Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuur / Dierenfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natuur / Dierenfotografie

    Hello, ik fotografeer heel erg graag dieren, roofvogels en uilen. Weliswaar nu nog in natuurparken en/of wildparken, maar ik ben van plan om dit ook uit te proberen in de vrije natuur. Met mijn huidige lens (Canon 70-200 f 2.8 M Usm + converter x1.4 + Cano, Eos 40D) haal ik vrije mooie resultaten (denk ik toch, want ik ben een beginnende fotograaf). Ik overweeg nu om Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM aan te schaffen en deze dan te gebruiken met mijn 1.4x tele converter. Maar nu heb ik op een website gevonden, dat de Sigma 300mm F 2.8 EX APO HSM DG CAN ook een erg betrouwbare lens lijkt te zijn? Heeft iemand raad en/of tips welke lens ik nu het beste kan aanschaffen? Mss zijn er nog andere heel erg goede lenzen op de markt??

    Greetz, Marco

  • #2
    Re: Natuur / Dierenfotografie

    Weet je, ik heb lang getwijfel voor ik mijn 120-300 f2.8 sigma gekocht heb.
    Al mijn lenzen zijn nikkor (105mm2.8vr en 18-200mm vr)en met stabilisatie.
    Bij sigma zijn alle ex lenzen zonder stabilisatie.
    Ik ben de lens één dag gaan huren,en was tevreden van de lens.
    Nadien wou ik hem tweedehands kopen,maar vond hem niet voor mijn nikon.
    Nu heb ik hem sinds één week , ik gebruik het met een 1.4 converter en op statief.
    De resultaten zijn zeer goed ( volgens mij ).
    Ik heb een prachtig foto kunnen maken van een vos bij vroege morgend.
    De lens deed het goed, weinig geluid van de AF en snel scherp.
    Ik weet dat er beter materiaal op de markt is zoals 200-400mm f4 vr van nikon maar heb ik nooit in tweedehands gevonden.
    Blijf de discussie op belgiumdigital lezen en je zal zeker veel bij leren ( zoals ik )

    M.VR.Gr.

    Comment


    • #3
      Re: Natuur / Dierenfotografie

      Ik blijf zeker en vast Belgium Digital forum lezen. Heb Idd al het één en ander opgestoken uit de verschillende posts. Ik heb nu ook gelezen dat mijn 1.4x converter van Canon spijtig genoeg niet past op een Sigma-lens. Bovendien heb ik vernomen dat de kwaliteit van een Canon L-lens (maar niet zo lichtsterk), veel hoger ligt dat een lichtsterkere Sigma-lens. Het is een moeilijke keuze, nietwaar? Ik ga zaterdag mijn licht eens opsteken bij Konijnenberg, mss kunnen ze mij daar verder op weg helpen.
      In ieder geval héél erg bedankt om te reageren op mijn topic.
      Greetz,M

      Comment


      • #4
        Re: Natuur / Dierenfotografie

        Hallo,

        Ik bezit de 300 F4 L IS lens, een pracht van een lens, niet te zwaar F4 heb ik nooit last mee gehad, heel snel, haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarscherp en met een 1.4x convertor man man zalige combinatie, niet aan te raden met een 2.0x converter dan verlies je gewoon teveel kwaliteit aan de hoeken dat doorloopt naar het center en je ziet het.
        Maar 300 is toch wel wat kort met de 1.4 +1.6 ( 40D ) komt je toch al een hele eind verder ( 600 is prima met 2x maar niet betaalbaar voor de meesten onder ons )
        ik heb ook nog eens de 70-200 F2.8 L IS voor in de zoo hoewel ik meestal wel mijn 300mm F4 heb gebruikt om close ups te maken

        Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


        Deze zijn met de 300mm F4 getrokken in het reptielgedeelte van de zoo van antwerpen, niet perfect verlicht, maar kijk, dankzij die prachtige IS zijn deze beelden toch nog goed gekomen.

        Ik raad de 300 F4 zeker aan ( wel met IS ) voor zijn goedkoop prijskaartje en kwaliteit die hij afleverd.
        Maar voor natuurfoto's buiten => veel mm nodig, meer dan 300mm. daar kom ik vaak te kort.

        Greetz,
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Natuur / Dierenfotografie

          Hi Marco,
          Heb zelf zo'n sigma 300mm (voor nikon) en m'n maatje schiet met de canon 300mm/4.
          Aangezien je al een canon TC hebt zou ik voor zo'n canon 300mm gaan. Beide zijn scherpe lenzen, maar de canon lens is veel lichter, goedkoper en stelt van dichterbij scherp. Krijg je er ook nog eens IS bij. Ideale combo ook voor close-ups van libellen enzo.
          Voordeel van de sigma is dat ie sneller focust en 1 stop lichtsterker is. Is sport je ding dan kan dat een uitkomst zijn.
          Groetjes Edwin
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Re: Natuur / Dierenfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
            Hi Marco,
            Heb zelf zo'n sigma 300mm (voor nikon) en m'n maatje schiet met de canon 300mm/4.
            Aangezien je al een canon TC hebt zou ik voor zo'n canon 300mm gaan. Beide zijn scherpe lenzen, maar de canon lens is veel lichter, goedkoper en stelt van dichterbij scherp. Krijg je er ook nog eens IS bij. Ideale combo ook voor close-ups van libellen enzo.
            Voordeel van de sigma is dat ie sneller focust en 1 stop lichtsterker is. Is sport je ding dan kan dat een uitkomst zijn.
            Groetjes Edwin
            Heel belangrijk en was ik even vergeten, de minimale focusafstand, is echt waar te zalig
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Natuur / Dierenfotografie

              300 f4 + TC1,4 : Wat voor f-getal krijg je dan ?
              300 f2.8 + TC1,4 : Wat voor f-getal krijg je dan ?

              Of is het antwoord hierop al ergens geschreven ?

              Tom.

              Comment


              • #8
                Re: Natuur / Dierenfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
                300 f4 + TC1,4 : Wat voor f-getal krijg je dan ?
                300 f2.8 + TC1,4 : Wat voor f-getal krijg je dan ?
                300 f4 + TC1,4 : 420mm f5.6
                300 f2.8 + TC1,4 : 420mm f4
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Natuur / Dierenfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
                  300 f4 + TC1,4 : Wat voor f-getal krijg je dan ?
                  300 f2.8 + TC1,4 : Wat voor f-getal krijg je dan ?

                  Of is het antwoord hierop al ergens geschreven ?

                  Tom.
                  De TC1.4 vermindert de lichtsterkte met één f/stop dus 2.8 wordt 4 en 4 wordt 5.6 (en ja het antwoord op deze vraag zal wel al vele malen gegeven zijn)...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natuur / Dierenfotografie

                    Hello,

                    Thanks voor alle reacties. Ik heb hieruit wederom bijgeleerd.
                    Morgen ga ik naar Konijnenberg om Canon-lens aan te schaffen.
                    Maar ik heb nog een klein vraagje : kan er mij nog iemand een tip geven, welk statief kan ik mij het beste aanschaffen om de natuur in te trekken?
                    P.s oli, heel mooie foto's
                    edwin..prachtige website, die ik nog heel vaak zal bezoeken

                    Greetz, Marco

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natuur / Dierenfotografie

                      welk statief kan ik mij het beste aanschaffen om de natuur in te trekken
                      Het handige van een 300-400mm met IS is net dat je GEEN statief nodig hebt

                      Veel plezier met je aankoop en veel mooie natuurfotos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Natuur / Dierenfotografie

                        Hello,

                        Ook niet bij mindere lichtomstandigheden ( veilige sluitertijd)?
                        Ben een beginnend fotgraaf, dus alle tips zijn welkom!!!

                        Grtz,Marco

                        Comment


                        • #13
                          Re: Natuur / Dierenfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Het handige van een 300-400mm met IS is net dat je GEEN statief nodig hebt

                          Veel plezier met je aankoop en veel mooie natuurfotos
                          Daar ben ik het niet mee eens... als je zoveel mm's voor je cropcamera hebt, dan is VR enkele een hulp als je in super-lichtcondities vlot sluitertijden van 1/600 en hoger kan halen. Daaronder helpt VR nog wel, maar je gaat niet die bijtende scherpte uit de objectieven die je aanbeveelt halen. Een goed statief en daarbovenop een goede techniek is wat je nodig hebt...

                          Ik zou sowieso voor een tripod (met balhoofd gaan).

                          Op de vraag van de TS:

                          Weinig budget: Manfrotto 055XPROB statief en een Manfrotto balhoofd (ik ken daar de types niet van). Kost: +-250 a 300€)

                          Medium budget: Manfrotto 055XPROB en een Arca swiss compatibel medium balhoofd zoals de RRS BH-40 of vergelijkbaar van goede merken zoals Arca swiss, Markins, Arcatech, idealiter ook met een custom L-plate.


                          Groot budget: Gitzo Carbon tripod + Arca Swiss campatibel balhoofd en L-plate.
                          :=> 35xx reeks van Gitzo met de BH-55 van RRS voor lenzen tot de 600mm kanonnen en alles daaronder. 25xx met BH-40 voor alles tot 300mm f2.8, of slechts occasioneel zwaarder. Prijs: 900 - 1300€. Je kan niets verkeerd doen als je bij de "goede merken" blijft die Arca Swiss compatibel zijn.

                          Leesvoer: http://bythom.com/support.htm

                          Grtn

                          Comment


                          • #14
                            Re: Natuur / Dierenfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht


                            Groot budget: Gitzo Carbon tripod + Arca Swiss campatibel balhoofd en L-plate.
                            :=> 35xx reeks van Gitzo met de BH-55 van RRS voor lenzen tot de 600mm kanonnen en alles daaronder.
                            Grtn
                            Al eens een 400 2.8 of een 600 4.0 op de 35xx reeks zien staan??Alles behalve stabiel hoor
                            Voor zulke lenzen beter naar de 55xx serie gaan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Natuur / Dierenfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                              Al eens een 400 2.8 of een 600 4.0 op de 35xx reeks zien staan??Alles behalve stabiel hoor
                              Voor zulke lenzen beter naar de 55xx serie gaan
                              Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad daar mee te spelen, maar ik kan me inbeelden dat een 55xx systematic zonder middenzuil ideaal is daarvoor... dan spreken we ook al over budgetten van 1500€+ voor een hele combi natuurlijk...

                              Bij RRS raden ze de BH-55 aan met de 35xx als standaard.

                              Comment

                              Working...
                              X