Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leeftijd Canon L-lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leeftijd Canon L-lens

    Hoi BD-leden,

    Even een kort vraagje dit keer

    In de mount van Canon lenzen staat een code. Deze code is de productie(datum)-code. De meeste hier zullen het alom bekende gezeur met de 2 letter gevolgd door 4 cijfers wel kennen (incl. de betekenis hiervan).

    Nu komt het: zoals te zien in mijn vorige topic ben ik bezig met de aanschaf van een Canon 24-70L f/2.8 USM. Nu vraag ik meestal aan mensen (die ik mailtjes stuur vanwege de interesse in hetgeen ze aanbieden) of ze de code willen meesturen (staande in de mount v/d lens).

    Nu krijg ik een code met 7 cijfers. Hoe kan ik hier de datum uit afleiden??

    Zijn er leden die bekend zijn met dit principe?? Ik bedoel de prodcutiecodes worden v.a. 1960 al in lenzen gedrukt/gegraveerd (zeker in L-objectieven). Waarom tref ik een lens waarin 7 cijfers gedrukt staan (i.p.v. de gebruikelijk 2 letters + 4 cijfers).

    Zijn dit afwijkende modellen of slechte producties (of hoe moet ik dit zien)??

    Grtz Joey

    PS. alvast bedankt voor de moeite!!
    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

  • #2
    Re: Leeftijd Canon L-lens

    7 cijfers is het serienummer van de lens.
    U-code zijn 2 letters en 4 cijfers.

    Elke lens heeft een serienummer maar niet elke lens heeft een U-code.

    mvg
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Leeftijd Canon L-lens

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      7 cijfers is het serienummer van de lens.
      U-code zijn 2 letters en 4 cijfers.

      Elke lens heeft een serienummer maar niet elke lens heeft een U-code.

      mvg
      Sieg
      Waarom is dit dan. Ieder L-objectief lijkt me toch fatsoenlijkerwijs uitgevoerd met een productie(datum)-code?? Niet de één wel en de ander niet??

      Grtz Joey
      Last edited by Big Joe; 22 november 2009, 23:46.
      Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

      Comment


      • #4
        Re: Leeftijd Canon L-lens

        Inderdaad, al mijn L lensen hebben een U-code, maar had voorheen een ef 100mm macro en daar stond geen U-code op.
        Deze vraag wordt dikwijls gestel op fora, zie link



        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Leeftijd Canon L-lens

          Als ik door die pagina heen scroll (v/d link) zegt eigenlijk iedereen hetzelfde.

          L-objectieven MOETEN een productie(datum)-code hebben en normale lenzen van Canon hoeven dit niet (alhoewel sommige dit wel hebben).

          Bij de ene lens schijnt het minder goed zichtbaar te zijn als bij een andere lens.

          @ Sieg

          Bedankt voor de link btw

          Grtz Joey
          Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

          Comment


          • #6
            Re: Leeftijd Canon L-lens

            Hier vind je alle info: http://www.the-digital-picture.com/C...ens-Aging.aspx

            Groetjes,
            Pascal.
            Te veel lenzen en te weinig tijd.
            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

            Comment

            Working...
            X