Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloos netwerk extra beveiligen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadloos netwerk extra beveiligen?

    Dag iedereen,

    Sinds twee maanden zitten we hier al elke keer vrijwel meteen aan onze downloadlimiet. We vermoeden dus dat er iemand met ons meesurft... We wonen in een appartement, dus ze kunnen langs alle kanten binnen

    We hebben een router van Belgacom, waar 3 computers draadloos op surfen. Geen enkele zit er met een kabel aan vast. Hij is beveiligd met een WEP key, maar naar ik begrijp is dat makkelijk te kraken.

    Ik heb via googlen al ontdekt dat beveiligen via WPA een goed begin is, maar hoe doe ik dat? Ik heb Belgacom Genius staan, een programma dat mijn internetinstellingen beheert... Maar ik vind niet meteen waar ik dat kan aanpassen.

    Weet iemand raad?
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

  • #2
    Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

    Heb je zo'n B box?

    Als dit het geval is kan je bij de inlogpagina van de router (192.168.1.1, bovenaan rechts) zien wie wireless geconnecteerd is (associated clients).
    Je zal daar MAC adressen zien staan, je zal meteen zien of er meer dan 3 geconnecteerd zijn.
    Indien meer dan 3 moet je gewoon zien welk niet van jullie is en kan je dat reeds uitsluiten.
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

      hier heb ik ook op mijn d-link router 't een en 't ander veranderd.

      alle pc' die op internet moeten aangelegd en de router ingesteld dat hij enkel die mac adressen toelaat.

      een ook getest en een andere pc kan niet op't internet
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

        Nee, het is er zo ene. Hij heet 'Philips multiservices 2p PSTN'.

        Ik heb niet zoiets als een inlogpagina. Ik gebruik een usb-netwerkadapter, en via het programma daarvan vind ik mijn draadloos netwerk.
        Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

        Comment


        • #5
          Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
          Nee, het is er zo ene. Hij heet 'Philips multiservices 2p PSTN'.

          Ik heb niet zoiets als een inlogpagina. Ik gebruik een usb-netwerkadapter, en via het programma daarvan vind ik mijn draadloos netwerk.
          Dat hebben ze wel hoor, doe gewoon een browser open en zet dit adres erin. (http://192.168.1.1)
          Heb dit type vroeger gehad , als ik mij goed herinner staat dit helemaal onderaan dan.
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

            Ik heb de ervaring dat als ik mijn draadloos netwerk (Dlink) beveilig, het bereik enorm zakt, evenals de snelheid.

            Gelukkig hebben mijn buren geen pc.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

              WEP = Worthless Encryption Protocol LOL!

              Comment


              • #8
                Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                wep = worthless encryption protocol lol!
                :d:d:d
                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
                  Dat hebben ze wel hoor, doe gewoon een browser open en zet dit adres erin. (http://192.168.1.1)
                  Heb dit type vroeger gehad , als ik mij goed herinner staat dit helemaal onderaan dan.
                  Oh, merci!

                  Er staan nu 3 mac-adressen in dat lijstje. Zijn dat de computers die op dit moment op de wifi zitten? Want 1 van onze pc's staat nu volledig uit.
                  Hoe kun je je eigen mac-adres vinden?
                  Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                    Oh, merci!

                    Er staan nu 3 mac-adressen in dat lijstje. Zijn dat de computers die op dit moment op de wifi zitten? Want 1 van onze pc's staat nu volledig uit.
                    Doe eens per pc:
                    Start uitvoeren en typ cmd..
                    In de Dos box typ je:


                    ipconfig /ALL
                    en dan zie je mac-adres en uitgekeerd ip adres.Dan weet je het zeker..
                    Je kan je range van Ip adressen ook verlagen van 254 naar 4 bvb als je maar vier Pc,s hebt.
                    En doe daar een WPA encryptie voor je Wifi en dan zit je toch al aardig in de buurt...
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                      Oh, merci!

                      Er staan nu 3 mac-adressen in dat lijstje. Zijn dat de computers die op dit moment op de wifi zitten? Want 1 van onze pc's staat nu volledig uit.
                      Hoe kun je je eigen mac-adres vinden?
                      Wat je daar ziet zijn de pc's die momenteel verbonden zijn met je router.
                      Dus als je maar 2 pc's aan hebt staan is die 3e waarschijnlijk de downloader.
                      Pas wel op al je wireless devices gaan daar wel instaan (vb wireless printer, etc...)
                      En Schoonspikke geeft aan hoe je de MAC adressen op je pc kan cheken.
                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                        Ik heb via googlen al ontdekt dat beveiligen via WPA een goed begin is, maar hoe doe ik dat?
                        Om naar WPA over te schakelen hoef je niet per sé aan de router te sleutelen, je kan dat ook in het "netwerkcentrum" van windows (VISTA) instellen.
                        Filteren op MAC adres is zeker geen slecht idee, dat doe je wél via de config pagina van je router. Schakel alle via WIFI genetwerkte toestellen in en zoek dan naar een optie "allow only current clients" (of iets dergelijks).
                        Andere tips: uitzenden van de netwerknaam (SSID) uitschakelen, het "default" IP adres van de router veranderen. Leg zeker ook een wachtwoord op de "admin" van je router.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                          ok merci, ik vraag dus aan de anderen om me hun mac-adressen door te geven.
                          bij mij verschijnen er in die doslijst wel twee fysieke adressen, eentje bij 'ethernet adapter lan-verbinding' en eentje bij 'ethernet adapter draadloze netwerkverbinding 4'. het is de tweede die ik ook in het lijstje van de client log terugvind.

                          en hoe beperk ik dan welke adressen erop mogen?
                          edit: al gevonden, sorry ^^

                          is het verder aan te raden de SSID-broadcast uit te schakelen? ik lees tegenstrijdige dingen...

                          als ik een WPA instel, waar moet je die code dan ingeven bij het inloggen?
                          Last edited by Jook; 25 november 2009, 15:20.
                          Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                            ok merci, ik vraag dus aan de anderen om me hun mac-adressen door te geven.
                            bij mij verschijnen er in die doslijst wel twee fysieke adressen, eentje bij 'ethernet adapter lan-verbinding' en eentje bij 'ethernet adapter draadloze netwerkverbinding 4'. het is de tweede die ik ook in het lijstje van de client log terugvind.

                            en hoe beperk ik dan welke adressen erop mogen?
                            edit: al gevonden, sorry ^^

                            is het verder aan te raden de SSID-broadcast uit te schakelen? ik lees tegenstrijdige dingen...

                            als ik een WPA instel, waar moet je die code dan ingeven bij het inloggen?
                            Het is inderdaad het MAC adres van de draadloze verbinding.
                            Ik zou die broadcast gewoon laten aanstaan, verander de naam misschien in URE BUSTED
                            Mac filtering zou ik aanzetten, je zet er gewoon je 3 pc's in en zet deze op allow.
                            Pas op dan kunnen ze nog steeds spoofing doen maar dat doet niet iedereen ;-)

                            Voor je security (als ik het goed herinner offcourse) doe je het volgende:

                            Bij wireless settings neem je WPA.
                            Bij de eerste optie kan je daar normaal TKIP kiezen.
                            Passphrase voor Pre-shared key
                            Dan moet je je paswoord ingeven, probeer hier een lang pw met % / $ en van die tekens in. (Mij hebben ze gezegd dat dit dan moeilijker is om te kraken)(Correct me if i am wrong)
                            Dan moet je alles saven en als laatste moet je dan ergens zetten maar weet niet meer waar dat enkel WPA only clients mogen connecteren.(Zal ook onder wireless zitten)

                            Hopelijk is het duidelijk, succes
                            Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draadloos netwerk extra beveiligen?

                              ik heb nu alle drie de adressen, en heb deze ingevuld in de filtertabel.
                              dan staat er nog een regeltje:

                              "Access Rule for registered MAC address" en ik moet kiezen allow / deny. wat neem ik? edit: ok, allow dus

                              en nog iets raars: er stonden in die client log drie adressen, en dat blijken onze eigen drie adressen te zijn. toch stond 1 van onze pc's uit, al sinds gisteravond. waarom stond die dan in de lijst?
                              er hebben de voorbije weken/maanden immers verschillende mensen bij ons ingelogd, met onze toestemming, vrienden van ons. deze staan niet in de lijst...
                              Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                              Comment

                              Working...
                              X