Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

budget 70-300 lens voor d90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • budget 70-300 lens voor d90

    Hoi allemaal,

    Er zijn hier volgens mij al genoeg topics aan gewijdt maar ik kom er nog niet helemaal uit.

    Ik heb momenteel de nikon d90 met 18-105mm lens. Over de scherpte en snelheid van de lens ben ik (gemiddeld) tevreden. Echter ik mis vaak wat zoom..
    Als ik exposureplot draai zie ik dat 30% van mijn foto's op die 105 is gemaakt, en ik weet van mezelf dat ik 50% van die foto's ook nog eens vaak crop..
    Tijd voor een 70-300 lens dus! (toch?)

    Ik heb hiervoor een budget van 200 euro (+- als ik wat langer of korter spaar), ben tenslotte een student.
    De kwaliteit die ik wel graag wil:
    - zelfde scherpte als me kitlens
    - zelfde snelheid als me kitlens (heb weinig vergelijkingsmateriaal)
    - een beetje stille scherpstelling (draaiende frontlens maakt me niet uit)
    - niet te zwaar (max 700 gram!)
    - Tevens enigzins MACRO geschikt(1:1 hoeft niet, een redelijke DOF wel)
    - VR is natuurlijk fijn maar gaat niet met mijn budget.

    Met niet te zwaar doel ik op een gewicht a la nikkor 70-200 2.8.. Hier heb ik ooit een half uurtje mee mogen spelen maar dat is veel te zwaar voor mij.

    Met deze eisen heb ik 3 objectieven op het oog:
    Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI €125,- en maakt nogal een kabaal
    Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG MACRO €150 Hoe stil en snel is deze in scherpstelling?
    Nikon 70-300mm f/4-5.6G €150 euro tweedehands maar wel erg oud en alleen tweedehands aan te komen
    De nikon 70-300 VR valt echt buiten mijn budget...


    Waarom wil ik deze lens:
    - Ik woon dicht bij een prachtig natuurgebied, iedere keer als ik daar landschappen ga fotograferen zie ik altijd een stuk prachtige herten etc.. mijn 105 lens is hier echt te kort voor!
    - Sportfotografie (tennis) mensen staan dus redelijk stil dus de AF mag iets langzamer zijn. Daarnaast in de zomer windsurf wedstrijden van semi-pro's..
    - Wellicht portretfotografie outdoor... (is geen eis)
    - Macrofotografie , om er mee kennis te maken! dus hoef hiervoor hoef ik ook geen topkwaliteit.

    Ik denk dat deze lens voor 15% van de tijd op mijn body zal staan.

    Zoals gezegd hoef ik geen topkwaliteit, 99% van de prints die ik maak zijn van 20*25 daarnaast publiceer ik foto's voor de club op hun website in 1000x1000 formaat.....


    Wat is jullie advies in deze? Is er een duidelijk verschil tussen de lensen die ik zojuist heb opgesomt? en welke is aan te raden voor het geen wat ik wil...
    Of heb ik een lens over geslagen die wel tot de mogelijkheden behoort? Of zijn mijn eisen wellicht te hoog voor mijn budget?
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

  • #2
    Re: budget 70-300 lens voor d90

    De Tamron komt in allerlei testen er iets beter uit dan de Sigma. Die lens is zodanig goedkoop dat je vlug de nadeeltjes ervan vergeeft.
    Ik heb hem redelijk wat gebruikt op een Canon en was daar zeer tevreden van. Dat lawaai valt echt wel nog mee.

    D
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

    Comment


    • #3
      Re: budget 70-300 lens voor d90

      Ik heb zelf de Tamron gebruikt op een Canon, en mijn ervaringen waren minder positief.

      De Tamron 70-300 heeft heel veel last van CA (roze randjes in dit geval), op 300mm zijn de beelden heel soft, en de AF is traag.

      Volgens de meeste gebruikers zou de Sigma 70-300 toch net iets beter presteren, maar ik heb ze zelf nooit getest.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: budget 70-300 lens voor d90

        Koop er nu geen, of een 2de hands Sigma 70-300 APO, en ga sparen voor een Nikkor 70-300 VR.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: budget 70-300 lens voor d90

          Ik heb de Nikkor 70-300 en ben er 100% tevreden van.
          Wel zonder VR, was eentje van de laatsten die toen nog in stock waren en dus aan een spotprijsje kunnen kopen dus even wachten en wat bij sparen (eventueel centjes onder de kerstboom?) en de Nikkor versie kopen. Ga je geen spijt van krijgen

          Groetjes
          Racing Pics
          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

          Comment


          • #6
            Re: budget 70-300 lens voor d90

            Wat ik er van vind is dat je nu een goeie body hebt en daar ook best glas bij koopt dat toch wat bij zo een body hoort.
            Ik zou als ik in uw plaats was verder sparen en ineens toch gaan voor een 70-300VR die niet zoveel kost en toch een prachtlens is, ik heb hem ergens gezien voor €365 je krijgt daar geen spijt van, ga de revieuws maar eens na (zelf heb ik hem ook).
            Nu met de feestdagen in het voorruitzicht kan je misschien een beetje sturen in de richting van wat euro's om bij te leggen.
            Als je nu een van de andere lenzen koopt krijg je er misschien later spijt van en moet je weer gaan sparen.
            Geduld is een schone deugd zullen we maar denken ook al is dat soms moeilijk ik weet het want ik heb het ook liever vandaag dan morgen.
            Ook ik moet nog aan mijn glaswinkel werken maar dat komt nog wel.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: budget 70-300 lens voor d90

              Ik volg de rest:

              Sparen voor de 70-300 VR van nikkor.

              Ik heb hem ook, en het is echt een top lens!
              Je zal zeker geen spijt krijgen om even te wachten totdat je die lens kan aanschaffen...
              Het is het wachten waard!

              Comment


              • #8
                Re: budget 70-300 lens voor d90

                Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                Ik volg de rest:

                Sparen voor de 70-300 VR van nikkor.

                Ik heb hem ook, en het is echt een top lens!
                Je zal zeker geen spijt krijgen om even te wachten totdat je die lens kan aanschaffen...
                Het is het wachten waard!
                idd sparen voor die 70-300 vr : heel scherp zelfs op f5.6, licht, beeldstabilistatie

                de rest is brol vooral de sigma : traag, geluidruchtig, hunting, soft, .....
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: budget 70-300 lens voor d90

                  Ik kocht 12 jaar geleden zo'n Sigma versie. Heel veel plezier aan beleefd. Natuurlijk heeft die zijn beperkingen, maar het plezier en de mooie foto's die ik er mee nam kunnen ze me niet meer afnemen.

                  Als je niet perfectionistisch bent en je moet die niet gebruiken in donkerdere omstandigheden zou ik er één kopen. Let op, Sigma heeft 3 versies van die lens.
                  Een gestabiliseerde (OS) een Macro versie en een Macro versie met Apochromatisch glas.

                  Comment


                  • #10
                    Re: budget 70-300 lens voor d90

                    Ik zou zeker niet obteren voor die tamron of sigma 70-300.
                    Zelf gebruik ik met veel plezier de 70-300 (oude versie zonder VR). Ik ben er behoorlijk tevreden mee, zeker gezien de prijs die ik ervoor heb betaald (35 euro)
                    http://www.mariorentmeester.nl &
                    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

                    Comment


                    • #11
                      Re: budget 70-300 lens voor d90

                      ik kan ook de Sigma 70-300 Apo II of nieuwer aanraden, 2de hands (heb de mijne jaren gelden 50 euro betaald) of nieuw . Niks te klagen over de scherpte, geen ca, mooie dof. Alleen absoluut niet stil of snel.. dan ga je meer moeten uitgeven.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: budget 70-300 lens voor d90

                        Het nadeel van de Sigma, maar waarschijnlijk ook van de andere goedkopere 70-300's, is dat ze boven de de 200mm bijna niet willen focussen. Of dat nu komt door onscherpte van het beeld of het weinige licht, maar waarschijnlijk door de combinatie hiervan.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: budget 70-300 lens voor d90

                          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                          idd sparen voor die 70-300 vr : heel scherp zelfs op f5.6, licht, beeldstabilistatie

                          de rest is brol vooral de sigma : traag, geluidruchtig, hunting, soft, .....
                          Dit is inderdaad het geen waarover ik dan wellicht zal struikelen,, maar het verschil in geld is zoooo ontzettend groot

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik heb zelf de Tamron gebruikt op een Canon, en mijn ervaringen waren minder positief.

                          De Tamron 70-300 heeft heel veel last van CA (roze randjes in dit geval), op 300mm zijn de beelden heel soft, en de AF is traag.

                          Volgens de meeste gebruikers zou de Sigma 70-300 toch net iets beter presteren, maar ik heb ze zelf nooit getest.
                          Dan valt de Tamron inderdaad af...

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Het nadeel van de Sigma, maar waarschijnlijk ook van de andere goedkopere 70-300's, is dat ze boven de de 200mm bijna niet willen focussen. Of dat nu komt door onscherpte van het beeld of het weinige licht, maar waarschijnlijk door de combinatie hiervan.
                          Oke, hier had ik ook altijd een beetje last van met mijn superzoom camera (Lumix FZ8)..

                          Als ik alle reacties hier zo lees is het inderdaad doorsparen om dan betere kwaliteit te krijgen...




                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Koop er nu geen, of een 2de hands Sigma 70-300 APO, en ga sparen voor een Nikkor 70-300 VR.
                          Misschien dan inderdaad het beste,, als ik de resultaten zien met een VR dan is hij nog scherp op 1/40 @300MM...




                          Iedereen bedankt voor de reacties tot zover..

                          De Tamron is dan inderdaad afgevallen.. De Nikkor is het komende half jaar nog buiten mijn budget, even afhankelijk wat mijn stagevergoeding mij gaat bieden..
                          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                          My flickr My site

                          Comment


                          • #14
                            Re: budget 70-300 lens voor d90

                            mijn advies, zoals zovele anderen, is de Nikkor 70-300 VR.
                            En verder, uitkijken op de rubriek 'aangeboden' en andere tweedehandsadressen.
                            ik heb wel wat fotomateriaal van andere BD'ers gekocht via 'aangeboden', NOOIT spijt of last van gehad.
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: budget 70-300 lens voor d90

                              Sigma soft? De mijne is even scherp als mijn 70-200, vanaf +-230mm wordt ze idd minder goed.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X