Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info over Macrolenzen gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info over Macrolenzen gevraagd

    Ik zou mij graag een macrolens aanschaffen om vooral insecten en kleine voorwerpen te kunnen vastleggen. Ik heb al wat rondgeneusd op het net maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer!! Als er mensen zijn die mij wat op weg kunnen helpen dan hoor ik dat graag

    Ik heb een NIKON D90 en behalve Nikon mag het ook een Tamron- of Sigma zijn, als het maar goed is en redelijk is in prijs.

    Alvast bedankt voor de moeite

    Danny (Knokke-Heist)
    Nikon D750 + Nikkor 14-24mm F2,8 + Nikkor 24-70mm F2,8 + Sigma 150mm Macro 2,8 + Flits SB 5000

  • #2
    Re: Info over Macrolenzen gevraagd

    SIGMA 150mm
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: Info over Macrolenzen gevraagd

      Hier heb je alvast wat informatie:
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Info over Macrolenzen gevraagd

        Bedankt voor deze uitgebreide info op je overigens heel erg interessante website. Ben hier heel wat wijzer uit geworden. Als ik het goed begrijp is het beter om een macrolens te nemen met een vast brandpunt

        Rest me nu nog een keuze te maken tussen een Sigma 105mm en 150mm!
        Ze zijn beiden F2.8 en 1:1

        Graag je mening (ook deze van anderen is van harte welkom!!!)

        Heel hartelijk bedankt voor alle info

        Danny

        Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro Nikon
        Sigma 150mm F 2.8 EX DG HSM Macro Nikon
        Nikon D750 + Nikkor 14-24mm F2,8 + Nikkor 24-70mm F2,8 + Sigma 150mm Macro 2,8 + Flits SB 5000

        Comment


        • #5
          Re: Info over Macrolenzen gevraagd

          Danny,
          Voor insecten: een 150 heeft je de mogelijkheid om voor dezelfde afbeeldingsmaatstaf toch wat verder weg te blijven.
          Voor insecten is de afstand tot het onderwerp dikwijls bepalend.
          want schuwe insecten bv vlinders en libelles "vliegen weg" indien je dicht nadert.
          Momenteel heb ik een Sigma 105/2.8 maar mocht ik de stap overdoen, dan was het een 150mm. Sigma heeft ook een 180! en wat duurder.
          test van die 105 en 150 (en ook met converter x 1.4) met Nikontoestel :
          op http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
          De 180/3.5 kun je vinden als test enkel met een Canon.

          De maximale opening is vooral nuttig voor het helder beeld in de zoeker.
          Op korte afstand (macro) stel je best handmatig scherp.
          Diafragma voor opname is meestal f11 en kleiner(16 -22- 32). Dus maximale opening is niet allesbepalend.
          Ik gebruik ook regelmatig de Sigma 70 - 200/2.8 II macro HSM op 180 a 200mm voor grotere insecten die schuw zijn. Maar dat is geen echte macro. Maar ook bruikbaar en heel polyvalent.

          mvg

          Franky

          Comment


          • #6
            Re: Info over Macrolenzen gevraagd

            Franky,

            Heel erg bedankt voor al deze nuttige info. Ik houd er zeker en vast rekening mee bij de aanschaf van een lens. Ook de tips i.v.m. macrofotografie houd ik zeker in het achterhoofd!

            Een 150mm lijkt mij dus een goede aankoop en als een 180mm meevalt in prijs dan is dit het overwegen waard. Ik heb wel al wat ervaring met fotografie maar macro is voor mij betrekkelijk nieuw. Veel proberen (en mislukken!) is hier de beste leerschool. Ook het luisteren naar ervaringen en tips van anderen is een stap in de goede richting.

            Nogmaals mijn dank en de groeten,

            Danny
            Nikon D750 + Nikkor 14-24mm F2,8 + Nikkor 24-70mm F2,8 + Sigma 150mm Macro 2,8 + Flits SB 5000

            Comment

            Working...
            X