel heel vervelend. Vooral tussen 2.8 en 5.6 klikt het diafragma ook niet altijd precies in zijn stand. Dan moet ik een paar keer proberen tot het goed zit. Natuurlijk nogal stom dat ik dat niet meteen opgemerkt heb. Wat kan er aan de hand zijn, is zoiets te verhelpen, en zoja is het duur ? Misschien contacteer ik beter de verkoper om het terug te sturen, of om een schikking te vragen. Maar eerst wilde ik jullie mening eens vragen. Dank bij voorbaat en Groeten, Axel
    Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

  • #2
    Re: stroef diafragma

    misschien zit er olie op de diafragmabladen?

    Comment


    • #3
      Re: stroef diafragma

      Misschien, ik zou het echt niet weten. Kan ik dat controleren ? Is dat iets om me zorgen over te maken ? Kan het gerepareerd worden.
      Ik heb nog eens wat uitgeprobeerd, en het lijkt me mee te vallen zolang ik niet naar de kleinste diafragma's ga, dus zolang ik f/16 of grotere openingen probeer. Zogauw ik naar f/22 of f/32 ga wordt het heel stroef. Nog tips ?
      Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

      Comment


      • #4
        Re: stroef diafragma

        je zou eens de lens eraf moeten halen, en het diafragma helemaal dichtzetten.. vervolgens in de lens kijken of er geen oliesporen op de lamellen zitten...

        wat misschien ook nog zou kunnen, is dat er eea verbogen is, ik weet niet of de lens ooit al eens een tik gehad heeft, of gevallen is..

        hoeveel een reparatie kost, is moeilijk te zeggen, de boel moet eerst uit elkaar gehaald worden, en da´s best een werkje.. er zijn er die het zelf kunnen, maar weet goed waar je aan begint.. veel kleine veertjes, schroefjes en ander klein grut, plus, als je de boel openmaakt, kan er ook weer stof in de lens terecht komen. mss is het een optie om eens te vragen aan de fotoboer, of aan iemand die er veel weet van heeft.. ik heb het ooit es gehad met een ouwe lens, en die heb ik op laten sturen ter algemene schoonmaak, zelf vond ik de prijs toen meevallen, maar het hangt af of een lens het waard is, en hoeveel werk zoiets kost..

        Comment


        • #5
          Re: stroef diafragma

          Als het na enig gebruik zo blijft (alhoewel je zo'n lens toch niet hebt om die op f/11 te gebruiken denk ik) kun je hem altijd ergens binnen doen. Ik heb goede ervaringen met Japancamera. Kosten voor zo iets schat ik tussen 50 en 100 euro.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: stroef diafragma

            @ sjinouck : ik heb in de lens gekeken en zie geen abnormaliteiten (olie / verbuigingen) Integendeel het ziet er zeer goed uit, maar ik ben natuurlijk geen technieker
            @spanjaart : bedankt voor het "adres", ik heb een mail gestuurd om meer info te vragen. Ben benieuwd. Het is natuurlijk juist dat ik de lens niet bij f/11 wil gebruiken, dat is één van de redenen waarom ik nog twijfel of ik ze zal laten herstellen.
            Ik heb er vandaag nog wat mee bezig geweest en rustig de diafragmaring heen en weer bewogen tussen f/11 en f2.8 en mijn indruk is dat het betert.
            Is het mogelijk dat deze lens gewoon te lang heeft stilgelegen en dat het mechanisme nu stilaan terug betert ? Sorry voor de stomme noob vragen. En nog eens bedankt voor alle tips.
            Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

            Comment


            • #7
              Re: stroef diafragma

              het kan idd ook zo zijn, dat, zoals je al aangaf, dat de lens een beetje 'los' moet komen, na lange tijd ongebruikt te hebben gelegen.

              ik heb hetzelfde gehad met de focusringen van R objectieven, die zo goed als nieuw waren, maar jaren ongebruikt in iemands fototas hadden gelegen.. weliswaar goed verpakt, maar toch.

              nu deze lenzen gebruikt worden, waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk fotografie, draait en loopt alles als de 'gesmeerde bliksem'...

              mss nog even afwachten en door blijven schieten, en kijken of alles wat soepeler wordt?

              groetjes, Alex!

              Comment


              • #8
                Re: stroef diafragma

                Ik heb ondertussen de lens nog twee maal mee genomen tijdens de (frisse) ochtendwandeling en mijn indruk is dat het probleem zichzelf heeft opgelost door gebruik van het objectief. Alles beweegt nu soepel en vlot. Ik zou nog eens iedereen willen bedanken die de moeite heeft gedaan om te reageren. Moest het probleem zich opnieuw voordoen zal ik de lens binnen doen bij een hersteller. Groetjes, axel
                Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

                Comment


                • #9
                  Re: stroef diafragma

                  Oorspronkelijk geplaatst door Axelred Bekijk bericht
                  Ik heb ondertussen de lens nog twee maal mee genomen tijdens de (frisse) ochtendwandeling en mijn indruk is dat het probleem zichzelf heeft opgelost door gebruik van het objectief. Alles beweegt nu soepel en vlot. Ik zou nog eens iedereen willen bedanken die de moeite heeft gedaan om te reageren. Moest het probleem zich opnieuw voordoen zal ik de lens binnen doen bij een hersteller. Groetjes, axel
                  super!!

                  Comment

                  Working...
                  X