Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm vs kitlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm vs kitlens

    Hey,

    Ik ben van plan de 50 mm lens van Canon aan te kopen (de f1.4), maar vraag me enkele dingen af:

    -bij mijn kitlens (18-55) ligt het scherpste punt op F8, is dit bij deze lens nog steeds zo? Ik lees overal dat dit punt bij f2 is, maar houdt dit niet in dat op het scherpstelpunt er veel scherpte is, maar ervoor en erachter wazig? Een scherpe foto maken van objecten op verschillende afstand zal dus niet zo scherp zijn als met de kitlens?

    -f1.8 houdt in dat bij lowlight er ook een niet direct voor een langere sluitertijd gekozen moet worden, maar dit is ook enkel mogelijk indien het f-getal laag is?

    alvast bedankt!
    Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

  • #2
    Re: Canon 50mm vs kitlens

    In de plaatselijke bibliotheek hebben ze beslist een boekje met de basisbegrippen van fotografie

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm vs kitlens

      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
      -bij mijn kitlens (18-55) ligt het scherpste punt op F8, is dit bij deze lens nog steeds zo? Ik lees overal dat dit punt bij f2 is, maar houdt dit niet in dat op het scherpstelpunt er veel scherpte is, maar ervoor en erachter wazig? Een scherpe foto maken van objecten op verschillende afstand zal dus niet zo scherp zijn als met de kitlens?

      -f1.8 houdt in dat bij lowlight er ook een niet direct voor een langere sluitertijd gekozen moet worden, maar dit is ook enkel mogelijk indien het f-getal laag is?
      Nee, de 1.4 zal veel sneller op zijn scherpst zijn.
      De DOF is in dat geval veel kleiner inderdaad, maar dat wil je juist, geloof me. zoek maar eens naar de DOF calculator.
      Nee, een scherpe lens is scherper dan de kitlens ondanks het diafragma.en ondanks de afstand, want scherp is scherp, scherptediepte is iets anders.
      f1.8 laat het meeste licht binnen en geeft dus de kortst mogelijke sluitertijd.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm vs kitlens

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        In de plaatselijke bibliotheek hebben ze beslist een boekje met de basisbegrippen van fotografie
        Klopt, en het internet staat ook vol. Maar het internet staat evengoed vol van jouw soort niets bijbrengende booschappen, en uw punt was....

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm vs kitlens

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Nee, de 1.4 zal veel sneller op zijn scherpst zijn.

          f1.8 laat het meeste licht binnen en geeft dus de kortst mogelijke sluitertijd.
          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Klopt, en het internet staat ook vol. Maar het internet staat evengoed vol van jouw soort niets bijbrengende booschappen, en uw punt was....
          Daar kan ik me bij aansluiten.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm vs kitlens

            ik had verwacht dat ze elkaar niet zo veel zouden ontlopen op f8, maar toch http://www.the-digital-picture.com/R...=0&FLI=3&API=3

            je kunt vergelijken op verschillende diafragma's
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm vs kitlens

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Daar kan ik me bij aansluiten.....
              Waarom zou je zelf nog moeite doen om iets op te zoeken, vraag het gewoon op het internet

              Maar jullie hebben het hem kort en bondig uitgelegd

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm vs kitlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                Klopt, en het internet staat ook vol. Maar het internet staat evengoed vol van jouw soort niets bijbrengende booDschappen, en uw punt was....

                Het punt was MIJ 100% duidelijk.......

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm vs kitlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Waarom zou je zelf nog moeite doen om iets op te zoeken, vraag het gewoon op het internet

                  Maar jullie hebben het hem kort en bondig uitgelegd
                  Inderdaad, waarvoor dank.
                  Maar het internet staat inderdaad vol met informatie (waarover ook antwoorden op mijn vraag), maar hier komen we aan de tekortkomingen van het internet: het vinden. Zo is het echt moeilijk (zoniet onmogelijk) om net dat te vinden wat je wil. Zoek maar eens een antwoord op mijn vraag (hier op deze site bij zoeken of op google): het enige wat je kan ingeven is een keyword (bvb een selector op merk van lens of type vraag)... En met "scherpte, diafragma, prime" kom je hier echt op ontelbaar veel mogelijkheden uit! Dus don't shoot me

                  In de plaatselijke bibliotheek hebben ze beslist een boekje met de basisbegrippen van fotografie
                  Ik zou maar oppassen de volgende keer als jij hier een zin eindigt met een vraagteken, want je vindt immers alles wel ergens in een bibliotheek.
                  Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm vs kitlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
                    Inderdaad, waarvoor dank.
                    Maar het internet staat inderdaad vol met informatie (waarover ook antwoorden op mijn vraag), maar hier komen we aan de tekortkomingen van het internet: het vinden. Zo is het echt moeilijk (zoniet onmogelijk) om net dat te vinden wat je wil. Zoek maar eens een antwoord op mijn vraag (hier op deze site bij zoeken of op google): het enige wat je kan ingeven is een keyword (bvb een selector op merk van lens of type vraag)... En met "scherpte, diafragma, prime" kom je hier echt op ontelbaar veel mogelijkheden uit! Dus don't shoot me
                    Ik weet zo ongeveer alles.....
                    Toch heb ik nog nimmer een vraag gesteld op een forum.

                    Begin met het inlezen van basiskennis.
                    Dan komen het begrip en antwoorden op vragen vanzelf

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 50mm vs kitlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Ik weet zo ongeveer alles.....
                      Toch heb ik nog nimmer een vraag gesteld op een forum.

                      Begin met het inlezen van basiskennis.
                      Dan komen het begrip en antwoorden op vragen vanzelf
                      Ai, dan zou het #posts op dit forum nogal verminderen indien er hier geen vragen meer gesteld zouden worden...
                      Maar goed, zolang het maar oplucht wat je zegt zeker!?
                      Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 50mm vs kitlens

                        Ik heb het met opzet wat scherp geformuleerd, maar het is zonneklaar dat er enorm veel vragen worden gesteld waar iedere beginner mee zit.
                        Soms ga ik daar wel eens op in als het goed geformuleerde gerichte vragen zijn, maar keer op keer basiskennis voorkauwen zie ik niet als heel erg zinvol.
                        Men moet er ook zelf wat moeite voor doen......

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 50mm vs kitlens

                          @ TS
                          ik vind het eigenlijk nogal moeilijk om op je post te antwoorden, die is echt heel onduidelijk en verwarrend
                          ik vraag me af waarom je een 50mm f1.4 wil kopen als je zelf totaal niet weet wat het voordeel daarvan is en wat die 1.4 juist inhoudt (correct me if I'm wrong, maar die indruk krijg ik door je beginpost)

                          kort samengevat:
                          • hoe kleiner het diafragmagetal (bvb f1.4) hoe korter je sluitertijd zal zijn in vergelijking met een groter diafragmagetal. (met goede belichting)
                          • hoe kleiner je diafragmagetal, hoe minder scherptediepte je zal hebben (scherptediepte=DOF=depth of field=klik)
                          • hoe kleiner je diafragmagetal, hoe groter de opening en omgekeerd (dus grotere opening=meer licht=kortere sluitertijd)
                          • elke lens heeft zijn "sweet spot". Dit diafragmagetal van optimale scherpte is meestal een paar stops meer toegeknepen (lees groter diafragmagetal) dan de de grootste opening (bvb een 2.8 lens heeft dit vaak op f5.6, een 1.4 lens heeft dit soms al op f2.8 maar dit hangt telkens van lens tot lens af)
                          Last edited by Matthias; 8 november 2009, 11:44.
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 50mm vs kitlens

                            [off topic]Er is wsl al veel over geschreven, en dit is er wsl niet de plaats voor, maar ik denk dat een werkende zoekfunctie veel 'ellende' zou oplossen, als ik iets wil vinden op bd doe ik het altijd via google(gewoon belgiumdigital typen en dan wat je zoekt), dan vind je alles, terwijl die ingebouwde gewoon NIKS meer doet hier, altijd foutmelding..
                            Zou het nie mogelijk zijn gewoon een google zoekvenster in te bouwen?[/off topic]

                            Wat mijn link hierboven eigenlijk wil zeggen is dat de 50mm 1.4 over heel de lijn pakken beter is dan de kitlens, dus als die fucuslengte je bevalt is die lens prima. Maar wellicht ben je meer met een andere aanvulling op de kitlens als je die scherp genoeg vind...
                            't is idd bijna onmogelijk goede raad geven op zo'n wel erg verwarrende vraag.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 50mm vs kitlens

                              als men vanaf nu alleen eens reageerd op de oorspronkelijke vraag ipv al die onzinnige opmerkingen, dan zou het forum plots zo veel overzichtelijker worden....

                              Comment

                              Working...
                              X