Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

    Hallo,
    Ik ben in het bezit van een D90 met de volgende lenzen:
    - Nikkor AF-S 12-24mm f/4.0 G DX IF-ED
    - Nikkor AF-S 18-200mm VR II DX

    Nu zou ik mij eens een lens willen aanschaffen om de fotografie beter onder de knie te krijgen en dus meer met het diafragma te spelen.
    Nu ben ik aan het twijfelen tussen : Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G.
    Ik wil eindelijk eens foto's kunnen maken met onscherpte diepte en dus een groot diafragma.
    Welke is de meest allround of zijn ze beide interessant om aan te schaffen en hebben ze allebei hun toepassingsgebied?
    Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

  • #2
    Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

    Doe jezelf en je portemonaie een plezier en schaf een Nikkor 50/1.8 aan en als je percé een 50/1.4 wil hebben neem dan de Sigma. Maar ikzelf zou kiezen voor een Nikkor 17-55 2.8 of een Tamron 17-50 2.8(weer voor de portemonaie).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

      Wat de 50mm betreft... geen idee, die bezit ik (nog) niet. Maar ik bezit wel de nieuwe 35mm 1.8 (en ook de 35mm f/2D) en ik moet zeggen dat het een uitstekend lensje is, veel beter (scherper) ook dan de oude 35 f/2.

      En voor de prijs moet je het zeker niet laten!
      ...but I could be wrong...

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Doe jezelf en je portemonaie een plezier en schaf een Nikkor 50/1.8 aan en als je percé een 50/1.4 wil hebben neem dan de Sigma. Maar ikzelf zou kiezen voor een Nikkor 17-55 2.8 of een Tamron 17-50 2.8(weer voor de portemonaie).
        Volgende maand schaf ik een D700 aan ipv mijn D70s, en overweeg om die 50 mm-lens hier besproken aan te schaffen. Kies ik dan ook beter voor de Sigma-lens ? Ik gebruik nu een Sigma 18-200 op mijn D70 en ben er volledig tevreden over. Voor de D700 zit ik nog in de knoop welke lens ik wil aanschaffen om te beginnen. Ik had gedacht aan de 70-300 Nikon en de 50 mm van Nikon, dan is mijn budget zowat opgesoupeerd, vandaar ...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

          Op het forum van NikonCafe kun je threads vinden met foto's genomen met specifieke lenzen.

          Dit is de thread voor de Nikon 35mm f/1.8 AFS lens:
          http://www.nikoncafe.com/vforums/sho...d.php?t=216842

          Dit is de thread voor de Nikon 50mm f/1.4 AFS lens:
          http://www.nikoncafe.com/vforums/sho...d.php?t=201279

          Dit is de thread voor de Sigma-versie:
          http://www.nikoncafe.com/vforums/sho...d.php?t=188948

          Er zijn nogal wat mensen die de Sigma superieur vinden vergeleken met de Nikon. Persoonlijk denk ik dat ze op gelijk niveau staan.

          p.s. - het is mogelijk dat je moet registreren om de pagina's van NikonCafe te kunnen lezen...
          Last edited by marcv; 14 november 2009, 09:49.
          ...but I could be wrong...

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

            Ik heb jaren geleden van een medeforumlid hier (roadrunner) voor een prikje een 5Omm 1.8 overgekocht. Ik moet zeggen dat dit tot nu toe nog steeds de goedkoopste, beste en scherpste lens in mijn tas is. De 1.4 is nog beter naar het schijnt, maar de prijs is dan ook navenant.
            Deze lens gaat door als standaardlens, maar niet vergeten dat hij door de cropfactor op camera's met DX formaat sensor een 75mm wordt. Maar voor mij nog steeds zeer inzetbaar voor veel verschillende doelen, met als extra dat hij hierdoor ook als portretlens kan dienen. Indien je toch eerder een standaardformaat wil (op je D90 dan) kan je beter kiezen voor de 35mm.

            (Trouwens nog eens een bedankje aan roadrunner, voor mijn beste koop ooit!)
            “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
            Scott Adams

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

              Zelf heb ik de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8. De tweede is scherper, goedkoper en heeft véél minder vervorming. De vervorming bij de 35mm vind ik zelf eigenlijk onacceptabel. Het is natuurlijk wel zo dat de 35mm meer het beeld van een 50mm-lens op full-frame benaderd. De 35mm is helemaal niet zo geschikt voor portretten.

              Het is dus een beetje afwegen wat je wilt.
              http://www.flickr.com/jonasla

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                Dus met de 35 ben ik best af rekening met de cropfactor?
                Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
                  Zelf heb ik de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8. De tweede is scherper, goedkoper en heeft véél minder vervorming. De vervorming bij de 35mm vind ik zelf eigenlijk onacceptabel. Het is natuurlijk wel zo dat de 35mm meer het beeld van een 50mm-lens op full-frame benaderd. De 35mm is helemaal niet zo geschikt voor portretten.

                  Het is dus een beetje afwegen wat je wilt.
                  Dus die 35mm 1.8 is niet zo scherp en heeft wat vervorming?
                  Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                    Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
                    Dus met de 35 ben ik best af rekening met de cropfactor?
                    Als je echt een standaardlengte nodig hebt wel. Maar ik zou zeggen: experimenteer eens met je 18-200 zoom ingesteld op 35mm en 50mm. Dan ga je er al kijkend door je zoeker snel achter komen welke lengte voor jou het best uitkomt of het prettigst werkt.

                    Met de 35 heb ik zelf geen ervaring, maar om Jonas bij te treden: heb toch ook gehoord dat die in kwaliteit niet kan tippen aan de 50mm 1.8.
                    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                    Scott Adams

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                      Hier een fotootje genomen met de 50mm op f3.2 om een idee te hebben (is wel serieus gecropt)

                      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                      Scott Adams

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                        Het prijsverschil tussen deze 2 lenzen is 130 € bij Konijn.
                        Ik wil zeker geen miskoop doen. Die 130 € is snel vergeten als je van iets tevreden bent...
                        Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                          Het is de 50mm geworden, joepie!!!
                          Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                            Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
                            Het is de 50mm geworden, joepie!!!


                            Veel plezier met je nieuwe lens!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G

                              Oorspronkelijk geplaatst door Christine-Bucket Bekijk bericht
                              Volgende maand schaf ik een D700 aan ipv mijn D70s, en overweeg om die 50 mm-lens hier besproken aan te schaffen. Kies ik dan ook beter voor de Sigma-lens ? Ik gebruik nu een Sigma 18-200 op mijn D70 en ben er volledig tevreden over. Voor de D700 zit ik nog in de knoop welke lens ik wil aanschaffen om te beginnen. Ik had gedacht aan de 70-300 Nikon en de 50 mm van Nikon, dan is mijn budget zowat opgesoupeerd, vandaar ...
                              Christine, je kan beter je eigen draadje lanceren dan er eentje van een ander te gebruiken...
                              ga eens in je foto's kijken wat je meest gebruikt... daar is ergens een programmatje voor die dan berekent...

                              persoonlijk zitten mijn foto's op de D700 meestal tussen de 24mm en de 70mm

                              ik denk dat er zeker alternatieven zijn voor de D700 die niet zo duur zijn, zoals 28-85mm en ik vrees dat je enkel met een 50mm lensje en een 70-300mm heel erg beperkt zal zijn... zie niet in waarom je eerst een 70-300mmm wilt... als de afstand zo belangrijk is... kan je beter een D300 kopen...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X