Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro lens voor max 500 euro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro lens voor max 500 euro

    Allen,
    Ik ben reeds een tijd op zoek naar een macro lens maar moet toegeven dat ik een 100% leek ben op het gebied van fotografie. En na al die tijd wee tik nog niet wat het best bij mij zou passen.

    Ik heb een Nikon D60

    En het is de bedoeling dat ik ongeveer zo'n foto's kan maken ( zie foto)

    Je ziet dus de achterkant van een uurwerk op foto 1 (op zich al mooi en duidelijk)
    Maar op foto 2 zie je pas echt de diepte en scherpte, terwijl we hier inzoomden op een uurwerkje dat pakweg 3.5 cm klein is.
    Bij het macro shot zitten we dus in realiteit een foto te nemen van iets dat +/- 1 cm is .
    Toch is de foto van pakweg 30 cm naar mijn mening subliem, het is te zeggen zou zou ik het ook willen kunnen.


    Kan dit met deze lens ?
    Nikon AF-S 85mm f/3.5 DX VR II
    Deze kost een 550 euro en is nieuw op de markt. Ik las op deze site al pro's en contra's en velen verwezen naar Tamron of Sigma als alternatief.

    Waarschijnlijk een moeilijke vraag maar kan door forum leden bijna anoniem gezegd worden welke lens ik best koop om dergelijk resultaat te kunnen krijgen ?

    FOTO 1


    FOTO 2



    1000 X dank !

    [Mod]Foto's overschrijden de BD-afmetingen (max. 900 pixels langste zijde) en zijn daarom achter een linkje geplaatst. Graag een wat kleinere versie opladen, waarna je deze post mag aanpassen. Dank voor een snelle reactie.[/Mod]
    Last edited by LesC; 12 november 2009, 22:32. Reden: Foto's achter linkje geplaatst

  • #2
    Re: Welke macro lens voor max 500 euro

    Voor zo iets zou ik toch eerder nikon 60mm f2.8 micro of de 105 Vr micro gaan kijken.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro lens voor max 500 euro

      De 105VR macro zal niet binnen je budget liggen, maar de 85VR macro van Nikon die je zelf aanhaalde lijkt mij ideaal voor jou...Je hebt VR zodat je de lens ook voor andere dingen gestabiliseerd kunt gebruiken, 9 bladig en circulair afgerond diafragma, gloednieuw en de prijs valt ook nog mee

      Aangezien je horloges niet zullen weglopen als je dichterbij komt, kan je het je permitteren om "korte" macrolenzen te gebruiken zoals ook de sigma 50mm macro (300 euro).

      Verder is nog een uitstekende keuze de tamron 90mm macro en sigma 105mm macro...
      Langere macro lenzen zijn voor jouw vorm van macro dus niet nodig, integendeel, op een tafel of iets dergelijks zal je liever wat kortere mm's willen misschien!

      ps: Er bestaat geen optisch slechte macrolenzen

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro lens voor max 500 euro

        Oorspronkelijk geplaatst door bart500 Bekijk bericht

        ... bijna anoniem gezegd worden welke lens ik best koop om dergelijk resultaat te kunnen krijgen ?
        anoniem zal niet gaan, maar ik ben heel tevreden over mijn sigma
        Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
        - Isaac Asimov-

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro lens voor max 500 euro

          Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
          anoniem zal niet gaan, maar ik ben heel tevreden over mijn sigma
          unaniem?
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro lens voor max 500 euro

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            unaniem?
            whoooops ;-) bedoelde idd unaniem

            Bedankt voor de antwoorden tot nu toe

            Comment


            • #7
              Re: Welke macro lens voor max 500 euro

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              unaniem?
              We have a winner!!
              Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
              - Isaac Asimov-

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                Indien je alleen 'dode' voorwerpen wilt fotograferen, kan je volgens mij best een macrolens nemen met kleine brandpuntsafstand.
                Ik zou je een Nikon 60 mm Macro aanraden

                Indien je er ook insecten wil mee gaan fotograferen, is de werkafstand van de lens belangrijk (om de diertjes niet af te schrikken), en dan zou ik voor een wat langere brandpuntsafstand opteren (Sigma 105 mm of Sigma 150 mm)
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                  Met "dode" voorwerpen kun je ook korte brandpunten gebruiken. De flessenhals is hier de vrije afstand tot de frontlens of lens"tuut" bij maatstaf 1:1. Dat bepaalt je mogelijkheid om licht in te laten of een filter, zonnekap te gebruiken. Ter indicatie bij maatstaf 1:1:
                  een 50 mm Sigma heeft 42 mm vrije ruimte tot de lens"tuut".
                  een 60 mm AFD Micro-Nikkor (vorige model) heeft 7,5 cm vrij tot de lens"tuut".
                  een 105 mm AFD Micro-Nikkor (vorige model) heeft 13,5 cm vrij tot de lens"tuut".
                  Soms wordt de vrije afstand tot "the lens" genoemd; dit is dan de frontlens. Tot de lens"tuut" moet je hiervan nog een 1-1,5 cm aftrekken.

                  Groet Hans

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                    Stel dat het één van deze 2 wordt, welke zou ik dan best nemen ?

                    A- Nikkor AF-S 60mm F 2.8 G MICRO ED (een goei 400 euro)
                    B- Nikkor AF-S 85mm F3.5G ED VR DX Micro (een 550 euro)

                    Is die 150 eur meerprijs rechtvaardig ? Wat is juist het verschil tussen beide ?

                    VR-functie zal wel een voordeel zijn maar daarbuiten nog voor - of nadelen ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                      De nikon 60mm f2.8

                      - lichtsterker
                      - goedkoper
                      - zeer scherp

                      De nikon 85mm vr 3.5

                      - VR (niet handig voor macro) wel voor andere zaken (portret, ... )
                      - iets langere afstand (wat handiger is voor beestjes)

                      Jij kiest, beide zijn super maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
                      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                        Bij Konijn staat er een Sigma 150 voor 390,- (canon), koopt u een canon body en dan hebt ge én een goede body én een goede lens voor nog geen 500,-
                        Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                        - Isaac Asimov-

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                          Oorspronkelijk geplaatst door bart500 Bekijk bericht
                          Stel dat het één van deze 2 wordt, welke zou ik dan best nemen ?

                          A- Nikkor AF-S 60mm F 2.8 G MICRO ED (een goei 400 euro)
                          B- Nikkor AF-S 85mm F3.5G ED VR DX Micro (een 550 euro)

                          Is die 150 eur meerprijs rechtvaardig ? Wat is juist het verschil tussen beide ?

                          VR-functie zal wel een voordeel zijn maar daarbuiten nog voor - of nadelen ?
                          Als je niet van plan bent om uitvoerig insecten te gaan fotograferen dan zou ik vast en zeker voor de 60mm gaan. Erg goeie lens
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                            De 85 mm is een hagelnieuwe lens, ik zou even afwachten wat testresultaten opleveren, hoeveel vrije afstand bij 1:1. ed. Beperking is DX beeldcirkel.
                            Mocht je een Tokisigron overwegen, let erop dat de D60 geen scherpstelmotor heeft. Is voor macro niet zo'n ramp, voor "gewoon" fotograferen wel.

                            Groet Hans

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke macro lens voor max 500 euro

                              Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                              Bij Konijn staat er een Sigma 150 voor 390,- (canon), koopt u een canon body en dan hebt ge én een goede body én een goede lens voor nog geen 500,-
                              Maar die 150 mm heeft hij niet nodig voor het soort onderwerpen die hij wil fotograferen...

                              Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                              Als je niet van plan bent om uitvoerig insecten te gaan fotograferen dan zou ik vast en zeker voor de 60mm gaan. Erg goeie lens
                              Ik denk ook dat dit de meest logische keuze is
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X