Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Detail & Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Detail & Macro

    Hallo,

    Ik was gisteren eens aan het rond zien voor een macro lens op 2dehands sites maar toen ik naar mijn eigen lenzen eens ging kijken zag ik daar al MACRO op staan.

    ik heb de volgende

    18-70 3.5-5.6 MACRO 0.35m Sony lens
    70-300 4.5-5.6 MACRO 1.5m Minolta lens

    den body is een Minolta Dynax 7D

    nu als ik bevoorbeeld een vijs/schroef op m'n bureau leg kan ik er wel een foto van nemen
    maar heb blijft zo een beetje een speldekop op de foto
    echt full blown vergroten lijkt me niet te lukken.

    de theorie van dichter te gaan staan lukt ook niet echt want dan krijg je er gewoon geen deftige focus op (man noch auto) dus die tip van de x.xx meter begint nu door te dringen

    kan iemand me hier wat beginners tips over geven om een echte zoom foto te krijgen?

    Ik zag op de veiling sites soms de vermelding staan van 1:1 wat wil dit zeggen? is dit dan zoomen door gewoon dichter te gaan staan?
    Last edited by sorex; 12 november 2009, 11:48.

  • #2
    Re: Detail & Macro

    1:1 betekend dat je het voorwerp in een verhouding van 1 op 1 op je sensor geprojecteerd krijgt. De lenzen die jij hebt zijn geen macro-lenzen maar telezoomlenzen: hiermee krijg je in het beste geval een redelijke close-up maar ga je nooit echte macro kunnen trekken.
    Als je goedkoop wilt experimenteren met macro kan je een omkeerring aanschaffen: met de 24-70 op 24mm krijg je dan een vergroting van 1,2:1 wat al beter is dan de meeste macrolenzen.
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: Detail & Macro

      Echte macro wil zeggen 1:1 vergroting.

      En 1:1 vergroting wil zeggen dat voorwerp of insect van 5mm ook 5mm gaat innemen op je sensor. 1:2 wil zeggen dat je insect van 5mm slechts 2,5mm inneemt op de sensor (en dus kleiner wordt weergegeven). De lenzen die jij hebt krijgen omwille van marketing-motieven de stempel macro mee omdat ze tot 1:3 of 1:2 gaan. Je kunt ermee van dichtbij trekken maar daar houdt het dan ook mee op. Daarom dat je die vijs niet zo groot krijgt als je wel zou willen.

      Echte macrolenzen hebben meestal een vast brandpunt en hebben gemeenschappelijke dat ze tot 1:1 kunnen focussen. Meer extreme vergrotingen (2:1 tot pakweg 5:1, een speldenkop van 1mm wordt 2mm of zelfs 5mm op de sensor) worden "micro" genoemd en kunnen niet met gewone macrolenzen alleen bereikt worden.

      Verder heb je macrolenzen met verschillende brandpuntsafstanden (24mm tot +/-200mm), de belangrijkste verschillen zijn de beeldhoek en afstand tot onderwerp. Het spreekt voor zich dat je met een 24mm dicht bij je onderwerp moet komen om 1:1 te krijgen terwijl je met een 200mm op afstand kunt blijven.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Detail & Macro

        dus een object dat ik toch vergroot in beeld krijg met goede scherpe focus zal er nog veel scherper uitzien met een echte macro 1:1 lens?

        Comment


        • #5
          Re: Detail & Macro

          Het zal groter op je foto staan, en je zult bijgevolg inderdaad meer details zien als je goed hebt scherpgesteld. Een mogelijk nadeel van dergelijke vergrotingen is wel dat je een heel kleine scherptediepte krijgt.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Detail & Macro

            Wat versta je onder een echte zoom foto?
            Bij iedere lens wordet ook de vergrotingsmaatstaf gegeven. Dat is de verhouding van de grootte van het voorwerp tot zoals het op je sensor komt. Uitgaande van een sensor van 2,4 cm breed (aps-c formaat) betekent 1:1 dat je iets van 2,4 cm breed net op je foto krijgt. 1:4 betekent dat je iets van bijna 10 cm nog op de foto krijgt.
            Om dichterbij te kunnen staan je grofweg 3 opties open:
            - voorzetlens. Dat is een soort filter dat je in staat stelt dichterbij scherp te stellen. In verschillende sterktes te krijgen. Goedkoop, resultaten niet heel geweldig
            - tussenringen. Dat zijn ringen die je tussen je camera en je objectief plaatst. Werkt heel goed met bijv. een 50 mm objectief. Iets duurder, geeft goede resultaten, maar lastig door veel lichtverlies, moeilijk scherpstellen en beperkt gebied waarin je scherp kan stellen
            - macrolens. De duurste optie, maar werkt het makkelijkst en geeft over het algemeen het beste resultaat.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: Detail & Macro

              ok, bedankt voor de tech-talk, nu nog zo'n 1:1 lens vinden voor een schappelijke prijs om mee te experimenteren.

              Comment


              • #8
                Re: Detail & Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door sorex Bekijk bericht
                dus een object dat ik toch vergroot in beeld krijg met goede scherpe focus zal er nog veel scherper uitzien met een echte macro 1:1 lens?
                Nee, dit is geen correcte interpretatie van het voorgaande.

                Comment

                Working...
                X