Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

levensduur AFS en VR objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • levensduur AFS en VR objectieven

    Even een algemene vraag tussen door:

    Vroegere manuele focus prime objectieven van Nikon werden gebouwd om decennia lang mee te gaan. Dat vele van deze objectieven ook vandaag de dag nog gebruikt worden is hiervan het bewijs.

    Maar wat met bijv een 300mm AF-S VR 2.8. Heeft er iemand een idee wat het effect is van een snelle autofocus in combinatie met VR? Hoe lang is de verwachte levensduur van een dergelijke lens bij normaal gebruik. Vijf? Tien? Twintig jaar?

    Googlen heeft mij niet veel wijzer gemaakt dus alle commentaar is welkom

    Thanks,

    Eric
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: levensduur AFS en VR objectieven

    Moeilijk te zeggen, is afhankelijk van heel veel factoren.
    Maar 5 jaar moet zeker kunnen zonder reparatie, daarna wil de afs motor het soms laten afweten, wat overgens gerepareerd kan worden dus ook geen probleem.
    Maar ik denk dat niemand hier een exact antwoord op kan geven.

    Groet Marianne.

    Comment


    • #3
      Re: levensduur AFS en VR objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
      Even een algemene vraag tussen door:

      Vroegere manuele focus prime objectieven van Nikon werden gebouwd om decennia lang mee te gaan. Dat vele van deze objectieven ook vandaag de dag nog gebruikt worden is hiervan het bewijs.

      Maar wat met bijv een 300mm AF-S VR 2.8. Heeft er iemand een idee wat het effect is van een snelle autofocus in combinatie met VR? Hoe lang is de verwachte levensduur van een dergelijke lens bij normaal gebruik. Vijf? Tien? Twintig jaar?

      Googlen heeft mij niet veel wijzer gemaakt dus alle commentaar is welkom

      Thanks,

      Eric
      Wie gaat daar, exact op kunnen antwoorden, pffff.
      Only time will tell, dank ik dan zo, of mss de servicecentra, die er dagelijks mee te maken hebben.
      Zal ook veel van het gebruik, of 'misbruik' afhangen.
      Dat valt inderdaad zeker te vervangen, geen idee echter wat dat gaat kosten, maar zo'n dure lenzen, na 5 jaar al in de vuilbak, trekt ook op niets, hé.
      SF
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: levensduur AFS en VR objectieven

        This site contains galleries of action photos, and is home of the famous Lens Tour -- an inside view of Canon's 28-105 USM.


        Dit is wat Canon al een kleine twintig jaar doet, maar ik denk dat deze ring-type USM ook door Nikon wordt toegepast
        Er zitten geen echt bewegende delen in, en er zijn toch veel lenzen die al langer meegaan dan 5 jaar

        Comment


        • #5
          Re: levensduur AFS en VR objectieven

          Ik heb rotate en turn gelezen en dat zonder bewegende delen
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: levensduur AFS en VR objectieven

            Als je vroeger iets duur kocht zei men altijd dat gaat levenslang mee, maar helaas heb ik de laatste jaren toch ook al duurdere dingen gekocht en heb ik dat nooit meer gehoord.
            Ik heb ook nog oudere lenzen van Nikon die nog perfect werken en volgens mij gaan die de nieuwere nog overleven ook.
            Het zal allemaal nog wel hersteld kunnen worden maar dan is de vraag hoelang het duurt vooraleer ze gaan zeggen dat kost meer dan een nieuwe.
            Ik denk dat we hoe langer hoe meer gaan naar kopen, kapot, wegsmijten.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: levensduur AFS en VR objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
              Als je vroeger iets duur kocht zei men altijd dat gaat levenslang mee, maar helaas heb ik de laatste jaren toch ook al duurdere dingen gekocht en heb ik dat nooit meer gehoord.
              Ik heb ook nog oudere lenzen van Nikon die nog perfect werken en volgens mij gaan die de nieuwere nog overleven ook.
              Het zal allemaal nog wel hersteld kunnen worden maar dan is de vraag hoelang het duurt vooraleer ze gaan zeggen dat kost meer dan een nieuwe.
              Ik denk dat we hoe langer hoe meer gaan naar kopen, kapot, wegsmijten.
              Tja Sus, die dingen zijn veel nauwkeuriger en technisch zeer zeker vooruitgegaan, maar op lange termijn trekken we de zwarte piet en gaan de vintage mechanische spullen, alles en iedereen overleven. (denk ik)
              Langs de andere kant, als ik "mid' jaren 80" de eerste AF motor van Canon zag, een veels te groot wit kankergezwel, aan de buitenkant van de lens, prefereer ik toch deze nano of micro motoren, hoor.




              SF
              Last edited by StoneFree; 23 november 2009, 18:42.
              00.00 Gone

              Comment


              • #8
                Re: levensduur AFS en VR objectieven

                Iedereen al bedankt voor de reacties. Sus heeft gelijk denk ik "hoe langer hoe meer gaan naar kopen, kapot, wegsmijten". Ondertussen genieten van onze ingebouwde AB (anti-bibber)
                D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                Flickr - JAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: levensduur AFS en VR objectieven

                  Ik ga mijn dure DA* 200 f/2.8 toch niet wegsmijten, hoor.
                  Een ITB-S, zou goed van pas komen.
                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #10
                    Re: levensduur AFS en VR objectieven

                    ik denk dat TS op iets intressants is gestoten.

                    het lijdt volgens mij geen twijfel dat de objectiefmakers hierover wel degelijk gegevens hebben, alleen vinden ze het blijkbaar niet belangrijk om daarover te communiceren. Misschien omdat ze hierover mekaar de loef niet kunnen afsteken? Of misschien omdat de faalkans van deze motoren zo klein is dat het nooit de motoren zijn die een lens gaan kapotmaken?

                    Als je gaat googelen op 'Ultrasonic motor longevity', dan val je op enkele technische papers waarin Ultrasonic motoren worden beschreven met een levensduur in de range van 500 tot 2000 uur.

                    Ik heb geen idee hoe deze motoren zich verhouden tot wat er in lenzen wordt gestoken, maar als je uitgaat van 2000 uur levensduur, en als je rekent dat scherpstellen gewoonlijk enkele seconden duurt (zeg nu 5 om breed te zijn), dan is dat 2000 (uur) * 60 (minuten) * 60 (seconden) /5 (scherpstelduur) = 1.440.000 keer scherpstellen. Dat is dan per lens.

                    Een professionele camera heeft een sluiter die zowat 300.000 afdrukken meegaat, dus dat is 5 keer minder dan je USM in één enkele lens.

                    Met andere woorden, voor zover deze berekeningen kloppen, gaan je lenzen véél en véél langer mee dan je body, en is de kans groot dat de USM motor jou zal overleven.
                    Last edited by erikdk; 23 november 2009, 22:39.
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: levensduur AFS en VR objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      ...
                      Er zitten geen echt bewegende delen in, en er zijn toch veel lenzen die al langer meegaan dan 5 jaar
                      dat klopt niet, een USW motor bevat een stator en een rotor. De stator beweegt niet, de rotor wel.
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #12
                        Re: levensduur AFS en VR objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        dat klopt niet, een USW motor bevat een stator en een rotor. De stator beweegt niet, de rotor wel.
                        ... en als'm kapot is?
                        SF
                        00.00 Gone

                        Comment


                        • #13
                          Re: levensduur AFS en VR objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          alleen vinden ze het blijkbaar niet belangrijk om daarover te communiceren.
                          Als er een echt probleem hiermee was, zijn de gebruikers er niet te beroerd voor om hierover te commuciëren.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: levensduur AFS en VR objectieven

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Als er een echt probleem hiermee was, zijn de gebruikers er niet te beroerd voor om hierover te commuciëren.
                            Inderdaad, er zouden via de sportfotografen (waar het materiaal soms heel wat de verduren krijgt) reeds meerdere klachten zijn gekomen, t'zal allemaal zo erg niet worden denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: levensduur AFS en VR objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                              dat klopt niet, een USW motor bevat een stator en een rotor. De stator beweegt niet, de rotor wel.
                              Uiteraard, maar buiten dat zijn er geen extra onderdelen zoals kamwielen ed

                              Er is mij verteld (door een doctor ingenieur) dat de technologie om motoren te maken gebaseerd op uitzetting/inkrimping van materialen dmv electrische spanning oorspronkelijk in de Sovjetunie werd ontwikkeld, precies om het aantal delen die aan slijtage onderhevig zijn te beperken
                              De Japanse cameraindustrie heeft dit naderhand in lenzen toegepast

                              Nu heb ik wel charmante herinneringen aan al de pannes met mijn Lada, maar de Russen zijn binnenkort toch maar de enigen die nog bemande ruimtevaartuigen kunnen lanceren

                              Comment

                              Working...
                              X