Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op weg met Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op weg met Lightroom

    Wie kan mij opweg helpen met Lightroom ?
    Ik zou nl. graag LR gaan gebruiken als database voor mijn foto's, bewerken kan ik dan nog doen in Photoshop. Ik woon in Heerlen NL-Limburg.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

  • #2
    Re: Op weg met Lightroom

    Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
    Wie kan mij opweg helpen met Lightroom ?
    Ik zou nl. graag LR gaan gebruiken als database voor mijn foto's, bewerken kan ik dan nog doen in Photoshop. Ik woon in Heerlen NL-Limburg.
    Als het mag, wil ik er ook mog aan toevoegen hoe je met LR een RAW om moet zetten naar JPEG.
    dit kan een interresant topic worden.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: Op weg met Lightroom

      Ik heb gewoon een boek gekocht van Scott Kelby en beginnen lezen. En uitproberen.
      Als ik een massa foto's moet bekijken en corrigeren, gebruik ik lightroom. Verbluffend hoeveel tijdswinst ik nu boek.
      www.digitalclickx.com

      Comment


      • #4
        Re: Op weg met Lightroom

        ik heb ook dat boek gekocht en geen seconde spijt van gehad.

        nu - wat had je graag geweten? Of wil je bezoek aan huis?

        Patrick

        Comment


        • #5
          Re: Op weg met Lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door Digitalclickx Bekijk bericht
          Ik heb gewoon een boek gekocht van Scott Kelby en beginnen lezen. En uitproberen.
          Als ik een massa foto's moet bekijken en corrigeren, gebruik ik lightroom. Verbluffend hoeveel tijdswinst ik nu boek.
          ik heb ook verschillende boeken van die gast , het is verbluffend hoe simpel maar efficient hij het uitlegd .

          Comment


          • #6
            Re: Op weg met Lightroom

            Idem dito hier. Lightroom gisteren gedownload (trial versie) en eigenlijk van wat ik kon uitmaken kan ik enkel witbalans wijzigen en heb ik nog 3 schuivertjes waar je mee kan werken. Wel versie 1.1 misschien dat het daar aan ligt. Welke versie gebruiken jullie?
            Kan ik dit programma ook gebruiken voor RAW foto's te verwerken?

            Groetjes
            Racing Pics
            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

            Comment


            • #7
              Re: Op weg met Lightroom

              De huidig versie waar ik mee werk is 2.5 en er is een testversie (beta) voor versie 3 beschikbaar. Ik denk dat je wat schuivertjes gemist hebt hoor, er zitten ook in versie 1 heel wat mogelijkheden: omzetten naar zwartwit (met heel veel controle), witbalans, helderheid, contrast, verzadiging, verscherpen, retoucheren,... Om nog maar te zwijgen van de ontelbare mogelijkheden voor het catalogeren en archiveren van je beelden, backups,... Je hoort het wel: voor mij is LR de spil in mijn workflow, ik gebruik Photoshop enkel nog voor de complexere beeldbewerkingen. Zoals al gezegd hier: een goed boek zet je zeker op weg!

              Succes,

              Roeland
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Op weg met Lightroom

                Net enkele foto's in raw getrokken en bewerkt in lightroom en photoshop.
                Photoshop (cs3 extended) bleek toch iets meer te kunnen dan lightroom(1.1).
                Boek is bestelt
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #9
                  Re: Op weg met Lightroom

                  Mensen bedankt .
                  Ik heb me het boek van Scott Kelby aangekocht en ga daarmee aan de slag binnenkort.
                  Ik heb via telefoon en mail veel steun gekregen van een (bijna oud) VZW lid, Antoine bedankt !
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op weg met Lightroom

                    Lies,

                    LR 2.5 heeft echt wel veel meer dan gewoon witbalans aanpassen en 3 schuivers.
                    ruisreductie, catalogeren, webgallerij, een heel afdrukbeheer, croppen, tot zelfs kleine retouces aan foto's.

                    waarom zit je eigenlijk met 1.x? De trail van 2.5 is ook beschikbaar.

                    Patrick

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op weg met Lightroom

                      Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                      Lies,

                      LR 2.5 heeft echt wel veel meer dan gewoon witbalans aanpassen en 3 schuivers.
                      ruisreductie, catalogeren, webgallerij, een heel afdrukbeheer, croppen, tot zelfs kleine retouces aan foto's.

                      waarom zit je eigenlijk met 1.x? De trail van 2.5 is ook beschikbaar.

                      Patrick
                      Kan LR een serie foto's behandelen zoals DXO dat doet?
                      DXO bekijkt elke foto en naargelang de toestand van de foto
                      wordt die individueel aangepast.
                      DXO houdt ook rekening met e camera en de gebruikte lens.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op weg met Lightroom

                        ik weet niet of elke foto individueel behandeld is in LR, ik denk het eigenlijk niet als je niet foto per foto gaat bewerken.

                        ik heb net de 'automatische' correcties eens toegepast op een serie RAW en alle aanpassingen lijken hetzelfde te zijn over de hele serie fotos, als je individueel 'auto' toepast krijg ik andere waarden

                        LR2.5 heeft nu ook camera profielen, en mijn canon staat ertussen. Dit geeft mij goede resultaten. Ik denk niet dat de lens automatisch herkend is en aanleiding geeft tot correcties

                        Ps, ik heb niets gezegd over DXO want ik ken dat niet. Ik wou gewoon aangeven naar Lies toe dat LR 2.5 wel echt de moeite is.

                        Patrick

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op weg met Lightroom

                          Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                          ik weet niet of elke foto individueel behandeld is in LR, ik denk het eigenlijk niet als je niet foto per foto gaat bewerken.

                          ik heb net de 'automatische' correcties eens toegepast op een serie RAW en alle aanpassingen lijken hetzelfde te zijn over de hele serie fotos, als je individueel 'auto' toepast krijg ik andere waarden

                          LR2.5 heeft nu ook camera profielen, en mijn canon staat ertussen. Dit geeft mij goede resultaten. Ik denk niet dat de lens automatisch herkend is en aanleiding geeft tot correcties

                          Ps, ik heb niets gezegd over DXO want ik ken dat niet. Ik wou gewoon aangeven naar Lies toe dat LR 2.5 wel echt de moeite is.

                          Patrick
                          Jaja Patrick, alles ok
                          Dus tijdswinst levert LR niet op omdat je zoals in CS foto per foto moet bekijken en
                          bewerken.
                          Daarom is DXO zo ferm gemakkelijk.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op weg met Lightroom

                            stom vraagje misschien, maar is het niet altijd nodig foto per foto te bekijken?

                            want de automatische instellingen van LR zijn wel goed, maar ik corrigeer toch zelf ook wat erna. Ze komen vaak te donker over (alhoewel dat ook mijn scherm kan zijn), echter het verschilt van foto tot foto.

                            Het manueel afwerken van foto's in LR (of zoombrowser or PS) vind ik eigenlijk wel best moeilijk, want wat is scherp en kleurrijk genoeg?

                            Patrick

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op weg met Lightroom

                              Oorspronkelijk geplaatst door perk Bekijk bericht
                              stom vraagje misschien, maar is het niet altijd nodig foto per foto te bekijken?

                              want de automatische instellingen van LR zijn wel goed, maar ik corrigeer toch zelf ook wat erna. Ze komen vaak te donker over (alhoewel dat ook mijn scherm kan zijn), echter het verschilt van foto tot foto.

                              Het manueel afwerken van foto's in LR (of zoombrowser or PS) vind ik eigenlijk wel best moeilijk, want wat is scherp en kleurrijk genoeg?

                              Patrick
                              Tja, dat vind ook zo.
                              Ik wilde er juist van af om foto per foto te bewerken omdat dit veel werk kost.
                              Verder geloof ik ook niet dat je 2 foto's hetzelfde kan fotograferen omdat het licht
                              telkens anders is.
                              Dus bewerken in "batch" en in CS (PS)??
                              Kan niet goed aflopen volgens mij

                              RAW gebruik ik zeer zelden maar ook hier is het licht telkens anders.
                              In DXO doe ik een paar instellingen maar die worden dan individueel toegepast
                              en dus niet "blind".
                              En zo kan je een reeks foto's laten bewerken.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X