Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor panorama?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor panorama?

    IK wil me op het pad der panoramafotografie begeven en vraag me af welke lens ik hier het best kan voor gebruiken.
    Let wel, ik heb hierbij dan vooral over de optische effecten (verloop van het perspectief) en hoe de stitchingsoftware er mee om gaat en niet zozeer over resolutie. Ik denk dat met een groothoek het stitchingprogramma meer moet corrigeren (en meer kans op fouten?), maar dat je dit deels kan opvangen door de foto's meer te overlappen. Met een tele zal je dan weer sowieso meer deelfoto's moeten gebruiken en dus meer naden hebben (en een grotere kans op fouten?) maar blijft het perspectiefverloop minder extreem. Is een 50 mm dan het logische compromis? Eerdere discussies op het forum leverden slechts meer verwarring.
    Heeft er iemand onder jullie dit al uitgeprobeerd en met verschillende objectieven dezelfde panoramafoto gemaakt?

  • #2
    Re: Welke lens voor panorama?

    Hangt er vanaf welk effect je wil hebben ik heb van 10 tot 70mm gebruikt. Hangt van het het effect af wat je wil hebben. 10mm werkt perfect voor binnen, maa ok voor buiten met iets op de voorgrond, maar alles wordt extremer. Met 70mm krijg je gewoon een heel brede foto.
    10mm

    10mm


    Alles aan elkaar geknoopt met PS CS3/4, werkt beter als PTGUI.

    Dezelfde foto met een andere lens: dat gaat niet. Ik heb wel van één punt met 2 verschillende lenzen dezelfde hoek gedraaid, maar je krijgt een heel andere foto.

    Fouten in het aan elkaar plakken komen niet door lenzen, maar vaak alleen door de bediener: te weinig overlap, hobbelige horizon, niks om te herkennen.

    Beide foto's zijn gemaakt vanaf statief met daarop een 3-wegkop en daatop een NodalNinja 3.

    Manier van werken:
    -statief klaar zetten
    -gewenste lens op de camera
    -even rondraaien en kijken of het allemaal kan
    -camera op A, camera op RAW, wb op de goede waarde, gewenst diafragma instellen
    -lichtmeten door de hele hoek en kijken wat de verschillende belichtingen zijn, bij een te groot verschil, vaak bij zon met schaduw, boel inpakken en wat anders gaan doen
    -gemiddelde belichting instellen(M) en foto op donkerste en lichtste plaats maken en kijken of er niks dichtloopt en eventueel bijstellen
    -afstandsbediening monteren aan de camera
    -camera in de portretstand op de nodalninja en instellen met het Nodalpunt van de lens boven het draaipunt
    -afstand meten/instellen op het goede punt, AF op M, alles staat nu vast belichting, wb en afstand
    -foto maken met je hand voor de lens
    -beginnen met een halve foto extra
    -draaien, ik gebruik altijd 50% overlap->zet de zijkant van de zoeker op het onderwerp waar het middelste scherpstelpunt opstond
    -eindigen met een halve extra foto, dus het scherpstelpunt staat nu op het einde van het panorama
    -foto maken met je hand voor de lens

    klaar.
    foto's op het display bekijken en er snel door scrollen en kijken of de horizon overal gelijk zit, niet hobbelt, de belichting gelijkmatig verloopt ed.

    Alles met één instelling door de rawconverter halen en gaan plakken en dan pas de gehele foto gaan bewerken als dat nodig is.

    Hoe meer op de voorgrond, hoe nauwkeuriger je moet gaan werken. Zo'n binnenpano lukt niet uit de hand, maar tot mijn stomme verbazing gaat het wel met de Sony HX1?(maar dat gaat in één zwaai en niet in stapjes), maar een bergrug zonder echt dingen op de voorgrond gaat weer wel uit de hand.

    vanaf een andere computer plaats ik nog andere voorbeeldjes.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor panorama?

      ik heb de vgl nog niet gedaan maar iets tegen de 50 mm lijkt me idd een prima oplossing.
      het belangrijkste is dat je weinig vervorming hebt.

      Ik heb onlangs een pano gemaakt van 2 beelden op 17mm en ging van 2 keer 16MPix naar uiteindelijk maar 11 MPix:
      Een typische mooie meander. Helaas kreeg ik dit wel niet in 1 beeld gemaakt. Zelfs niet op 17mm. Dus is het wat gepruts met twee beelden en ...

      (geen knalbeeld maar wel een goede illustratie van een meander)

      belangrijk punt is ook dat je niet door de as van je toestel roteert maar van je lens.
      www.vildaphoto.net

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor panorama?

        Zelfde positie als foto 1 maar met 50mm

        28mm

        Aan de donkere zijde is dus ontzettend veel oplichtwerk moeten gebeuren om het niet in een zwart vlak te laten veranderen. Alle foto's zijn hierbij gemaakt in HDR met 3 foto's, alles met dezelfde instellingen.
        Je kan op beide foto's zien, waar de andere gemaakt is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor panorama?

          Bedankt voor de reacties en de voorbeelden.
          Het is toch vooral mijn bedoeling van landschapsfoto's te maken en dit zo natuurgetrouw mogelijk. Dat lijkt toch prima te lukken met een 28 mm, al vraag ik me af in welke mate de software hier moet ingrijpen. Dat de deelfoto's minstens 50 % moeten overlappen lijkt me logisch ,omdat anders het perspectief een andere kant oploopt. Wel heb ik nog een vraagje hoe de foto's vertikaal overlapt. Doe je dit gewoon recht (rasterverband) of laat je verspringen zoals bakstenen en hoe bepaal je het pivoteerpunt (=brandpunt v/d lens?), al zijn dit eigenlijk vragen voor een andere rubriek.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor panorama?

            Het nodalpunt van een helboel lenzen kun je vinden op bij de NodalNinja website en de methode hoe je het moet bepalen ook. Nodalpunt is het punt in de lens waar de lichtstralen kruisen.

            Ik heb nog nooit een gelaagd pano gemaakt, maar je hoeft volgens mij geen metseltechieken toe te passen.

            laag 1: foto 1 en 2 hebben matchpunten
            laag 2: foto 1 en 2 hebben matchpunten
            maar foto 1 en foto 1 hebben dat ook
            en gecombineerd hebben alle foto's ze dus onderling.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor panorama?

              Ok, bedankt voor de toelichting en de praktijkvoorbeelden. Ik zal het binnenkort zelf eens proberen, al zal het wel een tijdje duren eer ik gelijkwaardige resultaten bereik (als het al lukt).

              Comment

              Working...
              X