Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro vergroting tamron 90mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro vergroting tamron 90mm

    Ik ben in het bezit van een canon 400D met een Tamron 90 MM macro objectief. Met deze combinatie bekom ik 1:1. Hoe kan ik berekenen welke vergroting ik zou bekomen moest ik er zo een setje tussenringen bijkopen? Ik dacht gelezen te hebben dat een kenko setje de ringen 36, 24 en 12 mm had...
    Of zit ik er helemaal naast en gaat zo een set tussenringen helemaal niet helpen om meer vergroting te krijgen? Gaat door het plaatsen van zo'n tussenring de scherpstelafstand ook veranderen? Sorry als ik mij een beetje mis uitdruk maar ben een absolute beginnen met macrofotografie.

  • #2
    Re: Macro vergroting tamron 90mm

    Voor zover ik weet geeft een 60mm 1:1 met 60mm aan tussenringen 2:1 vergroting. Volgens die logica zou je 90mm met het volledige kenko setje (is het niet 36, 20, 12?) erop ongeveer 1,75:1 halen.

    Belangrijk om te onthouden is dat tussenringen meer effect hebben op een kortere lens. Een andere manier om aan makkelijk(er) aan 2:1 vergroting te raken is door te werken met een 2x teleconvertor.

    Door gebruik van je tussenringen verlies je scherpstelling op oneindig, dit is niet het geval met een teleconvertor.

    En voor ik het vergeet: je kunt best je techniek op 1:1 perfectioneren voor je aan 2:1 te wagen
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Macro vergroting tamron 90mm

      Je zult eerst en vooral de minimum scherpstelafstand moeten weten van uw 90mm bij 1:1 macro.
      Want als uw lens op 1:1 staat is ze geen 90mm meer, de brandpuntsafstand bij 1:1 =minimum focusafstand/4.
      Verder heb je hier alle formules en info die je nodig hebt voor de berekening.

      Inderdaad hoe korter de brandpuntsafstand hoe groter de invloed van een tussenring.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment

      Working...
      X