Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe test ik een lens, mechanisch ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe test ik een lens, mechanisch ?

    Wat ik dus bedoel is niet de beeldkwaliteit van een bepaald merk en type lens, daar zijn wel tests van pro's van te vinden, maar hoe test ik bijvoorbeeld van mijn Canon 90 mm objectief (EOS) of deze nog alle diafragma's sluit ?

    Vroeger, met mijn praktica-objectieven was het makkelijk: Aan de diafragmaring draaien, en het palletje induwen.
    Maar hoe doe ik dat bij een moderne lens ?
    Ik kan me niet voorstellen dat er echt een complete chip in een lens zit, want dan zou een camera bij sluitertijdvoorkeuze het licht kunnen afknijpen door een tussenliggende diafragmastand te gebruiken (zoiets als F 6.0 bijvoorbeeld; geen bestaande diafragma-instelling). Het lijkt me dan dat de contacten stroom doorgeven aan de ingebouwde scherpstelmotor, (2 contacten), het scherpstellen (weer 2), en vervolgens een 5-tal om "binair" een diafragma in te stellen, electro-mechanisch.
    Dan zou het heel makkelijk moeten zijn om de verschilende diafragmastanden te controleren, door spanning te zetten op de diverse polen.
    Vraag is dan : Welke polen ? En welke spanning ?

    Of isa er toch sprake van een chip, en is het alleen met electronica te testen ?
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

  • #2
    Re: Hoe test ik een lens, mechanisch ?

    Kan je niet gewoon een reeks testfoto's maken met verschillende diafragma-openingen?

    Je kan ook de scherptediepte-preview knop gebruiken die op elke Canon DSLR zit (net onder de knop van de lensvergrendeling, vooraan op de camerabody).
    Dan zal je ook zien dat het diafragma verder dichtgaat.

    Heb je last van overbelichte foto's?

    Spanning op de contacten zetten is zeker niet aan te raden, er zit wel degelijk een chip in het objectief.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoe test ik een lens, mechanisch ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Kan je niet gewoon een reeks testfoto's maken met verschillende diafragma-openingen?

      Je kan ook de scherptediepte-preview knop gebruiken die op elke Canon DSLR zit (net onder de knop van de lensvergrendeling, vooraan op de camerabody).
      Dan zal je ook zien dat het diafragma verder dichtgaat.

      Heb je last van overbelichte foto's?

      Spanning op de contacten zetten is zeker niet aan te raden, er zit wel degelijk een chip in het objectief.
      Ja, de scherptediepteknop is dé truc.
      Wat ik eigenlijk ook wilde nagaan, is de mogelijkheid om een lens lós van de camera aan te sturen. Zo zou het mogelijk moeten zijn om een objectief (via een balg) op élke camera te zetten.
      Maar er is dus, begrijp ik, wel degelijk sprake van communicatie tussen objectief en camera. Jammer. Want ik denk niet dat het met een simpele microcontroller na te bootsen valt.
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe test ik een lens, mechanisch ?

        Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
        Ja, de scherptediepteknop is dé truc.
        Wat ik eigenlijk ook wilde nagaan, is de mogelijkheid om een lens lós van de camera aan te sturen. Zo zou het mogelijk moeten zijn om een objectief (via een balg) op élke camera te zetten.
        Maar er is dus, begrijp ik, wel degelijk sprake van communicatie tussen objectief en camera. Jammer. Want ik denk niet dat het met een simpele microcontroller na te bootsen valt.
        De aansturingscode is zeker bij Canon niet gepubliceerd, 3th parties zoals Sigma moeten die zelf uitvlooien ("reverse engineering")

        Ik vrees dat de tijd lang door is dat jij of ik dat even in onze hobbykelder zelf in mekaar flansen

        Ga met je lens naar buiten en maak er fotos mee

        Comment


        • #5
          Re: Hoe test ik een lens, mechanisch ?

          Zie pm voor de contacten
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment

          Working...
          X