Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs berekening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijs berekening

    misschien een rare vraag maar als leek heb ik eigenlijk geen flauw idee waar ik terecht kan met mijn vraagje.

    Als iemand je vraagt om foto's te maken van de juwelen die verkocht worden, hoeveel zou je dan ongeveel per foto (1 juweel bijv. een ring) moeten vragen?
    You don't take a photograph, you make it.
    Olympus E400

  • #2
    Re: Prijs berekening

    De eerste vraag is altijd meteen: 'wat kan ik vragen?', terwijl de eerste vraag eigenlijk 'wat heb ik te bieden?' zou moeten zijn...

    Begin dus daar eerst mee. Hoeveel ervaring heb je bv in het fotograferen van juwelen?

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: Prijs berekening

      Het feit dat je de vraag stelt... zegt me dat je nog niet eerder een foto verkocht hebt. In navolging van wat hierboven staat zou ik zeggen: betaal eerst je leergeld... waardoor je meer geappriceerd zal worden.
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Prijs berekening

        Oorspronkelijk geplaatst door Cardi Bekijk bericht

        Als iemand je vraagt om foto's te maken van de juwelen die verkocht worden, hoeveel zou je dan ongeveel per foto (1 juweel bijv. een ring) moeten vragen?
        10% van de waarde van de juwelen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Prijs berekening

          10% van de waarde van de juwelen.
          Als er dan ringen met zware diamanten tussen zitten, wordt het wel een goedbetaald plaatje.

          Comment


          • #6
            Re: Prijs berekening

            Ik heb altijd gezegt, ik hoef niks als ik op deze manier kan leren ben ik blij. Maar ze weten dat ik graag zou willen sparen voor een nikon d90 en willen mij daarom betalen, vandaar de vraag
            You don't take a photograph, you make it.
            Olympus E400

            Comment


            • #7
              Re: Prijs berekening

              Voor mij betekent dit dat je amateur bent.
              Dus kan je geen facturen maken, en vind ik dat je ook geen offertes mag maken.

              Doe het dus om te leren, en als ze tevrede zijn van je werk na een tijdje, vraag dan wat ze willen betalen.
              Eventueel kopen zij die Nikon D90 op hun zaak, en lenen ze die aan jou uit.
              Nadien kan er misschien nog een lenske af.

              Als je daarna professioneel foto's wil verkopen, zorg dan voor de nodige inschrijvingen, en doe het in bijberoep. Hoe er wel rekening mee, dat je dan sociale bijdragen zal moeten betalen etc.

              Comment


              • #8
                Re: Prijs berekening

                Via mijn moeder, die een parfumerie heeft en dus ook wat sieraden verkoopt, weet ik dat groothandelaars gemiddeld 4-5 Euro per gemaakte foto geven.
                Het gaat hier dan wel over redelijk goedkope sieraden van welke elke 2 weken enkele tientallen nieuwe modellen beschikbaar zijn. Voor een 'echte' juwelier zou je dus waarschijnlijk meer kunnen vragen.

                Let wel, voor de prijs die ik vermeld krijgt de groothandelaar haarscherpe foto's die perfect belicht zijn. Tijdens mijn zomerverlof had ik wat tijd over en wilde ik dit ook eens proberen, ben er echter achtergekomen dat het verdomd moeilijk is, heb nooit een foto kunnen maken dien in de buurt kwam van de foto's die de groothandelaar op zijn website had. Zie dit topic: http://forum.belgiumdigital.com/f15/...nd-271561.html
                Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                Foto-Alex

                Comment


                • #9
                  Re: Prijs berekening

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cardi Bekijk bericht
                  Ik heb altijd gezegt, ik hoef niks als ik op deze manier kan leren ben ik blij. Maar ze weten dat ik graag zou willen sparen voor een nikon d90 en willen mij daarom betalen, vandaar de vraag
                  Als ze u een plezier willen doen, dat ze dan een eerlijke prijs geven zonder dat er een vraag is van u.
                  Soms krijg je dan meer dan hetgeen je zelf zou durven vragen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijs berekening

                    Meestal krijg je dan minder.
                    Als ze een eerlijke prijs zouden willen betalen zouden ze beroep doen op iemand die ervaring mee heeft.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijs berekening

                      Altijd een moeilijke vraag.

                      Misschien een goed begin om eens voor jezelf uit te maken wat is die foto voor mezelf waard.
                      Als het om opdrachten gaat, je bent gevestigd als fotograaf en je hebt de kwalificaties dan vraag je best de prijs die geldend is op de markt.
                      Als richtlijn kan ik je meegeven dat de auteursrechtenorganisatie sofam een richtprijs aangeeft van 40€/uur voor werk in opdracht.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prijs berekening

                        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                        Meestal krijg je dan minder.
                        Als ze een eerlijke prijs zouden willen betalen zouden ze beroep doen op iemand die ervaring mee heeft.
                        Net als je zelf eerlijk bent eigenlijk niets zou mogen vragen als het zwartwerk is of je geen erkende fotograaf bent.
                        Waar ligt de lijn dan? Is het de bedoeling je hobby verder te doen of er je beroep van te maken?
                        Als hoby ben ik content met hetgeen ze bieden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prijs berekening

                          Heb niets gezegd over beroeps- of bijberoepsfotograaf, maar wel 'iemand die er ervaring mee heeft'.
                          Ja, in principe is het zwartwerk.

                          Niets vragen....gaat ook niet.

                          Vraag minstens evenveel als een 'pro', op die manier ben je geen oneerlijke concurent
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prijs berekening

                            Wat een makkelijke vraag is me dat, zeg ! Je moet maar één dingen vragen : "Hoeveel mag het kosten ?"
                            -------------
                            Met andere woorden : ze begrijpen meteen....
                            1. dat je niet gratis werkt
                            2. dat er verschillende mogelijkheden zijn
                            3. laat vooral goed aanvoelen dat het NEMEN van de foto's nog het minste werk is. Waarom ? Omdat ze daar misschien bij aanwezig gaan zijn en dan nogal rap zullen denken : "Oei, da's wel héél snel verdiend". Nee, verdorie : het échte werk doe je op je pc of laat ze dat toch denken.
                            ---------------
                            Wat is al dat gezever hier over "leergeld betalen" ? Je moet nu ook niet té bescheiden zijn hé. Neem eens een kijkje op/naar bepaalde websites en je zult meteen vaststellenken dat ze door een klungelaar zijn gemaakt, dat die website voor het bedrijf(je) in kwestie geen énkele waarde heeft wegens volledig verkeerd van opzet én... dat de gebruikte foto's op niéts trekken (vaak nog ergens van 't internet geplukt ; in het "beste" geval gemaakt door de zaakvoerder of een medewerker die "een digitaal fototoestel heeft én het - een beetje - kan gebruiken),...
                            ---------------
                            Armoe troef, dus !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prijs berekening

                              Ok opnieuw:

                              Hoelang ga je shooten?

                              Ik zou minstens een halve dag (4u) aanrekenen aan €85,00/u excl. btw

                              Een halve dag shooten = 1 dag post aan €75,00/u excl.

                              Per beeld die je digitaal aflevert: €12,50 excl. (rechten inbegrepen).


                              Als je natuurlijk géén ondernemingsnummer hebt ... dan heb je een probleem
                              www.fotofolio.be

                              Comment

                              Working...
                              X