Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productiedatum vs verkoopdatum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Productiedatum vs verkoopdatum

    Hoi BD-leden,

    Naar aanleiding van een eerder door mij aangemaakt topic, namelijk: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...dg-284950.html

    Heb ik besloten om wederom te investeren in L-glas.

    Ik heb een 2e hands Canon EF 24-70L f/2.8 USM gevonden voor een redelijke prijs.

    De lens is volgens de verkoper op 20-7-2009 aangeschaft bij Digitalstreet te Nijmegen (NL).

    In zijn advertentie had ie o.a. het nummer vermeld wat in de mount staat. (2 letters + 4 cijfers). Uit deze code kon ik (dankzij www.the-digital-picture.com) achterhalen dat deze lens uit 2006 is (augustus 2006 om volledig te zijn).

    Nu mijn vraag: productiedatum augustus 2006 en verkoopdatum juli 2009, hoe zit het met de garantie??

    Moet ook eerlijk zeggen dat ik een kleine 3 jaar tussentijd (tussen productie en verkoop) best vreemd vind (ben ik de enige).

    Hoe of wat te doen?? Wie kan en wil me adviseren??

    MvG Joey
    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

  • #2
    Re: Productiedatum vs verkoopdatum

    Garantie is vanaf koop anders zou je soms producten kopen waarvan de garantie al voorbij is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Productiedatum vs verkoopdatum

      Oké, maar is het niet vreemd dat die lens al bijna 3 jaar "onderweg" is om het zo maar ff te noemen??

      En wat zou zo'n lens 2e hands (4 maanden oud) moeten opbrengen??

      Gr. Joey
      Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

      Comment


      • #4
        Re: Productiedatum vs verkoopdatum

        productie->magazijn Japan->transport->schip->transport->magazijn canon europa->transport->magazijn importeur->transport->magazijn winkel->slecht inkoopbeleid/magazijnbeheer dat kan een tijd duren.

        Van de prijzen ben ik niet.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Productiedatum vs verkoopdatum

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          productie->magazijn Japan->transport->schip->transport->magazijn canon europa->transport->magazijn importeur->transport->magazijn winkel->slecht inkoopbeleid/magazijnbeheer dat kan een tijd duren.

          Van de prijzen ben ik niet.
          Bedankt Hjanssen

          Iem. anders die mij een richtprijs of indicatie kan geven??

          MvG Joey
          Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

          Comment


          • #6
            Re: Productiedatum vs verkoopdatum

            10-20% van de nieuwprijs aftrekken
            Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
            - Isaac Asimov-

            Comment


            • #7
              Re: Productiedatum vs verkoopdatum

              Hij heeft er dan precies 15% vanaf getrokken (als ik uitga van de beste nieuwprijs op het net, bij Konijn).

              Is wel acceptabel dus

              Iemand tips hoe te controleren of het exemplaar scherp is??

              Laptop meenemen en daar de geschoten foto's op inladen en dan kijken of deze scherp zijn??

              Gr. Joey
              Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

              Comment


              • #8
                Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
                Hij heeft er dan precies 15% vanaf getrokken (als ik uitga van de beste nieuwprijs op het net, bij Konijn).
                filosofische vraag: is het dan de moeite waard om die te kopen voor die 15% verschil?

                waarom kost een tweedehandsauto 30% minder zodra hij zijn eerste kilometer buiten de garage heeft gereden? Het is dezelfde wagen, tien minuten geleden kostte hij X, nu kost hij voor een nieuwe koper X - 30%. Waarom gaat daar zo'n grote hap uit?

                Economische theorie (het is indertijd een nobelprijs waard geweest voor de gast die het serieus heeft kunnen uitleggen) zegt dat dat de prijs is van de onzekerheid, tengevolge van de asymmetrie in kennis over de wagen van de koper en de verkoper: jij weet niet wat die wagen is overkomen tijdens die eerste kilometer, de verkoper wel.
                Als een verkoper van zijn wagen afwil na de eerste kilometer, heeft hij misschien zijn redenen die hij niet meteen aan jouw neus hangt: heeft hij er al meteen een akkefietje mee gehad? heeft hij een verborgen gebrek ontdekt?

                moraal van het verhaal: ik ga nooit iets tweedehands kopen, zelfs nagelnieuw, tenzij er meteen een flinke hap van de nieuwprijs afgaat, en voor mij is 15% niet genoeg.
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                  @ ErikDK

                  Alhoewel ze schaars worden aangeboden, moest de goedkoopste die ik kon vinden toch nog een 800 euro opbrengen (en ONDER die prijs VIND je ze NIET) en dan heb je een lens van ± 3 jaar oud.

                  Dus zo slecht vind ik 875 niet (en dan zeg ik 15% van de goedkoopste nieuwprijs). Als je gaat kijken naar waar deze lens gekocht is (Digitalstreet) en wat de prijs daar momenteel is: 1132 euro. Dan heeft ie er feitelijk een goeie 22,5% vanaf gehaald.

                  Die 15% is gebaseerd op Fotokonijn waar deze lens momenteel ± 1028 kost (Bij Digitalstreet dus een goeie 100 euro meer).

                  Plus daarbij las ik op 'the-digital-picture' dat gebruikte Canon lenzen (en zeker L-objectieven) minimaal 85% v/d nieuwwaarde kosten (2ehands dus). Lees: http://www.the-digital-picture.com/C...on-Lenses.aspx

                  En deze lens is net 4 maanden oud (dus nog een goeie 8 maanden garantie).

                  Ik ben niet zo huiverig om 2ehands te kopen + daarbij kun je ook niet in andermans portomonee kijken. Bij 875 is de kop eraf zeg ik dan maar.

                  Grtz Joey
                  Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                    Een lens die nieuw 1000 Euro kost en dan tweedehands nog 850 Euro moet kosten (de getallen even afgerond) wat dus een 'verlies' van 15% is ... dan koop ik ze nieuw hoor, geen twijfel aan.

                    Het kan een algemeen gegeven zijn dat de Canon L-lenzen tussen de 10 en de 20% van hun waarde verliezen bij een eventuele verkoop tweedehands, maar voor zo'n klein verschil koop ik zeker een nieuwe lens, zelfs als er nog garantie op de aangeboden lens zou zitten ... als je iets verkoopt heb je hier een reden voor ... dus wat is de reden om een dergelijke lens al na enkele maanden weer weg te doen vraag ik mij dan af ?

                    Is het omdat je hoge verwachtingen had en die niet waargemaakt worden door de lens ?

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                      Nou, die jongen die hem verkoopt vertelde mij dat hij in 1e instantie een wereldreis ging maken en had hiervoor de lens aangeschaft.

                      Door een voor mij onbekende reden is die reis gecancelled en wil hij daarom de lens verkopen. Verder vertelde mij dat hij student is en op 'dit' moment het geld even beter kan gebruiken + daarbij vind hij het jammer dat de lens (vanwege tijdgebrek) de kast niet meer uitkomt.

                      Al deze omstandigheden bij elkaar zorgt ervoor dat hij hem weer wil verkopen.

                      Die 4 maanden dat hij hem heeft gehad, heeft hij hem vooral gebruikt voor urban en om op kleinschalige podia te fotograferen.

                      Volgens hem is de lens in volledige nieuwstaat (zonder enige beschadigingen) en heeft er altijd een filter voor gezet (ter bescherming v/d frontlens).

                      Misschien heb je nu een beter beeld erbij

                      Nog steeds twijfels en/of bedenkingen (ik hoor het graag)!!

                      Gr. Joey
                      Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

                      Comment


                      • #12
                        Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                        Voor dat kleine prijsverschil koop je beter nieuw.
                        Met zo'n groot bedrag neem je beter geen risico's. Zeker niet als je geen ervaring hebt met 2dehands (lenzen) aankopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                          Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
                          Oké, maar is het niet vreemd dat die lens al bijna 3 jaar "onderweg" is om het zo maar ff te noemen??
                          Ik zou voor de zekerheid toch de factuur maar eens goed nakijken. 3 jaar lijkt me wat lang!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                            Ik heb indertijd ook met hetzelfde probleem gezeten - of - ik kocht mij de 24-70L tweedehands voor 780 (wel drie jaar oud en dagelijks gebruikt door een prof) - of - een nieuwe voor ongeveer 250€ meer. Na veel wikken en wegen is het toch een nieuwe geworden - gewoon om zeker te zijn (aangezien de garantie dan ook reeds verstreken was en dit objectief toch redelijk wat gebruikssporen had).
                            Moest deze minder oud zijn geweest en in betere staat (en nog in garantie) had ik deze denk ik wel gekocht.
                            Gewoon eens gaan kijken - is alles in goede staat en klopt het factuur etc..., waarom niet. En moest je dan toch nog twijfelen koop je gewoon een nieuwe.

                            Veel succes met je aankoop! (zeker niet beklagen - zeer goed objectief!! )


                            Mvg,
                            SB
                            Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Productiedatum vs verkoopdatum

                              Digitalstreet heeft wel een occasion afdeling.

                              Ik vind het verhaal van de verkoper wat zweverig. Het klinkt plausibel, maar ik kan die beweegredenen zo moeilijk verifieren. Ik was laatst op zoek naar een 17-55 mm 2,8 Nikon lens, ding van nieuwprijs rond de 1000-1050 euro. De locale fotoboer had er eentje staan voor 900 euro. Hij dist een verhaal op dat de eigenaar de lens 2 dagen in bezit had en daarna overleed, en de familie de zaak te koop aanbood. De bajonet vatting is verchroomd messing, en vertoonde door de chroomlaag het messing; voor mij een teken dat de lens toch redelijk wat keren gemonteerd werd. Als het verhaal van de fotoboer juist is, is mijn mening dat de overleden eigenaar de lens occasion gekocht heeft. Maar de lens is populair, courant leverbaar en een goede prijs leek mij 800 euro. Koop ging niet door.
                              Later vond ik op een ander forum een gebruikte lens voor 725 euro.
                              Ik vind 10-15 % prijsverschil te klein om occasion te kopen, zeker waar het particuliere verkoop betreft.

                              Ander dingetje: is garantie overdraagbaar?

                              Groet Hans

                              Edit: aanvulling: de fotoboer had de lens aangeboden als "nieuw".
                              Last edited by J.Hoes; 20 november 2009, 23:11.

                              Comment

                              Working...
                              X