Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe werken met M42 adapter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe werken met M42 adapter

    beste,

    Ik volg al een eindje hier een groeiend draadje over M42 objectieven en de resultaten zien eruit als pareltjes waarbij de oude objectieven zich niet moeten schamen tov de recentste. Nu heb ik een vraagje ivm de adapter.

    Er bestaan adapters zonder AF confirm en met. Voor zover ik die AF confirm begrijp stel je (of af fabriek ingesteld) die adapter in op een fixed diafragma. Die confirm zorgt er voor dat je in de zoeker de bevestiging van de focus ziet, maar je moet zelf rekenen hoeveel licht je binnenlaat, want je body ziet enkel de vast ingestelde diafragma van je adapter en niet de echt ingestelde diafragma van je lens. Klopt dit ?

    Is het zinvol om dan nog te fotograferen in Av ? of ga je best naar Tv of volledig manueel ?

    Alvast bedankt voor de feedback,
    Sven

  • #2
    Re: hoe werken met M42 adapter

    Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
    beste,

    KNIP

    1-Er bestaan adapters zonder AF confirm en met. Voor zover ik die AF confirm begrijp stel je (of af fabriek ingesteld) die adapter in op een fixed diafragma. Die confirm zorgt er voor dat je in de zoeker de bevestiging van de focus ziet, maar je moet zelf rekenen hoeveel licht je binnenlaat, want je body ziet enkel de vast ingestelde diafragma van je adapter en niet de echt ingestelde diafragma van je lens. Klopt dit ?

    2-Is het zinvol om dan nog te fotograferen in Av ? of ga je best naar Tv of volledig manueel ?

    Alvast bedankt voor de feedback,
    Sven
    1-Die adapter geeft een maximale lensopening aan de camera door.
    Wat dat is doet verder weinig terzake, want , omdat er geen werkdiafragma wordt doorgegeven, gaat de camera zelf over tot "stop down metering" en wordt dus gewoon licht gemeten bij werkdiafragma, daar hoef je (gelukkig ) zelf niks aan te rekenen.
    Het diafragma wordt op de lens zelf ingesteld, de camera geeft bij een gewone "plain"adapter 00 als diafragma aan, maar dat kan je gewoon negeren
    Bij de meeste lenzen moet er overigens wel wat gecompenseerd worden, de belichting kan wat afwijken van de situatie met een EF lens, maar dat leer je in de praktijk.

    2=Av is zeker zinvol, de sluitertijd wordt door de camera direct berekend en ingezet, totaal geen probleem, met M gaat het ook, maar kost wat meer tijd.
    Tv is uiteraard onbruikbaar, er is immers geen diafragmasturing.

    Comment


    • #3
      Re: hoe werken met M42 adapter

      De AF confirm versie helpt je dus enkel met het scherpstellen ? (= een elektronische bevestiging dat je correct hebt scherpgesteld zichtbaar gemaakt in de zoeker) ?
      Is dat de meerprijs waard ?
      Een simpele adapter zonder AF confirm kost 10-15€, de 'intelligente' kost 40-50€.
      Koop je best een adapter per M42 lens of zijn die vlot te wisselen ?
      Als de ervaring meevalt, denk ik erover om een aantal EF's in de verkoop te zetten.
      Sven

      Comment


      • #4
        Re: hoe werken met M42 adapter

        Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
        1-de AF confirm versie helpt je dus enkel met het scherpstellen ? (= een elektronische bevestiging dat je correct hebt scherpgesteld zichtbaar gemaakt in de zoeker) ?
        Is dat de meerprijs waard ?
        2-Een simpele adapter zonder AF confirm kost 10-15€, de 'intelligente' kost 40-50€.
        Koop je best een adapter per M42 lens of zijn die vlot te wisselen ?
        Als de ervaring meevalt, denk ik erover om een aantal EF's in de verkoop te zetten.
        Sven
        1 De chip op de adapter doet niet meer dan het AF systeem van de camera opstarten, werkt verder krek als AF, behalve dat je zelf moet draaien.
        Mijn mening daarover:
        Bij brandpunten < 60mm en lichtsterker dan F2.8 is dit een waardevol hulpmiddel omdat een moderne zoeker het bijna onmogelijk maakt goed scherp te stellen.
        Bij langere teles werkt scherpstellen in de zoeker goed met wat oefening.

        2-De adapter kan gewoon op de camera blijven, in principe hoef je er maar 1 te hebben.
        Per lens een adapter werkt wat vlotter (mede daarom is men overgegaan op bajonet)

        Comment


        • #5
          Re: hoe werken met M42 adapter

          bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik er nu volledig uit ben.
          Ik ben op zoek naar een 500mm met max. f5.6 en iets rond de 135mm. Voor de laatste zag ik mooie resultaten met Pentacon en SMC Takumars.

          Thx,
          Sven

          Comment


          • #6
            Re: hoe werken met M42 adapter

            Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
            bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik er nu volledig uit ben.
            Ik ben op zoek naar een 500mm met max. f5.6 en iets rond de 135mm. Voor de laatste zag ik mooie resultaten met Pentacon en SMC Takumars.

            Thx,
            Sven

            Een 500 F5.6 zal moeilijk worden, die zijn meestal F 8, een 500mm F5.6 niet-spiegellens is bijna niet te hanteren en een flink brok om mee te slepen, verder denk ik dat een goedkope 500 F5.6 op 5,6 ook onbruikbaar is, dus je sleept glas mee dat je niet kan gebruiken....
            Verder is een Super Takumar 135 F3.5 zeer goed en bijna gratis.
            De Pentacons zijn weliswaar F2.8 maar soft op die waarde, pas op F4 wordt die goed.

            Comment


            • #7
              Re: hoe werken met M42 adapter

              Ivm die 500mm dacht ik aan een Pentacon, Takumar of Beroflex. Het zijn inderdaad zware en lange stukken, je bent er niet mobiel mee, maar ze zullen op een statief gebruikt worden in een schuilhut of uit de auto. Een Bigma of canon 500mm f4 wegen ook niet niets en de laatste is pokkeduur, rekening houdend met het aantal keren dat ik op natuurshoot ga.

              Bedankt voor de tip van de Takumar 135SMC

              Sven

              Comment


              • #8
                Re: hoe werken met M42 adapter

                Zowat alle uitleg is al gegeven
                Een kleine aanvulling: als je camera liveview heeft is dat wel meegenomen voor de lichtsterkere lenzen, uit de hand werkt dit niet altijd even makkelijk, maar op statief (in een schuilhut?) is het wel een handige aanvulling, met de 10x zoom kun je bijna tot op de pixel scherpstellen, eender waar in je beeld, ook heb ik gemerkt dat de lichtmeting bij meer gesloten diafragma in deze modus wel zonder probleem werkt

                Hier staat nog een grote praktijktest van 135mm lenzen http://oomz.net/135/
                hoewel er natuurlijk nog veel meer zijn, de 2 lenzen die ik heb staan er al niet tussen en zouden respectievelijk ruim gemiddeld en ver boven gemiddeld scoren denk ik..
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment

                Working...
                X