Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD kemmelberg (bunker & andere)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD kemmelberg (bunker & andere)

    De standaard : 'In de buurt van de Kemmelberg deden veel verhalen de ronde over de geheime bunker, waarvan men alleen wist dat hij er ergens onder lag. Er zouden atoombommen bewaard worden en dergelijke dingen meer. De bunker geeft nu zijn geheimen prijs. De tijd is er blijven stilstaan in de jaren zestig en zeventig, het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Na de val van de Berlijnse Muur op 9 november 1989 was de bunker nutteloos geworden. Zoals vele bunkers ligt hij in een idyllisch landschap omringd door monumenten en soldatenkerkhoven van de Eerste Wereldoorlog.

    Een met prikkeldraad omheinde wei met in de hoek een onschuldig ogend huisje. Niets laat vermoeden dat daaronder een betonnen kubus in de grond zit van zowat 30 bij 30 meter, met daar bovenop een betonnen plaat van drie meter dik. De bunker werd gebouwd in 1954. Eerst was hij het zenuwcentrum voor de luchtverdediging van heel West-Europa. Vanaf 1963 werd hij het hoofdkwartier van het Belgische leger in geval van crisis, conflict of manoeuvres. Hij werd uitgerust met het meest gesofisticeerde communicatiemateriaal. De bunker werd gebouwd voor de toen gigantische som van 30 miljoen Belgische frank. Typisch Belgisch: de supplementaire 18 miljoen om de bunker te beschermen tegen atoombommen werden geschrapt om budgettaire redenen. Hoe dan ook ging de bunker de weg op van alle oorlogsmaterieel: ofwel wordt het nooit gebruikt ofwel wordt het pas gebruikt als het al verouderd is. Gelukkig voor de Kemmelberg werd het de eerste optie.
    "


    Deze week gaat de bunker open voor een groep scholen en zal nadien november/december toegankelijk worden voor groepsbezoeken op zondag en woensdag.

    Ik plan ( als er interesse genoeg is) een SD met als hoofdonderwerp de bunker op een zondag in december of begin januari.

    als er ook interesse is kan daarbij nog een boswandeling op en rond de kemmelberg voorzien worden of een bezoek (drankje of dag) schotel aan een pitoresk café (met speelgoed en keltisch museum) het labyrint



    Update:

    Er is duidelijk interesse genoeg om deze SD uit te werken. Vandaag 12/11/09 nog eens naar de miliairen gebeld maar er is nog steeds onduidelijkheid wanneer de bunker voor groepen toegankelijk zal worden. Waarschijnlijk pas begin 2010.
    Zodra de boekingen mogelijk zijn wend ik mijn kanalen aan om asap een zondag te reserveren voor de SD.
    Last edited by devid; 12 november 2009, 18:21.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

  • #2
    Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

    Interesse van mijn kant

    Comment


    • #3
      Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

      Hier ook interesse!
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

        hoi hoi hoi ... heb zeker ook interesse hoor....zeker weten
        [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

        Comment


        • #5
          Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

          onder voorbehoud zie ik deze ook wel zitten hoor!
          edit; zou ook voor beiden gaan
          Last edited by david_ve; 7 november 2009, 11:57.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

            Zowel de bunker als de kemmelberg lijken me wel een interessante omgeving voor een sd
            te organiseren.. Als er een gaatje in mijn agenda is kan ik wel mee!
            Follow me on neonpxl.com

            Comment


            • #7
              Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

              Dit houden we verder in het oog ;-))
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

              Comment


              • #8
                Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                Hier ook interesse, al moet ik nog eens bekijken hoe ik daar ga geraken.
                about.me/stijnv

                Comment


                • #9
                  Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                  hier ook interesse
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                    Zeker interesse, maar op een zondag is aleens moeilijk voor mij. Maar als het uitkomst wil en zal ik erbij zijn.
                    http://www.photo-patricske.be
                    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                      Hier ook interesse, al moet ik nog eens bekijken hoe ik daar ga geraken.
                      gewoon in de (juiste) trein stappen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        gewoon in de (juiste) trein stappen.
                        grt,bouk.
                        Och, das iedereen al lang vergeten .
                        about.me/stijnv

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          gewoon in de (juiste) trein stappen.
                          grt,bouk.
                          zelfs dan vrees ik dat het nog een eindje stappen wordt
                          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                          IMac/IPad/Mac Air 
                          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                            initiatief
                            Je kan alvast rekenen op de SD-werkgroep voor eventuele ondersteuning, je weet ons wel te vinden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD kemmelberg (bunker & andere)

                              Ik heb zeker interesse!
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X