Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

    Er loopt nu al heel lang een discussie ivm welke nadelen jouw toestel heeft,... nu toestellen allemaal superieur aan het worden zijn, en verschillen tussen low range en top of the range kleiner en kleiner worden,.. misschien eens tijd om een discussie te starten "welke nadelen je aan uw lens ondervind?" :-)

    En om direct met de deur in huis te vallen gooi ik een echte maar tevens ook grappige situatie in de ring.

    Ik neem vrij vaak mijn Canon EF 200mm f1.8 lens mee op shoots allerhande (portret, sport, dieren,...) omdat die gewoon zo super inzetbaar is vind ik.
    Nu vandaag dacht ik, ahja, ik ga eens lui zijn en gewoon een superzoom (28-300) en 70-200 meenemen, en we zien wel.

    En ja lap, alweer een druilerige dag, aan de zon viel weinig af te regelen vanop deze aardkorst, en had ik had mijn f1.8 machien niet mee,.. damned!
    Dus het grootste nadeel aan het hebben van deze lens is dat ik de weinige keren dat ik ze niet mee heb altijd vloek :-)

    Ik zal er direct ééntje extra aan toevoegen, Canon EF 16-35 f2.8 L II => Doodzonde dat ze daar geen IS ingebouwd hebben :-( Zou superhandig zijn om fotografie te doen in donkerder omstandigheden zonder statief.
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

  • #2
    Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

    Tamron 17-50 F/2.8 met EF mount.
    Prachtig lens en vaak ongelofelijke scherpe foto's mee geschoten.
    Maar de kleuren zijn niet goed en hebben vooral bij minder goede lichtomstandigheden altijd post processing nodig.
    Ook de focus is redelijk traag en dat maakt de lens minder geschikt voor bewegende onderwerpen.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

      Sigma EX 15-30mm.... ENORM last van flare...
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
        Ik neem vrij vaak mijn Canon EF 200mm f1.8 lens:
        .. het grootste nadeel aan het hebben van deze lens is dat ik de weinige keren dat ik ze niet mee heb altijd vloek :-)
        Lol, ik zal nog een nadeel van deze lens erbij bedenken: ze is POKKEgroot, zwaar (+3kg) en mega-opvallend De zonnekap alleen is al zo groot als een medium-pattatenkookpot, en dan kost ze nog eens 350euro als je ze apart moet kopen (afzetters!!).
        Voor de rest: het voordeel is dat ze razorsharp is op f1.8 ! (dat mag je ook verwachten voor zo'n geld) En dat men je niet meer voor een amateur houdt.

        Ik vind trouwens dat je niet enkel de NAdelen maar ook de VOORdelen erbij moet zetten. Ik ben niet van plan om al mijn lenzen af te breken nadat ik ze zo zorgvuldig bijeen heb gezocht

        Deze reviews zijn persoonlijke ervaringen met 1 exemplaar en dienen niet weerspiegeld te worden als geldend voor de hele stapel :

        Canon 16-35mm f2.8 :
        teleurstellend onscherp in de hoeken, maar als je in goed licht rondloopt in de natuur kan je met een hoge f wel scherpe foto's maken.

        Canon 50mm f1.8 II:
        heel scherp op lage f-waarde als je een stilstaand onderwerp hebt dat niet al te ver weg staat. Bij beweging en ver-weg situaties is het niet echt dat. Heb er ook huwelijksfoto's mee gemaakt in gemeentehuis, maar nadeel is natuurlijk beperkte scherptediepte bij weinig licht. Veel missers. Moet nog uitzoeken of dat aan de lens ligt..

        Canon L primes (35mm f1.4, 135mm f2.0, 200mm f1.8): je kan er niet mee zoomen en ze kosten soms meer dan een zoomlens, voor de rest geweldig gewoon.

        Canon 70-200 f2.8: geen nadelen. Alleen wat groot. Veel scherpe foto's, zelfs zonder IS.
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

        Comment


        • #5
          Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

          85mm f1.8 : prachtige snelle, goedkope én scherpe lens, zelfs volopen nog aanvaardbaar scherp maar de CA onder f2.8 is echt heel storend en zeer moeilijk tot bijna onmogelijk weg te werken

          100-400: snelle AF, heel mooie kleuren, lekker stevig maar toch te soft op 400mm. stofzuiger

          28-75 f2.8 tamron: superscherp, goedkoop, handig bereik op ff maar toch zooo traag

          macro 100mm f2.8 : hmm, geen enkel nadeel , IS zou handig zijn, maar die bestaat ondertussen al

          8mm f3.5 peleng: nadeel: valt soms uit elkaar en heeft veel last van flares

          70-200 f4IS: nadeel : op f5.6 soms softer dan als op f4

          17-40: nadeel: softe hoeken onder f8
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

            17-40 zou op een ff moeten gebruikt worden en nu op mijn 40 D...
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

              Canon 85 1.8 USM : lekker, echt lekker... snel, scherp, ... van die CA merk ik niet veel eerlijk gezegd

              Tamron 28-75 2.8 : eens met Matthias... goeie scherpe lens maar trage AF

              Canon 70-200 2.8 IS USM : heeeeerlijk (neen, ik vind het gewicht niet echt een probleem want ze ligt perfect in balans op mijn 1D2)... OK, ze kost veel geld
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                De trage AF van de Tamrons is op Nikon geheel afwezig, heeft de screwdriver toch nog zijn voordelen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De trage AF van de Tamrons is op Nikon geheel afwezig, heeft de screwdriver toch nog zijn voordelen.
                  is dat misschien omdat ze op de Nikon-versie van die Tamrons iets als HSM/USM/... voorzien voor de bodies zonder AF-motor?
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    is dat misschien omdat ze op de Nikon-versie van die Tamrons iets als HSM/USM/... voorzien voor de bodies zonder AF-motor?
                    Op die bodies is/zijn de Tamrons ook traag, waarschijnlijk zelfde optie als voor Canon, maar bij de schroevendraaieroptie gebruik je de motor uit je bodie en de lenzen zijn dan bijna net zo snel als AF-S lenzen. Maar de Tamron 28-300 is ook met scroevendraaieraandrijving niet vooruit te branden.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                      Canon 70-200 2.8 ze past niet op mijn (Nikon) D300
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                        Canon 17-55 2.8 IS USM. Knappe lens op mijn 50D. Grootste nadeel is dat ik mijn gepruts
                        niet op het materiaal kan steken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                          180mm elmarit-r 2.8: zwaar (1325 gr.) en soms onhandig om mee te werken op een sl-body, ligt niet echt lekker in de hand,is dan moeilijk te handelen, vooral in portretstand . soms last van CA (heb het oude type)

                          verder is het een hele goeie lens hoor..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                            Gebruik mijn lenzen voor sportfotografie (buiten) dus daar zijn mijn ervaringen dan ook opgebasseerd

                            Nikkor kit lens 55-200
                            Voordeel: leuke beginners lens, ligt goed in de hand,...
                            Nadeel: soms is voor mij 200 nog te weinig

                            Nikkor 70-300
                            Voordeel: die 100 mm extra doet soms veel
                            Nadeel: Het is geen F2.8 en anders was dit mijn ideale lens

                            Nikkor 18-200
                            Voordeel: 2 lenzen in 1 lens, werkt makkelijker omdat je niet hoeft te wisselen (jaja we weten het al ivm het wisselen )
                            Nadeel: ook weer met slecht weer en dan afstand 70-200 is deze minder bruikbaar dan kan de 55-200 beter uit de voeten.

                            Nikkor 70-200 F2.8
                            Voordeel: Het is een F2.8 hoe je het ook draait of keert dit speelt in je voordeel, plus dat je sneller au serieux wordt genomen en mensen al gauwer opzij stappen om je een fotootje te laten nemen.
                            Nadeel: gewicht, afmetingen. Ze is zwaar, groot (zeker met de zonnekap) en je moet het gewoon worden om er een hele dag mee rond te lopen. plus om grote evenementen kom ik met die 200 nog wat te kort en gebruik ik de 70-300.

                            Just my opion

                            Groetjes
                            Racing Pics
                            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw lens?

                              ik vraag me af waarom men allemaal zo vlug wil fotograferen, op t'gemak gaat ook of het zou moeten voor sportfotografie zijn
                              ik heb de tamron 28-75 is scherp , maar ik vind de kleur beetje te soft

                              Comment

                              Working...
                              X