Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm F1.4 front focus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm F1.4 front focus?

    Vandaag had ik besloten mezelf te trakteren op een nieuwe lens: een 50 mm F1.4. Ik had deze lens al eens te leen gehad van een vriend, en die beviel me toen erg goed.
    Nu heb ik hem dus zelf gekocht, maar volgens mij heeft die van mij een probleem:
    als ik autofocus op de ogen, op F1.4, zijn niet de ogen scherp, maar de wenkbrauwen. Nu heb ik zo'n test gebruikt, netjes onder een hoek van 45 graden, en ook daar lijkt de focus naar voren verschoven te zijn. Is dit een geval van front focus? En weet iemand waardoor het komt en waar de oplossing ligt?


    In bovenstaande 2 links zie je de gemaakte foto's. Netjes onder een hoek van 45 graden, en de tweede foto op anderhalve meter afstand...

  • #2
    Re: 50mm F1.4 front focus?

    Oorspronkelijk geplaatst door ZünRob Bekijk bericht
    Vandaag had ik besloten mezelf te trakteren op een nieuwe lens: een 50 mm F1.4. Ik had deze lens al eens te leen gehad van een vriend, en die beviel me toen erg goed.
    Nu heb ik hem dus zelf gekocht, maar volgens mij heeft die van mij een probleem:
    als ik autofocus op de ogen, op F1.4, zijn niet de ogen scherp, maar de wenkbrauwen. Nu heb ik zo'n test gebruikt, netjes onder een hoek van 45 graden, en ook daar lijkt de focus naar voren verschoven te zijn. Is dit een geval van front focus? En weet iemand waardoor het komt en waar de oplossing ligt?


    In bovenstaande 2 links zie je de gemaakte foto's. Netjes onder een hoek van 45 graden, en de tweede foto op anderhalve meter afstand...

    En even een andere test, nu netjes bij daglicht:

    Comment


    • #3
      Re: 50mm F1.4 front focus?

      Oorspronkelijk geplaatst door ZünRob Bekijk bericht
      Vandaag had ik besloten mezelf te trakteren op een nieuwe lens: een 50 mm F1.4. Ik had deze lens al eens te leen gehad van een vriend, en die beviel me toen erg goed.
      Nu heb ik hem dus zelf gekocht, maar volgens mij heeft die van mij een probleem:
      als ik autofocus op de ogen, op F1.4, zijn niet de ogen scherp, maar de wenkbrauwen. Nu heb ik zo'n test gebruikt, netjes onder een hoek van 45 graden, en ook daar lijkt de focus naar voren verschoven te zijn. Is dit een geval van front focus? En weet iemand waardoor het komt en waar de oplossing ligt?


      In bovenstaande 2 links zie je de gemaakte foto's. Netjes onder een hoek van 45 graden, en de tweede foto op anderhalve meter afstand...
      als je een D300, D700 of D3 hebt is dat makkelijk bij te regelen in de camera...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: 50mm F1.4 front focus?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        als je een D300, D700 of D3 hebt is dat makkelijk bij te regelen in de camera...
        Helaas heb ik een Canon 40D...

        Comment


        • #5
          Re: 50mm F1.4 front focus?

          Oorspronkelijk geplaatst door ZünRob Bekijk bericht
          En even een andere test, nu netjes bij daglicht:
          http://members.home.nl/rob.houben/In...9/IMG_2137.JPG
          Als ik deze foto vergroot bekijk lijkt mij toch alles normaal te zijn hoor.
          Gaat het om de Canon 50mm f/1.4 of de Sigma?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: 50mm F1.4 front focus?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Als ik deze foto vergroot bekijk lijkt mij toch alles normaal te zijn hoor.
            Gaat het om de Canon 50mm f/1.4 of de Sigma?
            Het gaat hier om de Canon.

            Comment


            • #7
              Re: 50mm F1.4 front focus?

              Hi Rob, zoals ik al vermelde zie ik helemaal niks verkeerd aan die grote testfoto.
              Als je met zulk groot diafragma werkt zit je snel ernaast met het focuspunt, daarom gebruik ik met dit objectief enkel het centrale focuspunt.
              Probeer dit eens en kijk of dit geen beter resultaat bekomt.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: 50mm F1.4 front focus?

                lens is duidelijk kapot: ik bied 50,- voor de wisselstukken
                Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                - Isaac Asimov-

                Comment


                • #9
                  Re: 50mm F1.4 front focus?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Hi Rob, zoals ik al vermelde zie ik helemaal niks verkeerd aan die grote testfoto.
                  Als je met zulk groot diafragma werkt zit je snel ernaast met het focuspunt, daarom gebruik ik met dit objectief enkel het centrale focuspunt.
                  Probeer dit eens en kijk of dit geen beter resultaat bekomt.
                  Ik heb sowieso het middelse punt gebruikt. Hij blijft consequent een klein beetje ervoor liggen.
                  Hieronder zien jullie 2 foto's gemaakt op F2.8. Scherpgesteld in het midden, dus respectievelijk op het witte en bruine huis. Wat vinden jullie daar van de scherpte?


                  Comment


                  • #10
                    Re: 50mm F1.4 front focus?

                    Ik vind mijn exemplaar toch scherper.
                    http://members.home.nl/rob.houben/In...m/IMG_2224.JPG
                    ik vind deze toch niet echt scherp.
                    Dit is trouwens de test van mijn 50mm.
                    Middelste AF punt en ook op F1.4
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50mm F1.4 front focus?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ZünRob Bekijk bericht
                      Ik heb sowieso het middelse punt gebruikt. Hij blijft consequent een klein beetje ervoor liggen.
                      Hieronder zien jullie 2 foto's gemaakt op F2.8. Scherpgesteld in het midden, dus respectievelijk op het witte en bruine huis. Wat vinden jullie daar van de scherpte?
                      Foto's lijken mij gemaakt te zijn vanachter een raam?
                      Beiden zijn niet scherp genoeg voor wat je van dit objectief mag verwachten.
                      Ik zou het objectief laten nakijken.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50mm F1.4 front focus?

                        Ik heb een nieuwe gekregen, deze is een klein beetje scherper, maar hij doet wel iets raars: hij laat de kleuren helemaal verlopen bij kleine diafragma, zie hieronder:
                        F4
                        [img] http://members.home.nl/rob.houben/In...%20(Large).JPG [/img]

                        F2
                        [img] http://members.home.nl/rob.houben/In...%20(Large).JPG [/img]
                        en
                        [img] http://members.home.nl/rob.houben/In...%20(Large).JPG [/img]

                        De verkoper liet de lens bij het uitpakken uit de verpakking zo'n 10 cm vallen. Hij zei echter dat dit geen kwaad kon. Al lijkt dit me dus ook niet helemaal de bedoeling.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50mm F1.4 front focus?

                          Nu heb je een die scherp is maar dat verkleuren kan ik echt niet verklaren.
                          Zou het door de val zijn? Zou me verwonderen.
                          Slechte coating? Mogelijk.
                          In ieder geval zou ik ook deze terug brengen.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50mm F1.4 front focus?

                            Neem die foto eens buiten bij daglicht. Heb een vermoeden dat de oorzaak wel eens de focal plane shutter icm met een TL verlichting zou kunnen zijn.


                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Nu heb je een die scherp is maar dat verkleuren kan ik echt niet verklaren.
                            Zou het door de val zijn? Zou me verwonderen.
                            Slechte coating? Mogelijk.
                            In ieder geval zou ik ook deze terug brengen.
                            www.flickr.com/nertog/sets

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50mm F1.4 front focus?

                              1: ik zou nooit een lens accepteren die de verkoper heeft laten vallen (als je het ziet natuurlijk)
                              2: de kleuren lijken me correcter bij "klein" (f4) dan bij groot diafragma
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X