Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

    Hallo,

    Kan iemand zijn ervaring delen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF op Nikon. Ik overweeg namelijk de aanschaf ervan.

    Kost wel een pak geld jammer genoeg...

    In het bijzonder vraag ik me af of de moustache-achtige distorsie een rëel probleem is (en is ze corrigeerbaar?) en of de lens goed scherp te stellen is uit de hand.

    Bedankt!

    Peter

  • #2
    Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
    Hallo,

    Kan iemand zijn ervaring delen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF op Nikon. Ik overweeg namelijk de aanschaf ervan.

    Kost wel een pak geld jammer genoeg...

    In het bijzonder vraag ik me af of de moustache-achtige distorsie een rëel probleem is (en is ze corrigeerbaar?) en of de lens goed scherp te stellen is uit de hand.

    Bedankt!

    Peter
    Niet direct over de optiek, maar misschien loont het om even te wachten op de ZF.2 reeks. Altijd meegenomen denk ik LINK

    Comment


    • #3
      Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Niet direct over de optiek, maar misschien loont het om even te wachten op de ZF.2 reeks. Altijd meegenomen denk ik LINK
      Frank, bedankt voor deze link, erg knap...
      ...wachten is dus de boodschap...

      mvg,

      Roland

      Comment


      • #4
        Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

        Wachten? Mij maakt dat niet zo veel uit die manuele instelling van het diafragma. Omdat het objectief - net als de AIS lenzen - toch in te stellen is op de D700, zie je in de zoeker de opening die je gebruikt (ok je draait aan de lens ipv het wieltje). Misschien zakt de rpijs van de ZF.1 reeks wel

        Comment


        • #5
          Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

          Als dat van die prijs klopt hoop ik dat ze die nieuwe versie binnenkort ook voor canon uitbrengen
          Meer info dan je met google tegenkomt kan ik helaas niet geven, ik weet enkel dat ik de foto's die eruit komen heel knap vind.
          Er staat idd wel vaak bij dat ze wel wat vervorming heeft en dat die niet zo makkelijk is weg te werken.
          toch een paar links:

          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

            Als je een 21 mm zoekt is de zuiko 21mm (f 3.5 of f2) een optie. Die moet alleen de contax laten voorgaan omdat die onklopbaar is (maar ook zeer prijzig is en groot en zwaar).

            De 3.5 vind je voor een paar 100 euro, de f2 zal eerder naar de 1000 euro gaan.

            Zie vroegere draden hierover met samples.

            Dpaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

              Het is precies toch wel wat werk om ze aan te passen voor de Nikon mount, je moet die blijkbaar vervangen ipv een adapter er tussen te zetten?
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door PK Bekijk bericht
                Wachten? Mij maakt dat niet zo veel uit die manuele instelling van het diafragma. Omdat het objectief - net als de AIS lenzen - toch in te stellen is op de D700, zie je in de zoeker de opening die je gebruikt (ok je draait aan de lens ipv het wieltje). Misschien zakt de rpijs van de ZF.1 reeks wel
                ik snap waarschijnlijk niet echt wat in de ZF2 reeks gebeurt en corrigeer mij als ik ernaast zit, maar ik dacht dat je ten eerste volopen kon scherpstellen (wat toch wel nuttig is bij een MF) waarbij je diafragma dichtgaat op het moment van het afdrukken, dat je ten tweede met de chip bovendien het 3D kleuren-matrix belichtingssysteem van nikon volop ging benutten, en ten derde dat je alle belichtingsvoorkeuren kon gebruiken (M, A, S, en P).
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

                  Volopen scherpstellen gebeurt nu al met de ZF1 reeks. A-program kan je gebruiken als je het daiafragma manueel instelt op de lens.
                  De rest klopt.


                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  ik snap waarschijnlijk niet echt wat in de ZF2 reeks gebeurt en corrigeer mij als ik ernaast zit, maar ik dacht dat je ten eerste volopen kon scherpstellen (wat toch wel nuttig is bij een MF) waarbij je diafragma dichtgaat op het moment van het afdrukken, dat je ten tweede met de chip bovendien het 3D kleuren-matrix belichtingssysteem van nikon volop ging benutten, en ten derde dat je alle belichtingsvoorkeuren kon gebruiken (M, A, S, en P).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

                    Gebruikt er iemand deze lens?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruikerservaringen met de Zeiss 21 mm F/2.8 ZF voor Nikon

                      Hier toch enkele gebruikservaringen: http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...rToReadReviews
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X