Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help voor keuze van macrolens voor D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help voor keuze van macrolens voor D300

    Als beginnend liefhebber graag jullie advies in de keuze van een lens voor portret en macrofotografie. Mijn body is een Nikon D300 en heb daarbij reeds een Nikor 18-200 zoomlens.

    Ik zou graag een bijkomende lens kopen voor dichtbijfotografie : portret en macro. Het hoeft geen zoomlens te zijn.Er werd mij reeds een Nikor AF-S 105 2,8 IF ED aangeraden. Een zeer goed alternatief zou een Sigma lens zijn. Aanzienlijk prijsverschil tussen beiden door de aanwezigheid van de VR II stabilisatie op de Nikor. Maar is zo een stabilisatie nodig als men op statief werkt?

    Bij portret uit de hand dan is VR aangewezen? nuttig? of een must? Wie heeft ervaringen met deze lens? Dank u.

  • #2
    Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

    Op een statief is de VR onnuttig en moet dus ook uit.

    Bij portretfotografie uit de hand hangt ervan hoe je dit doet. Bij flitsen: weinig tot geen nut, bij gewone verlichting wel van belang.

    Ik gebruik de 105VR zelf het meest als korte tele en dan is de VR heerlijk.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

      als je puur een macrolens wilt is 105 een goeie gemiddelde afstand om de werken.
      Over de sigma ben ik heel tevreden , tamron 100 zou ook goed
      Nikon is ook heel goed maar veel duurder. en zoals gesteld heb je die vr bij macro niet nodig omwille van evt statief alsook de korte afstanden.

      wil je die 105 ook als tele en protret gebruiken kan VR een meerwaarde zijn maar je hebt al tele tot 2OO mm
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

        Ik heb zelf een Sigma 105mm 1:1 macro en ben er hel tevreden over.
        Meer info over oa de Sigma 105mm kun je hier vinden
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

          heb met een sigma 150mm op D300 gewerkt... prima lens... je kan zo wat verder van je onderwerp staan, niet onbelangrijk voor schuwe diertjes... ook geschikt voor portret, alhoewel ik hier een 80-200 of 70-200 of 85mm prefereer... een macro lens is me iets te scherp en stelt traag scherp... VR is niet noodzakelijk vind ik...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

            Ik zou nooit een VR willen bij macro. Voor andere doeleinden is het handig maar bij macro moet je maar een mm verschuiven en je onderwerp kan al uit focus zijn en daar helpt VR niet bij.

            Ik heb eens een sigma 105 gezien en vond die niet handig werken (maar dat is een persoonlijke ervaring)
            Daarom zou ik er een paar eens gaan bekijken in een fotozaak.

            tokina 100mm vond ik zelf goed voor zijn lage prijs.
            Maar ben overgestapt op een 180mm omdat deze handiger is bij insecten. Alleen als je paddestoelen gaat fotograferen heb je veel plaats nodig (wat je niet altijd hebt).

            Maar heb toch al zeer veel lof gelezen over de sigma 150mm, misschien ook een aanrader als je veel insecten gaat fotograferen.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

              Dank aan allen voor de inbreng. Mijn interesse voor micro gaat eerder naar kleine statische voorwerpen (juwelen, uurwerken, precisie mechanica,...) zodat kortbij werken geen probleem is. Ik volg een basiscursus digitale fotografie en medestudenten raden mij dan een Nikor Macro 60 mm 2.8 G-ED aan. Deze lens zou zowel passen op een FX als DX formaat.

              Dit gegeven brengt mij naar een bijkomende vraag. Ben ik bij de uitbreiding van mijn lenzen arsenaal op mijn D300 (DX-toestel) beter met objectieven die ook op een FX passen dan zuivere DX lenzen. Als ik later op een D700 (FX) zou overstappen zijn FX lenzen overdraagbaar.

              Ik vind de benaming van de lenzen ook zeer verwarrend. Hoe weten of een bepaalde lens voor een DX of een FX of beiden geschikt is?

              Een laatste om het af te leren : 50mm 1.4G of 50mm 1.8?
              Last edited by Cuberubix; 24 november 2009, 08:01. Reden: typfoutjes

              Comment


              • #8
                Re: Help voor keuze van macrolens voor D300

                Wat NIKON betreft, als het voor een DX-camera bestemd is, staat ook op de lens de letters DX.
                Aangezien je niet DX-lenzen normaal op je DX-camera kunt gebruiken en je later - zonder je lenzen te hoeven vervangen - eventueel naar FX kunt overswitchen zijn deze dus op de toekomst voorbereid.
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                Comment

                Working...
                X