Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90: Welke lenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D90: Welke lenzen ?

    Hallo,
    Ik ga binnenkort een D90 kopen ( of aan Sinterklaas vragen, ..is goedkoper ). Maar nu is mijn probleem met welke lenzen?
    Ik heb hier, en op andere plaatsen al veel testen en revieuws gelezen, maar hoe meer ik lees hoe moeilijker het word om te beslissen !
    Mijn budget is ongeveer 1500€ , maar aangezien ik ook nog een externe flitser (sb600 of metz 48) wil kopen + body D90 is er ongeveer een 500 a 600€ over voor 1 of 2 lenzen.
    Aangezien ik zeker een goede lichtsterke portretlens wou, dacht ik aan de Nikon 50mm 1.8 of 1.4 afhankelijk van de prijs van mijn 2de lens.
    Sommige zeggen hier dat een 85mm beter is als portretlens dan een 50mm?? waarom?
    - Dus ik dacht aan de volgende combinaties:
    - Nikon 18-105 en de 50mm 1.4 ( 18-105 heeft plastiek vattingen )
    - Nikon 16-85 met de 50mm 1.8
    - Of de Sigma 17-70 met de 50mm 1.4 ( de 17-70 heeft wel geen OS, )
    Waarom kost de 16-85 zo veel meer dan de 18-105 ? (de lichtsterkte is gelijk, de één wat meer zoom en de ander wat meer groothoek)
    Later zou ik nog een 70-300VR of 18-200VR bijkopen, welke zien we dan nog wel.
    Hopelijk kunnen jullie mij helpen beslissen !
    Alvast bedankt
    Bart

  • #2
    Re: D90: Welke lenzen ?

    Ik zou gaan voor de 16-85 met 50mm 1.8 en dan kan je zoals je zelf aangeeft eventueel nog een keer kijken naar een 70-300. De Sb-600 is een goede keus.
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: D90: Welke lenzen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
      Hallo,
      Ik ga binnenkort een D90 kopen ( of aan Sinterklaas vragen, ..is goedkoper ). Maar nu is mijn probleem met welke lenzen?
      Ik heb hier, en op andere plaatsen al veel testen en revieuws gelezen, maar hoe meer ik lees hoe moeilijker het word om te beslissen !
      Mijn budget is ongeveer 1500€ , maar aangezien ik ook nog een externe flitser (sb600 of metz 48) wil kopen + body D90 is er ongeveer een 500 a 600€ over voor 1 of 2 lenzen.
      Aangezien ik zeker een goede lichtsterke portretlens wou, dacht ik aan de Nikon 50mm 1.8 of 1.4 afhankelijk van de prijs van mijn 2de lens.
      Sommige zeggen hier dat een 85mm beter is als portretlens dan een 50mm?? waarom?
      - Dus ik dacht aan de volgende combinaties:
      - Nikon 18-105 en de 50mm 1.4 ( 18-105 heeft plastiek vattingen )
      - Nikon 16-85 met de 50mm 1.8
      - Of de Sigma 17-70 met de 50mm 1.4 ( de 17-70 heeft wel geen OS, )
      Waarom kost de 16-85 zo veel meer dan de 18-105 ? (de lichtsterkte is gelijk, de één wat meer zoom en de ander wat meer groothoek)
      Later zou ik nog een 70-300VR of 18-200VR bijkopen, welke zien we dan nog wel.
      Hopelijk kunnen jullie mij helpen beslissen !
      Alvast bedankt
      Bart
      16-85mm is interessantst... die 16mm is veel nuttiger dan die extra mm zoom...

      de 50mm is niet direct de beste portret lens... 50mm is te kort... en daardoor vervormt hij de gezichten... 85mm is veel beter...
      persoonlijk zou ik de D90 kopen, de 16-85mm en de 35 f/1.8mm dit is een heel leuk lensje... met je 16-85mm kan je al aardig portretjes maken, je hebt daar geen "portret" lens voor nodig... en de 35mm is handig, binnen als er weinig licht is, op straat voor straat fotografie... etc...

      later een 70-300mm is een goede keuze dan ben je al erg goed gesteld...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: D90: Welke lenzen ?

        Ik kan misschien mis zijn, maar als ik de 16-85 zou gebruiken voor portretfotografie op 85mm(max zoom) dan is er toch ook kans op vervorming? en niet vergeten de lichtsterkte?
        Is het dan misschien beter om een 85mm 1.8 te nemen voor portretten en de 16-85 voor de rest? Wat is eigenlijk het grote verschil met de 35mm t.o.v 50mm ? ik bedoel dan in gebruik.

        Comment


        • #5
          Re: D90: Welke lenzen ?

          Op de 85 mm op de 16-85 mm heb je inderdaad wat kans op vertekening. Op alle zoomlenzen vermijdt je beter het max. aan tele. Alhoewel, dat is nu net de sterkte van deze (vrij dure) 16-85 mm : iets scherper en iets minder vertekening ivm met de basislenzen. Als je met de 16-85 mm foto's neemt op de 85 mm is je kleinste diafragma f5.6. Een mooie wazige achtergrond heb je maar matig hier. De Iso moet je al snel opkrikken naar 1600 à 2000 om aan 1/60 sec te geraken.

          Een lichtsterke biedt veel meer mogelijkheden. De 50 mm f1.8 (75 mm kleinb op D90) werkt zeer goed op f2.2/f2.5/2.8, met een laag iso getal. Hier heb je wel de mooie wazige achtergrond, wat op de 85 mm portretlens nog beter zal zijn. Scherpstellen op de ogen biedt al wazig oren/haren/...

          Ik beschouw de 16-85 mm als een goede all-round lens. Bestaand/beschikbaar licht-foto's zijn niet dé specialiteit van dit type lenzen. De nieuwe toestellen scoren natuurlijk wel goed op hoge iso-waarden, toch een beetje de specialiteit van de D90 en co.
          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

          Comment


          • #6
            Re: D90: Welke lenzen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
            Ik kan misschien mis zijn, maar als ik de 16-85 zou gebruiken voor portretfotografie op 85mm(max zoom) dan is er toch ook kans op vervorming? en niet vergeten de lichtsterkte?
            Is het dan misschien beter om een 85mm 1.8 te nemen voor portretten en de 16-85 voor de rest? Wat is eigenlijk het grote verschil met de 35mm t.o.v 50mm ? ik bedoel dan in gebruik.


            neen hoor! de vervorming betreft de distorsie, niet de kwaliteit.. lees dit artikel eens

            vermits de lens VRII heeft en je modellen dikwijls stil staan kan je ook op lage ISO blijven werken, trouwens de meeste portretten worden op F6.3, F8 gemaakt...

            ga hier eens kijken naar voorbeeldjes en discussies
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: D90: Welke lenzen ?

              Terwijl ik gisteren al zeker was van 1 lens de 50mm 1.8, is het nu juist omgekeerd !
              De 16-85 koop ik zeker, ..maar nu twijfel ik aan de 50mm 1.8 of de 35mm 1.8 ?
              "d_oracle" , ik heb het artikel gezien, en de verschil in foto's is echt enorm !!
              Ik heb nog eens een paar testen gezien van beide lenzen, en wat me opvalt is dat in de test de distortie van de 35mm veel groter was (1,7%) t.o.v de 50mm (0,26%)
              en de 35mm zou ook meer last hebben van CA !?
              Hebben jullie dat zelf al ondervonden? ..is de CA echt zo erg?

              Comment


              • #8
                Re: D90: Welke lenzen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
                Ik heb nog eens een paar testen gezien van beide lenzen, en wat me opvalt is dat in de test de distortie van de 35mm veel groter was (1,7%) t.o.v de 50mm (0,26%)
                en de 35mm zou ook meer last hebben van CA !?
                Hebben jullie dat zelf al ondervonden? ..is de CA echt zo erg?
                het 35mm lensje heeft een heel ander doel dan de 50mm lens... 't is een plezant lensje...
                ik zou me niet blindstaren op de CA, software kan dit verhelpen.
                ik heb zelf een 50mm f1.4, maar toen ik op DX fotografeerde bleef die meestal in m'n kast liggen... 85mm en 80-200mm (tweede handse schuifzoom) werden veel vaker ingezet...
                ik vond de 50mm f1.8 trouwens beter op m'n D200 dan de 50mm f1.4 (heb ze allebei gehad)
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: D90: Welke lenzen ?

                  Op een D90 crop heeft de 50mm 75mm en ik denk dat dat toch al een potretlens is ,
                  ik las onlangs een revieuw op photozone van de sigma 50mm 1.4 en die gaf 4x 4 sterren het max, heel erg stil ook en vlugge af. ze kwam eruit als superlens kost 379

                  Comment


                  • #10
                    Re: D90: Welke lenzen ?

                    die 50mm f1.8 is zodanig goedkoop en goed dat ik hem bij de 35 mm f1.8 heb gekocht. De één is een portretlens, de ander een gewone lens net zoals de mens ziet. Gaat ook voor portretten vanaf het middel, niet enkel het hoofd dus.

                    Die 35 mm f1.8 is echt wel scherp vanaf f2.2/2.5. Je kan veel doen zonder je iso de hoogte in te jagen.

                    D
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: D90: Welke lenzen ?

                      Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb ... ik ga me buiten de 16-85mm, ook de 50mm en de 35mm aanschaffen (niet gelijktijdig ! .. maar de Kerstman moet ook nog komen hé
                      Ik wil iedereen bedanken voor al de nuttige info !!
                      Grtz
                      Bart

                      Comment


                      • #12
                        Re: D90: Welke lenzen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
                        Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb ... ik ga me buiten de 16-85mm, ook de 50mm en de 35mm aanschaffen (niet gelijktijdig ! .. maar de Kerstman moet ook nog komen hé
                        Ik wil iedereen bedanken voor al de nuttige info !!
                        Grtz
                        Bart
                        ja, is prima oplossing!!
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: D90: Welke lenzen ?

                          Ik zou het eerst maar houden bij die 16-85
                          Dan ga je een tijdje foto's maken en dan kijk je op welke mm 's je de meeste foto's maakt
                          Ik heb een tijdje een 50mm 1.4 gehad en mij beviel die lens me helemaal niet
                          Zo'n lichtsterk geval gebruik ik vooral indoor bij een beurs enzo
                          En daar was die lens gewoon telang voor ,ik denk dat de 35mm daarvoor beter is
                          Ik heb trouwens nu gewoon altijd een 18-200 VR op mijn D300 zitten en die bevalt me zo goed dat ik geen behoefte heb aan een andere lens (en dat is wel zo goedkoop)

                          Comment


                          • #14
                            Re: D90: Welke lenzen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door superduc Bekijk bericht
                            Ik zou het eerst maar houden bij die 16-85
                            Dan ga je een tijdje foto's maken en dan kijk je op welke mm 's je de meeste foto's maakt
                            Ik heb een tijdje een 50mm 1.4 gehad en mij beviel die lens me helemaal niet
                            Zo'n lichtsterk geval gebruik ik vooral indoor bij een beurs enzo
                            En daar was die lens gewoon telang voor ,ik denk dat de 35mm daarvoor beter is
                            Ik heb trouwens nu gewoon altijd een 18-200 VR op mijn D300 zitten en die bevalt me zo goed dat ik geen behoefte heb aan een andere lens (en dat is wel zo goedkoop)
                            Welke mm's ik het meest gebruik? dat is heel uiteenlopend, van groothoek tot megazoom (400mm) Ik heb nu een FujiS100FS dus ik ken het gemak van een al-roundlens !
                            Maar voor den D90 had ik, en een goede zoom, ook graag 1 of 2 (betaalbare) lichtsterke lenzen gehad om binnen te gebruiken zonder flits.
                            En aangezien ik mijne Fuji hou, heb ik nog altijd een megazoom

                            Comment


                            • #15
                              Re: D90: Welke lenzen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
                              ...Sommige zeggen hier dat een 85mm beter is als portretlens dan een 50mm?? waarom?...
                              85 op full frame, 50 op DX.
                              als je budget beperkt is is een 50 mm 1.4 AF-D of zeker een 1.4 AF-S zijn geld waarschijnlijk niet waard tov een 1.8 AF-D.
                              Last edited by erikdk; 3 november 2009, 14:56.
                              erik, Nikon materiaal

                              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                              Comment

                              Working...
                              X