Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

takumar focus kapot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • takumar focus kapot

    Dag lieve mensen,

    m'n nieuwe oude takumar is kapot. 't Is te zeggen: de focus 'pakt' niet meer.
    Geforceerd, vrees ik. M'n vraag: is daar nog iets aan te doen? Diafragma werkt
    nog perfect. Zijn er adressen waar ik hier mee terecht kan?
    Het gaat om een 1.4 50mm Takumar.

    Met dank!!

    Frederik.

  • #2
    Re: takumar focus kapot

    http://www.rofarepair.nl/

    Comment


    • #3
      Re: takumar focus kapot

      Zitten er geen schroeven op de focusring (onder de rubberring bvb) die je vaster kunt draaien?
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: takumar focus kapot

        Nee, helaas. Heb de lens helemaal opengegooid en zie nergens een probleem. Het glaswerk zit gewoon muurvast...
        Radeloosheid treedt langzaam in

        Comment


        • #5
          Re: takumar focus kapot

          Da's jammer, dan zou ik het ook niet weten, ik vrees dat je dan mss beter op zoek kunt gaan naar een nog nieuwere oude, want herstelling gaat wsl meer kosten.. maar je kunt altijd eens informeren natuurlijk
          In Antwerpen in de Jezusstraat zit ook een klein 2de handswinkeltje dat nog herstellingen doet http://www.fotocentrum.be
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: takumar focus kapot

            Ok, ok, ok... Zit al een uur of twee met een opengelegde lens te prullen. Ben aan de focusring, en die zit idd los. De schroefjes zitten opnieuw vast, maar de ring blijft los... What gives? Ik zie niet hoe de focusring aan het glas vastzit. Pentaxkenners in the house?

            Dankjulliewel!!

            Comment


            • #7
              Re: takumar focus kapot

              Met dank aan Chris.v.21 is 't gelukt!

              Allen merci voor de reacties!

              Groetjes,

              Frederik.

              Comment


              • #8
                Re: takumar focus kapot

                Mogen we ook weten hoe je het opgelost hebt?
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: takumar focus kapot

                  Ja, natuurlijk!
                  De focusring zit normaalgezien vastgeklemd op het focussend element (een koperkleurige ring), maar door forceren (vermoed ik) was er een barst gekomen in de ring, waardoor die geen grip meer had op het koperen gedeelte.
                  Heb de ring gelijmd en drie nieuwe schroefjes (met grotere kopjes) aangebracht.
                  Dan alles terug dicht en VOILA!

                  Wel leerrijk, zo'n lens opengooien...

                  Comment


                  • #10
                    Re: takumar focus kapot

                    Oorspronkelijk geplaatst door TheDarkKnight Bekijk bericht
                    Ja, natuurlijk!
                    De focusring zit normaalgezien vastgeklemd op het focussend element (een koperkleurige ring), maar door forceren (vermoed ik) was er een barst gekomen in de ring, waardoor die geen grip meer had op het koperen gedeelte.
                    Heb de ring gelijmd en drie nieuwe schroefjes (met grotere kopjes) aangebracht.
                    Dan alles terug dicht en VOILA!

                    Wel leerrijk, zo'n lens opengooien...
                    Bedankt voor de inlichtingen
                    Ik heb hier ook nog een objectief liggen die ik graag eens zou uiteen zou willen halen maar ik zie er echt geen begin aan.
                    Hoe moet je nu in godsnaam die grote ringen uitdraaien zonder enige schade aan te brengen?
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment

                    Working...
                    X