Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

    Misschien een domme vraag. ( maar dat zijn jullie al gewoon van mij )


    Ik zou een nieuwe HD van 1TB willen formatteren. ( in NTFS)

    Ik heb racks in mijn computer maar ik heb ook een Sharkoon Quickport.

    Via de Quickport kan ik niet anders dan met USB2 verbinden.

    Zou het formatteren beter in de computer zelf (rack) gebeuren ?
    Dan moet ik hem er natuurlijk effe insteken.
    Hij is rapper in een Quickport gestoken natuurlijk.


    En hoe lang zou dat ongeveer duren ? Want 1TB is toch wel redelijk groot imho.

    De harddisk zou ik willen gebruiken om al mijn films op te stockeren.
    Heeft het dan zin om er een partitie op te maken ?
    Is dat beter / slechter / vlugger / trager ?


    Ik zou bv. een partitie met "kinderfilms" kunnen maken en een partietie met "gewone langspeelfilms"

    Ik heb twee HD's van 1TB want ik wil een 1-1 backup hebben.

    Ah, en nog iets: de clustergrootte:


    Standaard toegewezen grootte
    512kb
    1024kb
    2048kb
    4096kb

    Wat ik ik het best ?

    Verbeter mij als ik fout ben:

    Kleine clustergrootte = optimaal gebruik van de schijf, maar trager ?

    Grote clustergrootte = veel "verloren" schijfruimte, maar sneller ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

    Waarom zou je twee partities aanmaken?
    Je verliest weer een stuk ruimte op de schijf, maak gewoon verschillende mappen aan om je films terug te vinden.

    Steek je schijf gewoon in een rack om te formateren.
    De snelheid van formateren hangt ook een beetje af van het OS.
    Maar zo lang zal dit niet duren.

    Ik gebruik altijd 512kb clustergroote om het fragmenteren tot een minimum te beperken.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

      En ik gebruik altijd "snelformatteren", dan duurt dat zo'n twintig seconden.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        En ik gebruik altijd "snelformatteren", dan duurt dat zo'n twintig seconden.
        Dan formateer je niet, je veegt de tabel uit, al je bestanden staan er nog. Formateren kan trouwens ook ongedaan worden, alles vullen met 1tjes is de beste manier.

        Comment


        • #5
          Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          En ik gebruik altijd "snelformatteren", dan duurt dat zo'n twintig seconden.
          Dit is niet formatteren he.

          Bij een nieuwe disk doe ik sowieso een volledige format. Duurt wel efkes, maar eventuele disk fouten komen dan ook aan de oppervlakte.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #6
            Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
            Dan formateer je niet, je veegt de tabel uit, al je bestanden staan er nog. Formateren kan trouwens ook ongedaan worden, alles vullen met 1tjes is de beste manier.
            Ook na formateren staan al je bestanden er nog. Bij snel formateren wordt enkel de tabel gewist, en het bestandsformaat gekozen (FAT32, NTFS, ...), bij "normaal" formateren wordt ook gecontroleerd of alle clusters goed zijn.
            De slechte worden dan gedactiveerd.

            Bij een nieuwe schijf is het altijd best om "traag" te formateren. Dan heb je een bijkomende zekerheid of de schijf wel goed is.
            Formateren moet normaal even snel gaan of je de schijf nu intern of extern monteerd. Bij formateren is er namelijk quasi geen gegevensoverdracht. Dus doe dat maar gewoon via USB.

            Voor een echte gegevensschijf zou ik ook geen partities aanmaken. Anders is het als je bv. meerdere besturingssystemen wil installeren, maar dat is dus niet het geval.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Dan formateer je niet, je veegt de tabel uit, al je bestanden staan er nog. Formateren kan trouwens ook ongedaan worden, alles vullen met 1tjes is de beste manier.
              Akkoord, maar de vééééle uren die ik al gewonnen heb kunnen ook tellen.
              En in feite nog nooit enig probleem ondervonden.
              En precies een nieuwe schijf zou ik snelformatteren, ik ga ervan uit dat ze OK is.

              Trouwens, als ik een Windows installeer op een spiksplinternieuwe schijf, wil dat zeggen dat die schijven voorgeformatteerd uit de fabriek komen ?
              Ik kies namelijk altijd voor snelformatteren. Hoe knoop je dat aan mekaar, als er enkel met de "tabel" gewerkt wordt ?
              Last edited by nete; 7 november 2009, 12:43.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Trouwens, als ik een Windows installeer op een spiksplinternieuwe schijf, wil dat zeggen dat die schijven voorgeformatteerd uit de fabriek komen ?
                Ik kies namelijk altijd voor snelformatteren. Hoe knoop je dat aan mekaar, als er enkel met de "tabel" gewerkt wordt ?
                Nieuwe schijven kunnen DOA zijn, trouwens hoe goedkoper hoe minder getest, en hoe meer kansen op fouten.
                De 'tabel' wordt ingevuld met wat je op de schijf zet.

                Comment


                • #9
                  Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

                  Hallo, allen bedankt voor de interessante reacties.

                  Ik heb gisterennacht ( deze ochtend... ) nog wat zitten googelen, en ik heb inderdaad ook gevonden dat je bij een splinternieuwe schijf in feite niet zou moeten "gewoon" formatteren, maar dat je mag "snelformatteren". ( Ervan uitgaande dat een nieuwe schijf-vanuit-de-winkel steeds OK is )

                  Ik heb dat es gedaan: samen met het initialiseren was ik op minder dan 5 minuten klaar... 3 minuten en een sjiek dacht ik

                  Natuurlijk is het ook waar dat er steeds minder en minder QC vanuit de fabrieken plaatsvindt....

                  Maar ik heb hier in totaal 4 schijven van 1TB te doen, dus ik ben dan nog wel efkes bezig....



                  Iets anders nu. Ik zie het misschien te simpel, maar kan dit ook ?


                  1) Ik SNELFORMATTEER de schijf.

                  2) Ik zet er al een bepaalde hoeveelheid films op. ( Ik zou twee schijven voor mijn fillms gebruiken en 2 voor mijn foto's )

                  3) Ik run "SCHIJFCONTROLE".

                  Kan de computer dan ook niet vinden of er iets mis is met de schijf ???
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

                    Ter info , type schijf =

                    SAMSUNG HD103SJ 1000GB (1TB) 32MB SATA ( 2 platters )
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: HARDDISK VAN 1TB formatteen - hoe best ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Iets anders nu. Ik zie het misschien te simpel, maar kan dit ook ?


                      1) Ik SNELFORMATTEER de schijf.

                      2) Ik zet er al een bepaalde hoeveelheid films op. ( Ik zou twee schijven voor mijn fillms gebruiken en 2 voor mijn foto's )

                      3) Ik run "SCHIJFCONTROLE".

                      Kan de computer dan ook niet vinden of er iets mis is met de schijf ???
                      Als je formatteren al lang duren vind moet je vooral schijfcontrole uitvoeren op een nieuwe HD.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X