Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

    Ik overweeg om de Nikon 70-200 VRII aan te schaffen.

    Momenteel gebruik ik in dat bereik de Nikkor 85 mm F/1.4, de Zeiss ZF 100 mm F/2.0 en de Nikkor 180 mm ED F/2.8 AI-S (die ik verkoop).

    Ik doe vooral natuur- en portretfotografie.

    In de zomer heb ik een workshop gedaan met Bryan Peterson (een aanrader) en vaak, ook voor landschappen, zei hij 'take out your telezooms'.... die ik dus niet had. De 180 AIS ED F/2.8 stelde echter helemaal niet teleur met super optische kwaliteit, maar natuurlijk enkel 180 mm. Sindsdien gebruik ik dat bereik ook meer bij landschap.

    In mijn Canon 5D periode zag ik een telezoom niet zitten, vooral omdat het een witte toeter betekende. Nu overweeg ik toch een zwarte toeter, de Nikkor 70-200/F2.8.

    Ik zoek dus een telezoom die heel goed presteert voor mijn specifieke noden: super kwaliteit voor portret (ook op 200 mm) en super kwaliteit in natuur/landschapsituaties, en dit bij full frame. Een beetje vignetting bij portret kan soms welgekomen zijn, maar het mag niet hinderlijk zijn (mijn onderwerpen staan ook niet steeds in het midden ). VR is welgekomen in portretten en misschien toch ook voor landschap op kleine opening als ik statief niet bij heb.

    Mooi meegenomen is goede beeldkwaliteit met teleconvertor (1.4 of 1.7).

    Concreet heb ik denk ik volgende opties:
    - Nikkor 70-200 F/2.8 VR I
    - Nikkor 70-200 F/2.8 VR II
    - Nikkor 80-200 F/2.8 AFS op voorwaarde dat ik die vind voor een redelijke prijs
    - Nikkor 180 F/2.8 AFD maar in de meeste tests komt die toch iets minder uit dan mijn AIS versie en AF zou niet zo snel zijn dan de AFS versies (maar ik ken niemand die hem gebruikt op de D700 en dat is wel bepalend gezien het een body-aangestuurde AF betreft), ev. + Nikkor 300 F/4 AFS
    - Nikkor 70-300 VR, doch het mindere niveau van scherpte (zeker op 300 mm) en de kleinere maximale opening houden met toch tegen..., anderzijds heb ik natuurlijk al 2 portretlenzen (85 en 100 mm) en volstaat deze misschien voor landschap

    (Sigma 100-300 F/4 is denk ik niet ideaal voor portret gezien 'slechts' F/4, Nikkor 80-200 F/2.8 AFD is denk ik van een lager niveau dan de hoger genoemde en oook niet VR)


    Ik ben bereid te investeren in de nieuwe 70-200 VRII als de andere opties effectief relevante problemen opleveren. Deze nieuwe lens zal waarschijnlijk wel topprestaties leveren op alle gebieden (ook met teleconvertor?) en ook enkele jaren plezier opleveren.

    Concreet zou ik graag weten hoe deze lenzen zich verhouden mbt scherpte, contrast, kleurweergave en - niet in het minst - bokeh (bv 180 mm lenzen versus de zooms).

    Ik zou natuurlijk kunnen wachten op de revieuws van de nieuwe VRII zoomlens, maar tegen dat ik ze dan ook effectief in handen heb, zijn we weer enkele maanden verder en ik heb enkele mooie foto-gelegenheden in het verschiet.

    Alvast bedankt voor jullie tijd.

  • #2
    Re: Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

    Als je ook de AF-S overweegt, zou ik zeker ook een AFD 80-200 overwegen, omdat de snelle focus voor jouw niet belang is. Die kan je al vanaf €400(schuif) vinden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

      Je eerste 3 voorkeuren zullen zeker kunnen voldoen, al denk ik dat de nieuwste versie van de 70-200 het neusje van de zalm is, het prijskaartje zal dat ook zijn.
      Tegenwoordig vindt je regelmatig tweedehands aangeboden de VRI versie tegen schappelijke prijzen.
      Ook de Sigma 100-300 mag je niet onderschatten, ook dit is een zeer goede lens die mooi presteert op een D700. De f 4 is voor portret toch geen probleem en op 200 mm is ze zelfs scherper dan de Nikon 70-200
      Eric Van Aerschot BD0730BE

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

        Hey PK even een vraagje over die workshop, waar heb jij deze gevolgd?

        Groet en succes met je keuze! marco.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

          Onze Frank werkt al aan een reviewke hoor: KLIK!
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 70-200 F/2.8 VRII op D700?

            Oorspronkelijk geplaatst door Mrc Bekijk bericht
            Hey PK even een vraagje over die workshop, waar heb jij deze gevolgd?

            Groet en succes met je keuze! marco.

            Met Bryan Peterson, in de Provence: http://www.bryanfpetersonphotoworkshops.com. Je ziet er wat foto's van op mijn flickr website.
            Zijn boeken (zie www.amazon.de of zo als je ze wil bestellen) zijn ook zeer goed.

            Comment

            Working...
            X