Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorste glas van een objectief kuisen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorste glas van een objectief kuisen

    Welk product gebruiken de proffesionals hiervoor?
    En de mensen hier?
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

  • #2
    Re: Voorste glas van een objectief kuisen

    Vochtige doekjes om brillen te reinigen, uit de supermarkt.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Voorste glas van een objectief kuisen

      Kan je daar iets als instanet voor gebruiken?
      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
      - Isaac Asimov-

      Comment


      • #4
        Re: Voorste glas van een objectief kuisen

        Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
        Kan je daar iets als instanet voor gebruiken?
        Ja, de poetsdoekjes voor brillen van Instanet.

        Het product dat je thuis gebruikt om de ramen te lappen, is volgens mij te agressief voor de coating van een lens.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Voorste glas van een objectief kuisen

          Best eerst eens met een blaaspijpje het stof eraf blazen

          Comment


          • #6
            Re: Voorste glas van een objectief kuisen

            Je hebt ook borsteltjes waarmee je eerst het stof kan verwijderen vooraleer je met een doekje erover gaat.

            Anders bestaat het risico dat je krassen maakt door het stof uit te wrijven ipv te verwijderen.

            Blaasbalg ook ok natuurlijk.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Voorste glas van een objectief kuisen

              Kwastje, microvezeldoekje en wat adem.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                Na bijna 40 jaar "brillen" en 25 jaar fotograferen kan ik hier maar één antwoord op geven. Niets, maar dan ook niéts werkt beter dan een "versleten" katoenen zakdoek.
                --------------
                Op écht "glas" want van die moderne "plastic" glazen zoals ze nu vaak voor brillen gebruiken heb ik geen hoge pet op "qua kuisen".
                ---------------
                Als je lens/bril écht "vettig" is (of écht "vuil") eventueel een 1e zakdoek natmaken en wat dreft erop (1 druppel !) en zachtjes over de lens wrijven. En nadien droogwrijven en licht poetsen met een 2e, zo versleten mogelijke zakdoek.
                ---------------
                Het is natuurlijk niét zo eenvoudig : ook IK heb heel wat zakdoeken die waardeloos zijn. Je weet het eigenlijk maar nadat je ze hebt gekocht en lang, lang, lang hebt gebruikt. In feite "voel" ik met mijn vingers al of het en goede of een slechte zakdoek is (in de lade van mijn zakdoeken, dus) . Een goede zakdoek is zacht en bijzonder absorberend. Sommige mensen geloven dat een tissue van papier "hetzelfde" is maar dat is lachen, natuurlijk. Met papieren toestanden kan ik (!) écht geen lens kuisen ; da's véél te hard.
                --------------
                Van mijn "beste" zakdoeken bewaar ik er altijd 2 in een zipzakje in mijn fotorugzak. 100% Tevreden over "mijn" methode, nog nooit een kras gehad.

                Comment


                • #9
                  Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                  pquito,

                  Wat niet:
                  ademen want dan krijg je ook spatjes speeksel en die kunnen vlekken /strepen veroorzaken - geen papieren zakdoekjes - niet alle " vochtige "doekjes voor brillen zijn veilig voor de lenscoating - harde textielvezels

                  wat wel:
                  eerst zacht borsteltje + eventueel wegzuigen of blaaskwastje
                  speciale reinigingsvloeistof voor lenzen +
                  droge microvezeldoekje voor glas / spiegel

                  ik gebruik ook de speciale reinigingsdoekjes voor de sensor als "recyclage" met lensreiniger.

                  mvg

                  Franky

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                    ok, merci voor de reacties
                    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                    - Isaac Asimov-

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                      Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                      Na bijna 40 jaar "brillen" en 25 jaar fotograferen kan ik hier maar één antwoord op geven. Niets, maar dan ook niéts werkt beter dan een "versleten" katoenen zakdoek.
                      --------------
                      Op écht "glas" want van die moderne "plastic" glazen zoals ze nu vaak voor brillen gebruiken heb ik geen hoge pet op "qua kuisen".
                      ---------------
                      Als je lens/bril écht "vettig" is (of écht "vuil") eventueel een 1e zakdoek natmaken en wat dreft erop (1 druppel !) en zachtjes over de lens wrijven. En nadien droogwrijven en licht poetsen met een 2e, zo versleten mogelijke zakdoek.
                      ---------------
                      Het is natuurlijk niét zo eenvoudig : ook IK heb heel wat zakdoeken die waardeloos zijn. Je weet het eigenlijk maar nadat je ze hebt gekocht en lang, lang, lang hebt gebruikt. In feite "voel" ik met mijn vingers al of het en goede of een slechte zakdoek is (in de lade van mijn zakdoeken, dus) . Een goede zakdoek is zacht en bijzonder absorberend. Sommige mensen geloven dat een tissue van papier "hetzelfde" is maar dat is lachen, natuurlijk. Met papieren toestanden kan ik (!) écht geen lens kuisen ; da's véél te hard.
                      --------------
                      Van mijn "beste" zakdoeken bewaar ik er altijd 2 in een zipzakje in mijn fotorugzak. 100% Tevreden over "mijn" methode, nog nooit een kras gehad.



                      Volledig akkoord met deze manier.
                      Alleszins oppassen met brilpoetsdoekjes. Deze doekjes bevatten alcohol om snel op te drogen. Dit zou de coating van een lens kunnen aantasten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                        Maar dat gaat dus toch best voor de U.V. filter voor de lens, of niet ?
                        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                          uit het leica-handboek...(door hans de zwart)

                          (hoofdstuk 15: goede raad is niet duur)

                          'poets niet te veel aan uw objectieven. Voorkom vingerafdrukken aan voor- en achterkant, Moet u deze delen toch schoonmaken, blaas dan eerst het stof weg. Daarna beademen, en met een prop watten of schone, vaak gewassen zakdoek poetsen. Opnieuw beademen, en indien dit regelmatig wegtrekt, is de optiek schoon.'

                          en het werkt nog ook zenne!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                            Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                            Maar dat gaat dus toch best voor de U.V. filter voor de lens, of niet ?
                            uv-ke moet ge ook regelmatig schoonmaken.. zelfde principe.. en met sommige uv-kes moet ge nog meer oppassen dan het frontglaaske van uwen lens.. er zit een groot verschil tussen een b+w kwaliteits uv-ke of eentje van hama oid..

                            (ik heb hier ene B+W uv-filterke liggen van ongeveer 36 jaartjes oud, en daar zit gene enkel krasje oid in.. heb wel veel goedkope uv-kes in de vuilbak mogen gooien, vanwege de krasjes die er na verloop van tijd in zaten.. )

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voorste glas van een objectief kuisen

                              Ik had dezelfde vraag en na wat Googlen kwam ik dit tegen:



                              Grts,
                              Ozric
                              The first blow fells not the tree!

                              Comment

                              Working...
                              X