Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

    Ik volg dit forum al een hele tijd en heb hier al veel nuttige tips kunnen lezen.

    Sinds 2 jaar heb ik de Canon Eos 400D. Dit met standaard kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, niks IS, ook niks speciaal van optische kwaliteit maar wel goed om eens te oefenen, ervaring op te doen en na te denken wat ik verder van objectieven wil.

    Nu zit ik met het probleem dat ik graag allerlei zaken fotografeer. Van portret over natuurfoto's (landschappen en details) en architectuur naar actie en zelfs vliegtuigspotten.
    Wanneer ik melding maak van "portret" dan is dat vooral foto's van mensen ergens op locatie, feest, evenement, uitstap. Dus geen portretfotografie met echt poserende mensen al dan niet in studio.

    Wat heb ik nu reeds gemerkt:
    - voor de zeldzame keer dat ik een macro opname wil doen is m'n lens totaal niet geschikt. Tenzij ik nagenoeg op het object ga zitten met m'n camera.
    - portret, landschappen en natuur zijn vrij goed te doen, ook actie als deze niet te ver af is
    - details bij landschaps- en architectuurfotografie lukken niet (niet genoeg zoom of tele) vliegtuigspotten moet ik ook niet echt gaan doen met m'n standaard kitlens 18-55mm.
    - bij lage lichtintensiteit voldoet de lens echt niet, zelfs bij iso1200 (waar ik niet zo graag op fotografeer, liefst eindig ik op 800)
    - m'n foto's zijn meestal wel technisch goed (als ik de beoordelingen hier en daar hoor en naar m'n histogram kijk) maar scherpte en kleur zijn niet top te noemen. Lijkt me logisch voor een lens van €70.

    Dus ben ik op zoek naar een erg goede lens die, eventueel samen met de kitlens, me weer meer fotoplezier oplevert.

    Ik ben tot volgende conclusie gekomen:

    Of ik koop de Canon EF 24-105mm f4L IS die in heel wat reviews als goede all-round lens naar voor komt. En dan zal m'n kitlens waarschijnlijk werkloos in de kast blijven.
    Heb ik nog altijd geen echt goede optie om te gaan zoomen.

    Of ik ga voor de Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM om meer in te kunnen zoomen, meer scherpte te hebben en uit de voeten te kunnen bij lagere lichtintensiteit (bv ook al eens een concert of evenement vastleggen) In dat geval zal ik m'n kitlens nog wel vaak gaan gebruiken dus lijkt dit me het meest voor de hand liggend. Blijkbaar is deze ook best wel geschikt voor portretfotografie.
    Kan ik later nog eens een 18-75 f/2.8 aanschaffen of zo.

    Of ik ga voor optie 3 en schaf me een "goedkopere" Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM aan om meer naar breedhoek te gaan (landschap en architectuur) en een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM om als tele te dienen (details bij landschappen en architectuur en vliegtuigspotten) Samen kosten ze dan ongeveer even veel als 1 van de bovenstaande lenzen. Kitlens blijf ik dan gebruiken voor dagdagelijkse foto's en portretten.
    Deze laatste optie lijkt mij de minst interessante. Mij zegt men altijd "investeer stilaan in echt goede lenzen ipv een hoop matige objectieven te kopen".

    Misschien nog dit:
    Ik heb al eens een Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS mogen gebruiken voor vliegtuigspotten. Foto's van de toestellen op de grond waren prachtig, in volle vlucht was de AF toch te traag af en toe en de toestellen hadden nog te veel lucht rondom. Verder vrij goede lens.

    Wat denken jullie?
    Wat zouden jullie in mijn situatie kopen?
    Last edited by nevermore; 12 november 2009, 15:14.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

  • #2
    Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

    Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
    Of ik ga voor de Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM om meer in te kunnen zoomen, meer scherpte te hebben en uit de voeten te kunnen bij lagere lichtintensiteit (bv ook al eens een concert of evenement vastleggen) In dat geval zal ik m'n kitlens nog wel vaak gaan gebruiken dus lijkt dit me het meest voor de hand liggend. Blijkbaar is deze ook best wel geschikt voor portretfotografie.
    Kan ik later nog eens een 18-75 f/2.8 aanschaffen of zo.
    Als je beter bij lagere lichtintesiteit wil fotograferen, zou de 70-200mm f2.8 dan geen betere keuze zijn?
    Als je dan mss nog wat geld over hebt, kan je ook nog de 18-55mm IS kitlens van canon kopen (in afwachting tot een lichtsterke standaardlens). Deze zou een stuk beter zijn dan de lens die je nu hebt (en bovendien is hij ook niet echt duur).
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

      Héééél voornaam,wat is het budget.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

        Die 70-200mm f2.8 vind ik echt wel om van te snoepen maar dat is ineens weer een heel ander budget (+40-45%) waar je over spreekt dan.
        Ik dacht iets van een €700-800 uit te geven, met de eerste 2 Canon's zit ik al aan €1.000, daar ga ik ook ergens stoppen.
        Ik schaf me stilaan liever 3 erg goede lenzen van €1.000/stuk dan 2 super lenzen van €1.500/stuk. Ik blijf tenslotte een amateur.

        Het vliegtuigspotten-verhaal mag je vergeten. Daar moet ik al naar 400-500mm gaan en die zijn onbetaalbaar. Zeker voor de enkele dagen per jaar dat ik ze zou gebruiken.

        En dan nog het merk: dit hoeft voor mij geen Canon te zijn, mag ook Sigma of Tamron zijn, vereiste is een goede lens die echt scherp is in haar volledige bereik en (iets minder belangrijk maar toch) vrij goede prestaties bij lage lichtinval heeft.
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          , mag ook Sigma of Tamron zijn, vereiste is een goede lens die echt scherp is in haar volledige bereik en (iets minder belangrijk maar toch) vrij goede prestaties bij lage lichtinval heeft.
          Dat laatste is meer een kwestie van , welke camera zit erachter.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

            http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._l_is_usm.html €955

            http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-28_l_usm.html €1037

            Het prijsverschil tussen de 70-200 f4 IS en de 70-200 f2.8 (zonder IS) valt toch nog redelijk mee
            canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
              http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._l_is_usm.html €955

              http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-28_l_usm.html €1037

              Het prijsverschil tussen de 70-200 f4 IS en de 70-200 f2.8 (zonder IS) valt toch nog redelijk mee
              Maar de beeldkwaliteit van de 70-200 f:4 IS is wel beter
              Dit is een recent ontwikkelde lens met het oog op sensors met meer mps
              Ik zou hier toch stilaan op beginnen letten voor je lenzen koopt

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                En bij 200mm wordt die IS toch al interessant, niet?

                Misschien dat ik vergelijkbare prestaties verkrijg met de f4.0 met IS als met de f2.8 zonder IS.
                Niemand daar ervaring mee?
                Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                  En bij 200mm wordt die IS toch al interessant, niet?

                  Misschien dat ik vergelijkbare prestaties verkrijg met de f4.0 met IS als met de f2.8 zonder IS.
                  Niemand daar ervaring mee?
                  't hangt allemaal af van je gebruik. IS is een briljant systeem.... maar 't zorgt er niet voor dat je je onderwerp kunt bevriezen Als je voor een goede foto je onderwerp moet bevriezen (bijvoorbeeld bij veel sportfoto's dus) heb je dus een zo kort mogelijke sluitertijd nodig... en dan is een groter diafragma dus meer waard dan IS. Bovendien werkt een AF over het algemeen beter met lichtsterkere lenzen. Maar.... wil je stilstaande objecten fotograferen dan is IS weer interessanter want met de IS van de 70-200 f4 win je zeker 3 stops (Canon claimt 4 stops) ten opzichte van 1 stop op een 70-200 f2.8.

                  Dan heb je nog het verschil in scherpte-diepte. Met een f2.8 haal je een kleinere scherpte-diepte dan met f4. Weer een voordeel van de f2.8. (voor portretten bijvoorbeeld) Maar de f4 is een stuk lichter en daarmee een stuk handzamer om mee te dragen. Dus weer een voordeel voor de f4.

                  Kortom, 't is dus allemaal afhankelijk van het gebruik.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                    Ik denk stilaan dat ik meer plezier ga hebben van de 24-105mm f4.0 (dat wordt dan eigenlijk met mijn toestel - correctiefactor x1.6 - 38,4-168mm) dan de tele-zoom van 70-200.

                    Wat ik me wel afvraag is of dit geen overkill is voor m'n body (Eos 400D). Ga je geen evenwaardige foto's nemen met veel goedkopere objectieven? (€400-500)
                    Of is het verschil ECHT wel merkbaar? Probleem met reviews is dat de dure L-reeks er altijd als superb uit komt en van de rest zijn er steeds een resem opmerkingen...
                    Last edited by nevermore; 12 november 2009, 19:51.
                    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                      Na enige uren surfen en reviews en ideeën lezen denk ik dat ik voor de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS ga ipv de Canon EF 24-105mm f/4.0 IS.

                      De eerste is meer dan de helft goedkoper en blijkbaar ook heel erg goed.
                      Enfin, de meerprijs voor de 2de (L-reeks lens) zou niet gerechtvaardigd zijn.

                      Kan ik met een goed gevoel nog de Canon 50mm f/1.8 mee aanschaffen voor portretten ed.
                      (en nog geld over om een weekendje uit te plannen om m'n nieuwe lenzen te testen :wink: )
                      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                        Na enige uren surfen en reviews en ideeën lezen denk ik dat ik voor de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS ga ipv de Canon EF 24-105mm f/4.0 IS.

                        De eerste is meer dan de helft goedkoper en blijkbaar ook heel erg goed.
                        Enfin, de meerprijs voor de 2de (L-reeks lens) zou niet gerechtvaardigd zijn.

                        Kan ik met een goed gevoel nog de Canon 50mm f/1.8 mee aanschaffen voor portretten ed.
                        (en nog geld over om een weekendje uit te plannen om m'n nieuwe lenzen te testen :wink: )
                        Ikzelf heb ook de 28-135 f/3.5-5.6 IS USM aangeschaft en dit voor een prijs van 270 € incl. verzending ! NIEUW --> indien interessen in dit lensje, PM me ... kan u dan gegevens geven waar te kopen.
                        Canon 50D // Canon EOS 1000D /// 18-55 kitlens + 28-135 1:3.5-5.6 IS USM + 100mm macro 2.8 USM + 70-200mm F4 L + 17-40mm F4 L

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                          En ben je tevreden van dat objectief?
                          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                            1 ding weet ik zeker (bestelling doe ik wss vandaag nog): De Canon 50mm f/1.8 komt er. Goedkoop, lichtsterk en scherp. Ook geen zoom-gedoe wat maakt dat je nog wat beter over je foto en positie tov. object moet nadenken. Ideaal dus.

                            En in gedachten houdend:
                            - dat ik de EF-S 18-55mm heb (weliswaar geen super kwaliteit), kan ik nog een tijd gebruiken als all-round lens.
                            - dan ook de 50mm (wat op mijn camera gelijk is aan een 80mm) voor in mindere lichtomstandigheden, portret,...
                            Dan is het mss verstandig om de 70-200mm (112-320mm bij x1.6 ) aan te schaffen om een deftige zoom-tele te hebben.
                            Alleen ben ik er nog niet uit of ik dan voor de f/4.0 met IS ga of de f/2.8 zonder IS.
                            Hoe belangrijk of noodzakelijk is de IS?
                            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw(e) objectief(ven) aanschaffen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                              Dan is het mss verstandig om de 70-200mm (112-320mm bij x1.6 ) aan te schaffen om een deftige zoom-tele te hebben.
                              Alleen ben ik er nog niet uit of ik dan voor de f/4.0 met IS ga of de f/2.8 zonder IS.
                              Hoe belangrijk of noodzakelijk is de IS?
                              Ik zou van de IS niet een doorslaggevend punt maken.
                              Wat je misschien niet beseft is dat de 70-200 F2.8 een groot lomp ding is dat je misschien niet altijd mee wil slepen.

                              Comment

                              Working...
                              X