Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 18-200mm lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 18-200mm lens ?

    Dag,


    In de nabije toekomst ben ik van plan een nieuwe lens te kopen, al zou ik voordien graag eens informeren naar jullie meningen.

    Fotograferen is een hobby/passie van mij, en ik loop nog altijd school (resulteert in een krap budget) .
    Ik ben momenteel in het bezit van een NIKON D40 met standaardlens 18-55mm en gebruik ook geregeld een oude Tamron 28-200mm van mijn vader (manuele focus weliswaar)

    Natuurlijk is het wisselen tussen de standaardlens en de telelens een vervelend karwei, alsook het manueel focussen van de telelens, waardoor ik dacht een 'all-in" lens aan te schaffen.

    Ik heb al verscheidene zaken gelezen en gezocht op deze site en andere over de Nikon, Sigma als zowel de Tamron 18-200, en als voorkeur kwam ik uit bij de Tamron 18-200mm F 3.5-6.3 XR Di-II Nikon (grotendeels vanwege budgettaire redenen)

    Deze zou automatisch scherpstellen en heeft het grote bereik waardoor ik niet meer moet wisselen van lens. Zo ben ik vrij om snel foto's te kunnen nemen in steden/bossen/parken/...

    Mijn grootste probleem is het heuse prijsverschil tussen de drie lenzen waardoor ik mij serieus vragen stel bij de kwaliteit van de Tamron. (al vind ik hierover relatief weinig op het internet)


    Zijn er mensen die deze bezitten, of ook voor dezelfde keuze kwamen te staan? Opmerkingen of advies is altijd welkom.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Tamron 18-200mm lens ?

    hoi,

    Ik heb de Tamron 28-200 en de 18-200 gehad.

    Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de 28-200 vele malen beter is dan die van de 18-200.
    Deze is nl veel scherper.

    Ik vond hem ondanks zijn lage prijs, zijn geld niet waard.

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 18-200mm lens ?

      Spiegelreflex = voor de passionele fotograaf die op alle bereik kwaliteit wil door middel van objectiefwissel.
      Bridge = voor wie meer optische zoom dan een compactcam wenst maar geen geld wil uitgeven aan meerdere objectieven en geen betere fotokwaliteit wenst of ertegenop ziet om te wisselen.

      Al bij stil gestaan of u niet eerder een bridge-man bent ?

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 18-200mm lens ?

        @CanonYouCan

        Deels een terechte opmerking aangezien ik al veel leeftijdsgenoten een spiegelreflexcamera impulsief zie aankopen zonder enige kennis over de werking ervan. Toch zie ik mijzelf niet graag tot die groep behoren.

        Ik ben alvast van plan om later een duurder toestel, alsook duurdere lenzen aan te schaffen, al ontbreekt momenteel het nodige budget en kennis.

        Ik moet toegeven dat ik weinig de telelens gebruik, al vind ik het zoombereik van de standaard 18-55mm lens nogal beperkt. Ik speel graag met de diepte/scherpte en met een telelens gaat dit een stuk gemakkelijker voor mij. Eigenlijk zou gewoon wat meer zoombereik al genoeg zijn maar toevallig stootte ik op het Tamron 18-200mm model. Maar zo is het inderdaad wel terecht dat ik dan meer voor gemak ga dan kwaliteit.

        Misschien kijken naar een andere optie ...

        - Sigma 18-200mm (heb ik toch al wat meer goeds over gehoord, qua kwaliteit)

        - zoeken naar een lens met minder zoombereik, na wat vluchtig zoeken kwam ik op de volgende Nikkor 18-105mm en Nikkor 18-70mm al kan ik moeilijk afleiden of deze automatisch scherpstellen op de NikonD40 body ? Bestaat er ergens een duidelijke lijst welke dit doet en welke niet? Want erg veel ervaring hiermee heb ik niet.

        alvast bedankt voor de reacties

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 18-200mm lens ?

          hallo, ik heb een 18/200 OS van Sigma voor mijn D300 en ben daar tevreden over.
          Ik moet daar wel bij zeggen dat ik ook een Sigma 24/70 f2.8 en Nikkor 80/200 f2.8
          bij heb voor als ik "serieus " ga fotograferen.
          De 18/200 gebruik ik als vakantie lens, of als ik met de vrouw op stap ben ofzo en daar is ze zeker voldoende voor.
          Je hebt echter wel wat meer vervorming en wat minder scherpte.
          Als je echter alleen op 10/15 gaat afdrukken zal je die scherpte niet zien hoor.

          Voor op je D40 heb je lenzen nodig met ingebouwde scherpstelmotor.
          Je herkent die aan het aantal contactpinnetjes , dat zijn er op zo'n lens tien en op een andere vijf. Bij Nikon AF-S DX, bij Sigma HSM, enz...
          Vanaf de D90 heb je ook auto-scherpstellen met de andere lenzen



          deze is genomen met de 18/200

          grtjs Jozef
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 18-200mm lens ?

            AF op een D40 enz: Nikon AF-S, Sigma HSM, Tamron BIM
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 18-200mm lens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
              Spiegelreflex = voor de passionele fotograaf die op alle bereik kwaliteit wil door middel van objectiefwissel.
              Bridge = voor wie meer optische zoom dan een compactcam wenst maar geen geld wil uitgeven aan meerdere objectieven en geen betere fotokwaliteit wenst of ertegenop ziet om te wisselen.
              Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Als ik voor die paar keer dat ik tele wil een goedkopere reflexlens koop, dan had ik beter een bridge moeten kopen? Als ik macro wil doen met een paar tussenringen, idem? En zo weet ik nog wel een paar voorbeelden.

              Er is een best grote groep fotografen die met de combinatie DSLR en superzoom volmaakt gelukkig zijn. Geen probleem hebben met wat vervorming op groothoek, en wat softere resultaten in de maximale telestand, maar wel genieten van de foto's met veel meer detail dan vanuit een bridge, de betere ruisprestaties en de veel betere zoeker.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 18-200mm lens ?

                Ik zou nu van plan zijn om de Nikkor 18-105mm aan te schaffen. Een grote zoom heb ik toch niet echt nodig en deze lens blijkt ook geschikt voor mijn NikonD40 (SWM). Ik hoor ook heel wat goeds over de kwaliteit en er is blijkbaar weinig vervorming die optreedt. Het blijft daarbij ook een uiterst betaalbare lens.

                Zijn er eventueel mensen die ervaring hebben met deze lens?

                alvast bedankt voor de voorbije hulp...

                Comment

                Working...
                X