Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

    Hallo

    Zelf kocht ik zo'n Nikon 18-200 VR heel kort nadat deze uitkwam.
    Ondertussen zie ik links en rechts dat er sprake is van een VR II

    Niettegenstaande enkele opzoekingen op dpreview e.d. vind ik nergens een gedetailleerde uitleg over het verschil tussen de oorspronkelijke VR en de VR II.

    Waarin verschilt de VR II van de oorspronkelijke ????

    Groetjes

    Marc, Brugge

    PS : Ben wel héél tevreden over deze all-round mega zoom lens wanneer ik deze meeneem voor op gewone excursies e.d. Naverwerking met DxO vlakt veel van de nadelen weg. En voor het "speciale" werk gebruik ik dan mijn beter glaswerk.
    NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

  • #2
    Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

    In beide zit VRII en die reduceert beter als I.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

      Ik ben van plan om me een Nikon D90 met 18-200 VR II te kopen.
      Op de website van Konijnenberg en Foto Rubens staat die combinatie voor ongeveer 1299 euro.
      Omdat ik Gent woon had ik gedacht om die combinatie bij Art & Craft te kopen, een winkel met toch een goede reputatie.
      Op hun website staat een D90 met 18-200 VR voor 1279 euro. Ik heb hen gebeld met de vraag of die 18-200 een VR of een VR II is, het is dus een VR.
      Bij hun kost de D90 met 18-200 VR II rond de 1500 euro.
      Ze zeiden me dat voor de prijs van 1299 euro je nooit een VR II er bij kon kopen, onmogelijk.
      Ik zei tegen de persoon dat ik op andere websites dat wel gevonden had en hij beweerde dat dat misleiding is en dat je goed moet opletten.
      Mijn vraag is nu, zie je verschil tussen die 2 lenzen, staat er vb. bij de ene VR op en bij de andere VR II of kan je het anders zien ?
      Voor 200 euro verschil kan ik wel eens naar Wilrijk of Turnhout rijden.
      Cypho
      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

        Oorspronkelijk geplaatst door cypho Bekijk bericht
        Ik heb hen gebeld met de vraag of die 18-200 een VR of een VR II is, het is dus een VR.
        Ik heb hier een lenzen catalogus van Nikkor van 2008 en daar staat op de lens VR en bij de beschrijving dat het een VRII lens, op drie lenzen, die ik vond met VRII, staat gewoon VR. Ik vraag me af wie dit beter weet Konijnenberg of Nikon?
        Last edited by hjanssen; 18 november 2009, 17:47.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

          Kijk ook eens even op cameranu.nl ik ben daar altijd beterkoop uitgekomen en een prima service. Alles komt netjes op tijd en thuis geleverd

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

            Volgens mij is het eerste wat opvalt dat op de lens van het oude type "VR"in het rood staat vermeld en bij de de nieuwe serie staat "VR" in goudkleur. Bovendien zakt de lens niet uit als je deze omlaag houdt.
            AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

              Er bestaan twee versies van deze lens ja, maar geen van die beide versies gebruikt VR I, ze gebruiken allebei VR II. Bij konijnenberg doelden ze waarschijnlijk op ver. I en ver. II, en dan klopt het inderdaad dat je geen combo met een ver. II hebt voor 1299 volgens mij ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

                de oude 18-200 heeft lenscreep (hij zakt uit als hij vertikaal naar beneden gehouden wordt), de nieuwe heeft dat niet. Verder zijn ze identiek, zowel optisch als wat VR betreft. Aan jou om te weten of dat het prijsverschil waard is (kan bijvoorbeeld zijn als je vaak repro doet), ik ga zeker mijn oude 18-200 niet wegdoen om een nieuwe te kopen.
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

                  en het gebruikte glas zou ook iets beter moeten zijn ...
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

                    de verschillen zijn minimaal. De laatste versie heeft een lock-knop om het objectief in de 18mm stand vast te zetten.

                    En ergens van m'n website:

                    VR staat voor Vibration Reduction. De bewegings onscherpte die ontstaat door de beweging van de fotograaf wordt door een objectief met VR beperkt. Dat zie je met name bij langzamere sluitertijden. Het eerste objectief van Nikon met VR was de AF VR 80-400 f/4,5-5,6 D ED in 2000. Ook de 200-400mm f/4G ED-IF AF-S VR is VR-I.

                    VR bevriest de beweging van de fotograaf en niet de beweging van het onderwerp zelf. VR in de sport fotografie vrijwel zinloos. Want dan gebruik je al snelle sluitertijden en de bewegingsonscherpte is dan toch niet te zien. VR is nuttig bij statische voorwerpen en langzame sluitertijden.

                    Er is een eenvoudig handvat om bewogen foto’s te voorkomen. Regel 1, gebruikt alleen sluitertijden van 1/60 seconde of sneller. Gebruik bij sluitertijden van 1/60 seconde en langzamer altijd de flits. Zonder flits kun je dus alleen scherpe opnamen krijgen met sluitertijd van 1/60, 1/125, 1/250 en sneller. Deze eerste richtlijn komt uit een periode dat iedereen slechts een camera had met een vast objectief of een reflexcamera met een 50 millimeter objectief.

                    De richtlijn hangt ook af van de focale lengte van het objectief. Voor groothoek objectieven kun je de regel gewoon gebruiken maar bij tele objectieven gaat deze regel niet op. Een tele objectief is gevoeliger voor bewegingsonscherpte. Daarom is er een aanvulling op de eerste regel en die luidt: gebruik minimaal een sluitertijd die gelijk is aan de focale lengte van het objectief. Bijvoorbeeld je hebt een Nikkor 300 mm. De minimaal te gebruiken sluitertijd om er uit de hand mee te kunnen fotograferen is dan 1/300 seconde, of sneller. 1/600 mag dus ook. Nu hangt het er tegenwoordig ook weer vanaf op welke camera je de 300mm gebruikt. Op een FX camera is de minimale sluitertijd wel 1/300 seconde, maar op een DX camera, moet je vanwege de cropfactor echt naar 1/450 seconde of sneller.

                    Heb je nu een VR-I objectief dan is volgens Nikon de VR in staat om 3 stoppen winst te maken. Je kunt dan uit de hand fotograferen (met het 300mm objectief) met een sluitertijd vanaf 1/40 seconde of sneller. (1/40, 1/75, 1/150, 1/300, een sluitertijd van 1/37,5 werkt niet op een Nikon camera, vandaar 1/40)

                    5.4 VR II

                    Er is maar één verschil tussen VR I en VR-II. Volgens Nikon haal je 4 stops winst met gebruik van VR II en 3 stops bij gebruik van VR-I.

                    In 2005 begint Nikon met het VR II systeem. Het eerste objectief met VR II is de AF-S DX VR Zoom Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 IF ED. Daarna zie je het ook in de AF-S VR Micro -Nikkor 105 f/2.8G IF-ED- en AF-S VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 IF ED-objectieven.
                    Volgens Nikon (Wat is het verschil tussen 'VR' en 'VR II'? , d.d.: 22/06/2007) is er ook een tweede generatie van het VR II-systeem en dit wordt gebruikt in enkele recentere objectieven van Nikon, zoals de AF-S VR Micro -Nikkor 105 f/2.8G IF-ED- en de AF-S VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 IF ED. Nergens kan ik vinden wat dan het verschil is tussen generatie 1 en 2.

                    Als de VR-functie van het objectief wordt gebruikt als camera en objectief op een statief staan, dan zal normaal de VR blijven zoeken naar de trillingsonscherpte. Vanwege het statief zal die beweging er niet zijn. Het gevolg is dan dat de VR zelf een trilling veroorzaakt. Bij de volgende objectieven moet je de VR uit schakelen als de camera op een statief staat:

                    2009 AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR II
                    2006 AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR II
                    2005 AF-S DX 18-200mm 3,5-5,6 G ED VR II
                    2003 AF-S 24-120 f/3,5-5,6 G ED VR
                    2003 AF-S 70-200 f/2,8 G ED VR
                    2006 AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR II
                    2000 AF 80-400 f/4,5-5,6 D ED VR

                    Sommige VR II objectieven hebben in de gaten dat de camera op een statief staat en schakelen dan zelf de VR functie uit. Dat zijn de:

                    2007 AF-S 400mm f/2,8 G ED VR II
                    2007 AF-S 500mm f/4 G ED VR II
                    2007 AF-S 600mm f/4 G ED VR II

                    Andere objectieven hebben in de gaten dat je in een trein staat, op een boot bent, of bij iemand achter op de fiets zit. Ook dat geeft een bewegingsonscherpte en die is in de Active stand aan te pakken. Je zet een schakelaar van Normal naar Active. De volgende objectieven hebben een Active stand:

                    2003 AF-S 70-200 f/2,8 G ED VR
                    2003 AF-S 200-400 f/4,0 G ED VR
                    2004 AF-S 200 f/2,0 G ED VR
                    2004 AF-S 300 f/2,8 G ED VR

                    Details over het gebruikte VR-systeem (I of II) vindt je op de pagina's met de specificaties:


                    Info over de technologie en werking van VR-objectieven: http://nikonimaging.com/global/technology/vr/index.htm
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 18-200 : verschil tussen VR en VR II

                      Er stond vanmiddag een gebruikte maar zo te zien nog nette versie I in de etalage bij Grobet voor 349 euro, voor wie het interesseert. Ik weet niet of dat heel goedkoop is, maar je hebt dan wsl wel 3 maanden garantie.

                      groeten
                      Koen
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment

                      Working...
                      X