Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek prime voor FF (Canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoek prime voor FF (Canon)

    Ik ben de laatste tijd nogal bezig met straatfotografie, doorgaans gebruik ik hiervoor m'n 5D met grip en m'n Canon 24-70 2.8 - dit alles geeft me de mogelijkheden om te doen wat ik wil (bij weinig licht en veel beweging). Maar.... deze combinatie zorgt er ook wel voor dat ik natuurlijk redelijk in de kijker loop met m'n materiaal (wat bij straatfotografie soms wel een probleem kan zijn). Daar ik, als ik m'n foto's bekijk, voor 85% op 24mm fotografeer ben ik op zoek naar een goed breedhoek objectief met vast brandpunt. (deze zijn dan ook iets kleiner, meestal goed scherp en lichtsterk)
    Ik heb reeds een 17-40 maar is door de f4 niet lichtsterk genoeg voor een goed all-round objectief voor straatfotografie.

    Zijn er hier mensen die enige ervaring/bedenkingen hebben met/over volgende objectieven.

    Canon 20mm 2.8 - lekker breed maar heb hier niet echt goede tests over gevonden
    Canon 24mm 2.8 - zelfde als de 20mm
    Canon 28mm 1.8 - lichtsterk maar liever iets breeder
    Canon 24mm L 1.4 - toch wel een kleine 1000€ over mijn budget (of toch beter wat doorsparen?)
    Sigma 20mm 1.8 - weet niet of deze voor FF is en ik heb ook geen enkele ervaring met Sigma...

    Of iets anders....
    Al veel gegoogeld en reviews gelezen maar nu geraak ik er helemaal niet meer uit.

    Graag wat hulp aub.

    Mvg,
    SB
    Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

  • #2
    Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

    Er staat een 24f1.4 versie I (heel goede lens) te koop op marktplaats.nl voor 650,-
    als het budget dat toelaat.

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

      ik heb sinds zaterdag een 24mm 2.8
      ik heb hem nog niet uitgebreid getest, maar de dingen die ik heb gedaan, waren erg leuk. de lens is erg scherp. de lens zelf is klein en opvallend (daarom heb ik m kunnen kopen )
      over de 20mm heb ik ook niet erg positieve geluiden gehoord. een 28mm heb ik kort gehad, die was scherp, maar is misschien toch niet breed genoeg voor je. over de 24mm heb ik wel veel positieve ervaringen gelezen (kijk bv op fredmiranda). met het korter worden van de dagen wil je misschien toch iets lichtsterker, 2.8 is nog niet zo geweldig dan ( aan de andere kant, iso wat omhoog, dan lukt het ook goed).
      wat ik uit ervaringen opmaakte, is dat de 24mm 1.4 niet eens zoveel beter presteerde dan de 24mm 2.8. de 1.4 is een hoop duurder, en groter ook (opvallender dus ook).
      ik weet niet waar je woont, maar je mag best eens mijn 24mm 2.8 testen.

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

        Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
        wat ik uit ervaringen opmaakte, is dat de 24mm 1.4 niet eens zoveel beter presteerde dan de 24mm 2.8. de 1.4 is een hoop duurder, en groter ook (opvallender dus ook).


        1.4 tov 2.8 is toch wel een wereld van verschil in mijn boekje.

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

          Sigma 20 mm 1.8 is goed voor op FF maar ik gebruik hem te weinig.(te lui om te wisselen)

          Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
          Ik ben de laatste tijd nogal bezig met straatfotografie, doorgaans gebruik ik hiervoor m'n 5D met grip en m'n Canon 24-70 2.8 - dit alles geeft me de mogelijkheden om te doen wat ik wil (bij weinig licht en veel beweging). Maar.... deze combinatie zorgt er ook wel voor dat ik natuurlijk redelijk in de kijker loop met m'n materiaal (wat bij straatfotografie soms wel een probleem kan zijn). Daar ik, als ik m'n foto's bekijk, voor 85% op 24mm fotografeer ben ik op zoek naar een goed breedhoek objectief met vast brandpunt. (deze zijn dan ook iets kleiner, meestal goed scherp en lichtsterk)
          Ik heb reeds een 17-40 maar is door de f4 niet lichtsterk genoeg voor een goed all-round objectief voor straatfotografie.

          Zijn er hier mensen die enige ervaring/bedenkingen hebben met/over volgende objectieven.

          Canon 20mm 2.8 - lekker breed maar heb hier niet echt goede tests over gevonden
          Canon 24mm 2.8 - zelfde als de 20mm
          Canon 28mm 1.8 - lichtsterk maar liever iets breeder
          Canon 24mm L 1.4 - toch wel een kleine 1000€ over mijn budget (of toch beter wat doorsparen?)
          Sigma 20mm 1.8 - weet niet of deze voor FF is en ik heb ook geen enkele ervaring met Sigma...

          Of iets anders....
          Al veel gegoogeld en reviews gelezen maar nu geraak ik er helemaal niet meer uit.

          Graag wat hulp aub.

          Mvg,
          SB
          gr, eb

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

            Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
            Er staat een 24f1.4 versie I (heel goede lens) te koop op marktplaats.nl voor 650,-
            als het budget dat toelaat.
            ik heb deze lens gehad en zo "heel goede lens" vond ik dat niet.
            De lens was OK, maar om nu te zeggen "wow" dit is een superlens voor.... redenen XYZ.... vind ik niet.

            Of kan je toelichten waarom je die zo goed vind?
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

              Als je een kleinere lens wilt om niet op te vallen, ga dan zeker niet voor de 24L of een sigma 1/1.8. Die zijn niet zoveel kleiner als jouw 24-70L.
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Breedhoek prime voor FF (Canon)

                Moeilijke keuze - ik heb over de breedhoek primes van canon ook niet echt goede reviews gelezen (vooral op http://www.the-digital-picture.com/ enkel de 24 L komt er wel goed uit maar €€€€€€€€.... Aan de andere kant - ik heb voor m'n 24-70 ook zo'n 1200€ neergeteld..)
                En de Sigma 20mm... die blazen ze overal weg.

                Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis
                Er staat een 24f1.4 versie I (heel goede lens) te koop op marktplaats.nl voor 650,-
                als het budget dat toelaat.
                Heb ik naar gemaild maar geen reactie - zal vermoedelijk al verkocht zijn.


                Het is ook niet dringend of zo dus ik kan rustig uitkijken naar de mogelijkheden.
                Ben ook niet van plan om mij een objectief te kopen die dan voor 90% van de tijd in m'n tas zit - goedkoop of duur zoiets is altijd verspilling.

                ik heb sinds zaterdag een 24mm 2.8
                ik heb hem nog niet uitgebreid getest, maar de dingen die ik heb gedaan, waren erg leuk. de lens is erg scherp. de lens zelf is klein en opvallend (daarom heb ik m kunnen kopen )
                over de 20mm heb ik ook niet erg positieve geluiden gehoord. een 28mm heb ik kort gehad, die was scherp, maar is misschien toch niet breed genoeg voor je. over de 24mm heb ik wel veel positieve ervaringen gelezen (kijk bv op fredmiranda). met het korter worden van de dagen wil je misschien toch iets lichtsterker, 2.8 is nog niet zo geweldig dan ( aan de andere kant, iso wat omhoog, dan lukt het ook goed).
                wat ik uit ervaringen opmaakte, is dat de 24mm 1.4 niet eens zoveel beter presteerde dan de 24mm 2.8. de 1.4 is een hoop duurder, en groter ook (opvallender dus ook).
                ik weet niet waar je woont, maar je mag best eens mijn 24mm 2.8 testen.
                Ik ga deze zeker eens testen, thx.

                Alvast bedankt voor de tips

                Mvg,
                SB
                Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                Comment

                Working...
                X