Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw lid met een lijstje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw lid met een lijstje

    Geacht forum,

    Ik hoop binnenkort ook toe te treden tot de dslr 'familie', in dat opzicht ben ik al een tijdje bezig de verschillende fora daaromtrent te raadplegen.
    In een ver verleden mocht ik ook graag een paar foto's nemen en ontwikkelen dus de terminologie is mij niet vreemd.

    Mijn zoektocht resulteert ondertussen in onderstaande lijst, ik probeer ook mijn keuze te verduidelijken door andere combinaties aan te halen.
    Rest mij nog te vermelden dat mijn budget beperkt is tot 2000€, ik (nog steeds) een voorliefde heb voor zwart-wit fotografie en ik zit er echt niet mee om lenzen te wisselen.

    toestel :Nikon D90

    wide : Nikon 10-24 3.5/4.5 DX , geen snelle lens maar goede reviews.
    standaard : Nikon 35 1.8 DX.
    tele : Nikon 70-300 4.5/5.6 VR, lijkt mij leuk om te hebben en kan nog net bij mijn budget, liever zou ik de 105 2.8 hebben maar die komt dan later wel.

    Bovenstaande keuze kost rond de 2000€ (met daarbij nog wat filters en een tas is mijn budget zelfs ietwat overschreden)

    In de toekomst wil ik er dan zoals gezegd nog de Nikon 105 2.8 VR bij.

    Andere combinaties die ik overwogen heb :
    Nikon 17-55 2.8 en dan later de 80-200 2.8
    (probleem: te weinig groothoek en over het (mijn) paard ...)

    Wide : Sigma 10-20 3.5 of Tokina 11-16 2.8
    Tele : tamron 70-200 2.8
    ... door de veel lagere kostprijs zijn met niet-Nikkor lenzen nog vele andere combinaties mogelijk.
    (probleem: te veel onzekerheid ivm kwaliteit)

    Nikon 18-200 VR
    (probleem: te weinig groothoek en reviews geven tekortkomingen aan)

    Dank voor uw gewaardeerde reactie.

  • #2
    Re: Nieuw lid met een lijstje

    EERSTE REACTIE: Wat wil jij gelijk ontiegelijk veel aanschaffen als dit je eerste aankoop is!

    een 10-24 hoeft natuurlijk ook niet snel te zijn dus dat is altijd een goede keuze als je die ook ECHT nodig hebt

    Als dit je eerste spiegelreflex is zou ik eerder gaan voor de d90 met 18-105 lens. Kijk daarna wat je nodig hebt. Meer tele of meer groothoek.. Dan kan je altijd nog die groothoeklens of 70-300 erbij kopen.. mijn advies is dan ook om eerst eens goed te kijken wat je allemaal nodig hebt voordat je zo'n bereik aan lenzen gaat aanschaffen

    Daarnaast zou ik ook een SB-600 flitser erbij kopen, altijd handig en zeker niet te duur!


    Mocht je de 18-105 niet willen kijk dan naar de Tamron 27-75 2.8 lens.. die zijn ook erg goed en passen dan beter bij je lenzen die je erbij wilt aanschaffen.. Ik zou wel iets in dit bereik sowieso hebben. Dat ga je anders echt missen!
    Last edited by tomklerks; 2 november 2009, 16:15.
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw lid met een lijstje

      ivm je budget.

      denk ook aan een extra batterij, ik ben akkoord dat een externe flitser ook een zeer goede koop is (toch voor mij).

      en een statief... dat kan ook nuttig zijn.

      Patrick

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw lid met een lijstje

        aan je post te zien dat je toch al wat kaas van fotografie gegeten hebt.

        het voorstel van tomklerks van de 18-105 is dan ook vrij oninteressant aangezien je toch min of meer al weet wat je wil

        de meeste van jouw combinaties zijn niet slecht, ,maar elke combinatie die je vernoemt heeft zo zijn beperkingen. Als je nu eens zou zeggen wat voor foto's je wil gaan nemen dan vergemakkelijkt het misschien de eliminatie (of toevoeging)
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw lid met een lijstje

          Nu camera + 17-55(eventueel Tamron 17-50), dan gaan vaststellen wat je het meest mist en vervolgens een Sigma 10-20, een Nikkor 70(80)-200 en als sluitstuk een SB6/900.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw lid met een lijstje

            Oorspronkelijk geplaatst door LucDeKock Bekijk bericht

            toestel :Nikon D90

            wide : Nikon 10-24 3.5/4.5 DX , geen snelle lens maar goede reviews.
            standaard : Nikon 35 1.8 DX.
            tele : Nikon 70-300 4.5/5.6 VR, lijkt mij leuk om te hebben en kan nog net bij mijn budget, liever zou ik de 105 2.8 hebben maar die komt dan later wel.


            In de toekomst wil ik er dan zoals gezegd nog de Nikon 105 2.8 VR bij.

            Andere combinaties die ik overwogen heb :
            Nikon 17-55 2.8 en dan later de 80-200 2.8
            (probleem: te weinig groothoek en over het (mijn) paard ...)

            Wide : Sigma 10-20 3.5 of Tokina 11-16 2.8
            Tele : tamron 70-200 2.8
            ... door de veel lagere kostprijs zijn met niet-Nikkor lenzen nog vele andere combinaties mogelijk.
            (probleem: te veel onzekerheid ivm kwaliteit)

            Nikon 18-200 VR
            (probleem: te weinig groothoek en reviews geven tekortkomingen aan)
            .
            Op mijn D300 had ik destijds een 17-55mm 2.8 en deze was absoluut het meest gebruikt... 80%, absolute aanrader trouwens... voor wide een sigma 10-20mm, heel wat goedkoper als de nikon versie en prima lensje... voor portret 85mm lens en 80-200mm lens voor "lange afstand", macro sigma 150mm

            vandaag zou ik niet twijfelen over de 17-55mm, wide de 10-20mm van sigma en voor lange afstand 70-300mm VR

            en dan zijn er de leuke lensje als er nog budget is: 35mm 1.8, 85mm 1.8 of 1.4, macro 105mm of 150mm van sigma

            maar misschien is het interessant als jij eens zou vertellen wat soort van foto's je liefst maakt...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw lid met een lijstje

              Juist omdat je al goed weet wat je wil zou ik de camera kopen samen met 1 lens die buiten alle verdenking staat (35 1.8 bvb) en daar een weekje of iets langer mee oefenen en de foto's op pc goed bekijken. Dit omdat je daarna terug naar de winkel kunt gaan en een andere lens testen en dan de kwaliteit makkelijk beoordelen tegen de lens die je al gewend bent.
              Ik zeg dit omdat omdat ik ooit een sigma 18-125 heb gekocht als enige lens en toen bijna de camera en lens terug weggedaan omdat de kwaliteit zo verschrikkelijk was. Daarna een betere lens bijgekocht en gemerkt dat het daar dus aan lag.
              In veel winkels kun je een lens wel goed testen en evt een laptop meenemen om de kwaliteit te beoordelen op 100%, dit gaat beter als je weet waartoe de camera in staat is met een heel goede lens erop.
              Ik weet niet veel van Nikon, maar ik dacht dat je beter een XXX reeks koopt als je oudere lenzen volledig wilt kunnen gebruiken. Maar als je daar niet in geinteresseerd bent is de D90 een heel goeie keuze lijkt me, en de lenzen die je wil ook.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw lid met een lijstje

                Aangezien je resoluut NIET kiest voor full-frame, zou ik je durven aanraden qua body een modelletje lager te gaan. Of heb je de D90 gekozen vanwege specifieke features?

                En D3000, D60 of zelfs D40 gaat iedereen behalve snobs bekoren en werkt 100% samen met de lenzen die je op't oog hebt. Het uitgespaarde geld maakt je keuze ivm glas weer wat moeilijker
                Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                Flickr album Homepage

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw lid met een lijstje

                  Als ik zou moeten beginnen met DX voor €2000 zou ik me een D90 kopen en een 17-50 f2.8 van Nikon, later zou ik er nog een tele bij kopen afhankelijk van wat uw eisen zijn.
                  Dat kan een 70-300mm VR zijn goed en niet duur of een 70-200mm f2.8 van Sigma of van Nikon afhankelijk wat je er aan wil besteden...
                  Wat het uiteindelijk word zal aan je zelf liggen want zoveel mensen zoveel keuzes.
                  Persoonlijk zou ik beginnen met een body en een lens zodat je daar mee om leert gaan en dan bijkopen wat je mist.
                  Alvast veel plezier met uw toekomstige aankoop.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw lid met een lijstje

                    met dank voor de prompte reactie ! excuus voor de tekortkomingen in mijn eerste posting.

                    waarom de D90 : tweede generatie toestel, betere ergonomie en perfect (adaptief) dynamisch bereik in het resultaat.

                    waarom die 10-24 : moest er een prime lens bestaan (die betaalbaar is) van 10mm dan hoefde die zoom al niet meer. Ik heb het nooit zo gehad voor die dingen, een prime is meer mijn ding (met natuurlijk o.a. de 17-55 als uitzondering), met al die megapixels mag die kadrering wel wat 'off' zijn en een wandeling van 50mm naar 85mm valt heus wel mee :-)

                    Lijkt mij inderdaad een goed idee om te starten met die 35mm, is dat geen probleem om bvb bij Konijnenberg een lens uit te proberen en indien niet naar volle tevredenheid, ze terug te brengen om te ruilen tegen een ander exemplaar ?

                    Tja, welke foto's wil ik nemen ? goeie natuurlijk ;-) ik zoek het meer bij landschap, architectuur en heb een boontje voor perspectief, ik isoleer ook graag koppen(105/2.8). Om kiekjes te maken gebruik ik nu sinds jaren zo'n compactje (Pentax Optio), heel vroeger was dat een Bronica.

                    met vriendelijke groeten,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw lid met een lijstje

                      Mss kun je nog beter voor een heel goede breedhoek tilt&shift lens kiezen, maar ik weet niet welke Nikon juist in het assortiment heeft, daar zal iemand anders mee moeten helpen
                      In principe kun je binnen de 2 weken altijd terugkomen op een aankoop, maar in de winkel al goed testen lijkt me toch handiger.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw lid met een lijstje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                        Als ik zou moeten beginnen met DX voor €2000 zou ik me een D90 kopen en een 17-50 f2.8 van Nikon, later zou ik er nog een tele bij kopen afhankelijk van wat uw eisen zijn.
                        Dat kan een 70-300mm VR zijn goed en niet duur of een 70-200mm f2.8 van Sigma of van Nikon afhankelijk wat je er aan wil besteden...
                        Wat het uiteindelijk word zal aan je zelf liggen want zoveel mensen zoveel keuzes.
                        Persoonlijk zou ik beginnen met een body en een lens zodat je daar mee om leert gaan en dan bijkopen wat je mist.
                        Alvast veel plezier met uw toekomstige aankoop.
                        volledig mee eens... een 17-55mm is al best wijd! en je kan je voorlopig behelpen met beelden aan elkaar te stitchen indien nodig... een 35mm is al heel wat beperkter...
                        je kan ook een tweedehandse 17-55mm op de kop tikken, die koop je tegenwoordig voor een 800€
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw lid met een lijstje

                          het valt me op dat je resoluut voor een standaardprime kiest in plaats voor een matig wijd - matig tele zoom zoals de 17-55 (snel maar duur) of de 18-70 (wat trager maar véél goedkoper en erg goed voor zijn prijs). Daar is nogal wat voor te zeggen, in het bijzonder de erg goede kwaliteit van de 35 mm DX, maar ik stel van mezelf wel vast dat ik tijdens 'actie' shots (zeg een familiefeestje of zo) wel regelmatig blij ben met een rond-het-normale-zoom zoals mijn 28-70 op mijn D700 FF; de voetenzoom is een mooi concept maar dat gaat niet altijd op, en voortdurend zitten wisselen tussen je groothoekzoom en je telezoom is ook niet echt handig. Het hangt er een beetje van af wat je wil fotograferen denk ik.

                          Het zou me trouwens verwonderen moest dit je eerste uitstapje zijn in de fotografiewereld, je kent er teveel van om helemaal een groentje te zijn.
                          Last edited by erikdk; 3 november 2009, 14:44.
                          erik, Nikon materiaal

                          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw lid met een lijstje

                            Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht

                            Het zou me trouwens verwonderen moest dit je eerste uitstapje zijn in de fotografiewereld, je kent er teveel van om helemaal een groentje te zijn.
                            geen groentje maar een (nieuw lid) met een lijstje!
                            grt,bouk
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw lid met een lijstje

                              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                              Mss kun je nog beter voor een heel goede breedhoek tilt&shift lens kiezen,.
                              probleem is dat er dan geen geld meer over is voor de camera......
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X