Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kinderen in het verkeer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kinderen in het verkeer.

    Als ik 's morgens naar het werk rij, kom ik heel wat schoolgaande kinderen te fiets tegen.
    Wat mij opvalt is:
    - ze vaak roekeloos rijden.
    - SMS'en op de fiets.
    - MP3 luisteren.
    - vaak zonder licht rijden.
    - zelden een fluovestje of valhelm dragen.
    Als automobilist moet je dus zeéér op je hoede zijn. Ik zou het niet willen meemaken dat ik een kind of puber omver rij.
    Maar ik vraag mij vaak af waarom die kinderen zo roekeloos zijn.
    Waar zit de opvoeding van de ouders? Ik heb mijn kinderen er kunnen van overtuigen dat ze altijd hun lichten moeten opzetten (in het duister) en dat ze een fluovestje moeten dragen. Waarom kan de school hier niet optreden? Bvb het verplicht dragen van fluovestje. Die dingen kosten maar een paar euro....maar ze kunnen wel het verschil maken.
    Ik wil niet de paternalistische zeurkous uithangen, maar met eenvoudige ingrepen kan je imho heel wat verkeersongevallen vermijden.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Kinderen in het verkeer.

    krijgen ze op school tegenwoordig geen verkeersopvoeding?

    Comment


    • #3
      Re: Kinderen in het verkeer.

      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      krijgen ze op school tegenwoordig geen verkeersopvoeding?
      Goeie vraag maar weet je dat de Politie van Hoogstraten alle schooldagen kinderen eerst naar de verkeerde helft van de baan stuurt (vak van de tegenliggers) om vervolgens fietsend over te steken via het zebrapad.
      Stel ik mij de vraag hoeveel van die kinderen dat dan als normaal gaan beschouwen van aan de verkeerde kant te rijden en fietsend over te steken op zebrapaden.
      Volgens mij geven ze de kinderen totaal de verkeerd houding door zo een dingen te doen. Wat ik ook meermaals zie is dat fietsers langs de verkeerde kant rijden, door roodlicht rijden, niet stoppen voor overstekende voetgangers op een zebrapad.
      Geloof je me niet, ik ga direkt met je mee naar een aantal plaatsen (breng uw fototoestel maar mee) en je zal versteld staan van wat de zwakke weg gebruiker uit steekt. Komt er ook nog bij dat die kinderen op latere leeftijd met een auto zal rijden en niet eens weet waar zijn plaats is op de weg.
      Ook automobilisten maken fouten maar ik vind toch dat als je een verkeerde basis opleiding krijgt het nooit meer goed zal komen.
      Ik heb altijd gereden waar dat moest zowel met een fiets als met eender welk vervoermiddel dat ik ooit heb gereden.
      Zelfs bij ons in de straat is er een koppel dat drie kinderen heeft (hoelang nog weet ik niet) die achter de bocht op straat spelen en je kan er van op aan dat als je met uw auto aan komt ze met zijn drieën van de stoep op de weg rijden, er is er ene bij die blijft gewoon voor uw auto staan. Iedere keer dat ze dat doen toet ik nu eens goed zodat de buren zien wat die bengels doen maar denk je dat die ouders daar iets tegen zeggen, juist niks dat moesten wij vroeger eens doen dan kon je een week niet gaan zitten.
      Last edited by Sus; 15 november 2009, 20:30.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: Kinderen in het verkeer.

        Al een paar keer meegemaakt dat kinderen voor de kick snel voor mijn auto springen. Je zal ze maar raken - als automobilist ben je in zo'n geval altijd fout.

        Vorige week ook meegemaakt: ik stap mijn voordeur uit (komt direct uit op voetpad) samen met mijn hond, en we worden net niet aangereden door een kind dat op de fiets over het voetpad rijdt. Verkeerde kant ook nog.

        Kind is wel van zijn fiets gevallen van de schrik, hopelijk heeft ie er iets van geleerd

        Comment


        • #5
          Re: Kinderen in het verkeer.

          zo'n hesje staat niet 'cool' ziet er volgens hun belachelijk uit.
          Ik zit dagelijks in Gent, heb je de studenten aan de unief al eens zien rijden in Gent?

          Trouwens een ander fenomeen bij de 16 jarigen op de brommer/scooter, waarom rijden die met hun helm maar de helft op hun kop? Ik heb vroeger ook met de brommer gereden en bij ons was er toch niemand die zijn helm zo op zette??

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Kinderen in het verkeer.

            Trouwens een ander fenomeen bij de 16 jarigen op de brommer/scooter, waarom rijden die met hun helm maar de helft op hun kop? Ik heb vroeger ook met de brommer gereden en bij ons was er toch niemand die zijn helm zo op zette??
            een vorm van topcapping misschien ?
            tja, als ze maar onnozel kunnen doen he.

            Comment


            • #7
              Re: Kinderen in het verkeer.

              In mijne tijd reden we met brommers die harder gingen dan 100km en toen had geen enkele bromfietser een helm, nu zetten ze er al ene op als ze op de fiets kruipen.
              Zou dat ook nog verplicht worden als voetganger?
              In die tijd kende wel iedereen zijn plaats op de weg en volgde wij nog de wegcode, we reden knoerthard waar we konden maar reden zeer defensief bij het minste gevaar dat we zagen, wie dat toen niet deed kon al snel de gevolgen dragen.
              Ik heb dat toen ook al geleerd nadat ik vijf dagen mijn brommer had en ik bij het wrak nog bij moest leggen om een nieuwe fiets te kopen.
              Achteraf is er wel een fout aan de bromfiets uit gekomen maar ja toen was het al wel schroot.
              Ik had geremd juist voor een bocht omdat ik te hard reed en toen was het achterwiel scheef gaan zitten waardoor de rem blokeerde en de brommer onbestuurbaar was geworden, ik vloog uit de bocht en schoof languit door de sloot tot ik met mijn pols in de slootkant haakte, resultaat pik zwart (er stond geen water in hoor) vol blauwe plekken en een zigzag pols door meerdere breuken en dan had ik nog geluk want toen ik gestopt was viel mijn brommer vlak voor mij terug naar beneden die omhoog gekatapulteerd was.(had ik toch een helm moeten hebben)
              Last edited by Sus; 15 november 2009, 21:30.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #8
                Re: Kinderen in het verkeer.

                waarom fietsers door het rood rijden:

                in de regen staan wachten (en op sommige plaatsen echt wel 5min [chrono ernaast]) voor een lege straat. Dat mag jij doen, maar daar houd ik mij niet mee bezig.
                wat niet wilt zeggen dat ik die straat gewoon over vlam hé
                kijken en 2 keer nadenken en dan misschien toch maar oversteken voor het groen is. Wat veel minder leuk is, zijn mensen die ineens van richting veranderen. Lekker aan het doorfietsen. Ineens een voetganger, auto, andere fietser, ... die uitwijkt. en dan maar hopen dat die remmen het houden.
                Verder zijn natuurlijk mp3 en gsm niet zo een goed idee
                1 keer met mp3 door antwerpen gereden. Nooit meer.

                Trouwens enkel nog maar ongelukken zien gebeuren als de 'zwakke weggebruiker' niets misdaan had.
                - In het donker (met lichten aan) op een rondpunt van je sokken gereden worden.
                - op het fietspad van je sokken gereden worden (misschien dat oude mannen in een jaguar iets meer mogen?)
                - ...


                De leukste stad om naar toe te gaan voor de automobilist: Leuven
                5km/u rijden en 1 hand aan de handrem, 1 voet of de rem. Ben ik blij dat ik zo niet rijdt (hoop ik toch).
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Kinderen in het verkeer.

                  Ik ga een voorbeeld nemen aan het begin van de Gasthuisstraat te Turnhout op een drukke zaterdagmiddag met stralend weer daar durf ik tegen u wedden voor €250 dat je daar op een uur tijd minimum 10 fietsers door het rood ziet rijden.
                  Is het voor die fietsers geen rood misschien.
                  En ik durf zelfs beweren dat het er gerust 20 kunnen zijn.
                  Ik beweer nu ook weer niet dat automobilisten niets misdoen he maar wat zou jij denken als ik met mijn auto nu eens aan de verkeerde kant ga rijden, zonder lichten ga rijden, met twee auto's naast elkaar, door rood ga rijden, niet stop aan een zeebrapad , voor niks mijn middenvinger op ga steken enz
                  Ja ik weet het wel de zwakke weggebruiker, toch denk ik dikwijls dat het de terroristen van de weg zijn hoor.
                  Ik stop laatst in Rijkevorsel aan een zebrapad om een oude dame over te laten langs de andere kant komt een auto die ook stopt maar er komt ook een fietser van half de dertig aan die dat madammeke zo goed als onderste boven rijd waar trekt dat op ga je zoiets ook nog goed praten.

                  tyrr schreef:in de regen staan wachten (en op sommige plaatsen echt wel 5min [chrono ernaast]) voor een lege straat. Dat mag jij doen, maar daar houd ik mij niet mee bezig.

                  Is het niet zo dat het dikwijls gebeurt?
                  Last edited by Sus; 15 november 2009, 22:17.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kinderen in het verkeer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    krijgen ze op school tegenwoordig geen verkeersopvoeding?
                    Jawel maar de beste les krijgen ze van papa als ze meerijden in zijn auto.
                    Middenvinger omhoog als ene toetert, voorrang nemen waar niet mag, wringen als er ene wil tussen komen, voorrang verlenen is voor anderen, gsm in de hand, volle bak muziek, sigaret opsteken en peuk buiten gooien, asbak ledigen aan rood licht, ...
                    Sorry, maar in veel gevallen pure waarheid en de kinderen nemen zoiets snel over!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kinderen in het verkeer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      waarom fietsers door het rood rijden:

                      in de regen staan wachten (en op sommige plaatsen echt wel 5min [chrono ernaast]) voor een lege straat. Dat mag jij doen, maar daar houd ik mij niet mee bezig.
                      Als iedereen de regeltjes aan zijn laars lapt als iets hem niet aanstaat, dan zal het mooi worden op de baan. Ook met een brommerke of moto is het niet plezant om in barslecht weer voor het rood te staan, mogen die dan ook doorrijden?
                      Jaja, ik hoor u al komen, als het regent moeten die maar een regenpak aandoen ... awel die fietser kan dat ook!

                      De leukste stad om naar toe te gaan voor de automobilist: Leuven
                      De stad waar je de meeste ogen moet hebben voor fietsers die geen enkele verkeersregel volgen, regen of zon maakt niets uit! Door rood, slalommen tussen verkeer, links rijden, STOP negeren, naar niets kijken, voetgangers doen springen op een oversteekplaats, auto's krassen door te kort naast geparkeerde voertuigen te rijden, fiets tegen een auto of vitrine gooien, door de wandelstraat rijden, ... dank-u fietsers!
                      Leuven is inderdaad niet echt auto-vriendelijk maar de fietsers zijn minstens voor 50% aansprakelijk voor de warboel in het centrum.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kinderen in het verkeer.

                        Ik ken het fenomeen van de fietsende jeugd. Maar of het veiliger is om een helm en vestje te dragen, dat is mij een goede vraag. Zelfs al draagje die dingen, dan nog loop je het risico om van straat te worden gereden. Ikzelf recent nog mee gemaakt.

                        Ik wou rechtdoor, een truck naast me wou rechtsaf, ik remde voor truck, truck stopte om me door te laten. Ik reed verder. Aan de andere kant een auto die dacht dat truck voor hem stopte. Deze auto rijd volle bak door om de straat rechts van mij in te rijden. Terwijl ik dus doorreed. Boem-pattat. Ikke met fiets tegen de auto. Gelukkig zonder schrammetje, maar wel even geluk gehad dat ik voor deze truck mijn snelheid wat verlaagd had, of ik had voor de auto gereden, en dan kon ik dit misschien niet meer na vertellen.
                        Volgende keer ga ik minder mild zijn. Een welgemeende sorry kon er niet af. Hij zat in over zijne nieuwe wagen waar een deuk in was. Zeer egoistisch hoe sommige automobilisten zijn

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kinderen in het verkeer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                          Ik ken het fenomeen van de fietsende jeugd. Maar of het veiliger is om een helm en vestje te dragen, dat is mij een goede vraag. Zelfs al draagje die dingen, dan nog loop je het risico om van straat te worden gereden. Ikzelf recent nog mee gemaakt.
                          Je blijft een risico lopen op de baan maar fluo helpt echt wel! En beschermende kledij of een helm helpt natuurlijk alleen als je iets voor hebt, je zal toch minder letsel oplopen bij een gewone val door een klein ongeval.
                          Als er ene tegen 120 op u knalt zal uw helm natuurlijk niet veel zin hebben, alhoewel.

                          Ik ben zelf geen fietser maar motorrijder. Vroeger reed ik met een gewone motorvest in minder opvallende kleuren en bijna elke rit werd je meermaals de weg afgesneden door mensen die u zogezegd niet gezien hebben of verkeerd ingeschat hebben.
                          Nu draag ik steeds iets fluo alsook mijn echtgenote ... het fenomeen dat ze voor uw neus indraaien of uitkomen is zeker met 75% afgenomen!
                          En al lost het alles niet op, een dergelijke verbetering noem ik de moeite om rekening mee te houden.
                          Ik ken veel mensen die er ofwel mee lachen dat je iets fluo aan doet of volhouden dat het niet helpt, ik ben ervan overtuigd dat ze dit zelf onvoldoende uitgetest hebben.

                          En met een fiets helpt het echt wel om vanaf valavond met licht te rijden, zoals de wet ook verplicht! Spijtig genoeg is bijna geen enkele fietser in orde met lichten en reflectoren.

                          Ik wou rechtdoor, een truck naast me wou rechtsaf, ik remde voor truck, truck stopte om me door te laten. Ik reed verder. Aan de andere kant een auto die dacht dat truck voor hem stopte
                          Dit zijn inderdaad pure misverstanden die een slechte afloop kunnen hebben, dit heeft niets met roekeloos rijgedrag te maken maar is een puur dom ongeval! Dat mensen wat teleurstellend reageren omdat hun nieuwe wagen een deuk heeft is ook wel te verstaan, hoe zou je zelf zijn. Natuurlijk mag je altijd minstens een sorry zeggen en met de andere iets inzitten ... nogal logisch!
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kinderen in het verkeer.

                            De meeste fietsers denken dat zij overal prioriteit hebben. Ze lappen de verkeersregels totaal aan hun laars. De door vele organisaties gebruikte methoden ,om de fietsers als een risicogroep te classeren, maakt dat ze alles in hun voordeel willen ombuigen en totaal geen besef hebben van de verkeersvoorschriften.
                            Is het geen tijd om voor deze klasse van weggebruikers ook een rijbewijs uit te vaardigen?

                            Henri
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kinderen in het verkeer.

                              Is het geen tijd om voor deze klasse van weggebruikers ook een rijbewijs uit te vaardigen?
                              Dat lijkt me zo slecht nog niet. Maak er dan meteen maar een rijbewijs met strafpunten van.

                              Comment

                              Working...
                              X