Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

    Deze zomer had ik het geluk om een lange rondreis te kunnen maken doorheen Maleisië en Borneo. Werkelijk het walhalla voor liefhebbers van onvoorstelbare natuurpracht. Een van de vele hoogtepunten was onze trektocht doorheen het Bako National Park in de provincie Sarawak op Borneo. Ik probeer in 10 foto's een idee te geven van de enorme diversiteit aan dieren en natuur die je daar kunt ervaren.

    1. Op weg


    Het natuurreservaat is enkel via de zee te bereiken. De lokale vissersbevolking zorgt voor het transport via kleine maar snelle motorbootjes. Wij waren er bij laag tij en dat gaf zo zijn speciale effecten. Meer dan eens liep ons bootje vast op de zandbanken en het water stond te laag om aan te meren aan de steiger bij het park. Dan maar de schoenen uitgedaan en geland op het strand zoals in de films. Bijkomend plezier kregen we door het op blote voeten wandelen tussen honderdduizenden kleine vioolkrabben die gelukkig geen maaltijd zagen in onze blote tenen

    2. De neusapen





    Naast de Orang Utan is Borneo de thuishaven voor een andere indrukwekkende apensoort. De Neusaap (Nasalis larvatus) wordt door de plaatselijke bevolking ook de Orang Belanda genoemd. Letterlijk vertaald is dat "De mens die op de Nederlanders lijkt". De grote neus en de dikke roze buik waren blijkbaar vergelijkingspunten met de toenmalige kolonisatoren Wij kregen een grote troep te zien die zich tussen de boomkruinen tegoed deed aan de rijpe vruchten. Moeilijke situatie om te fotograferen.

    3. De Temple Viper


    Door het oerwoud trekken heeft zo zijn gevaarlijke kantjes. Overal liggen er hongerige beestjes op de loer. Hier een Temple Viper, een groefkopadder met wreed giftige tandjes.

    4. De Mutslangoer (Trachypithecus cristatus)



    Een andere leuke apensoort is de Mutslangoer. Ook die konden we lang waarnemen tussen de bladeren van enkele bomen.

    5. Mieren en nog eens mieren


    Borneo kent een enorme verscheidenheid aan insecten. Prachtige vlinders en kevers en vooral enorm veel mieren. Deze foto is een niet gecropte 1:1 macro van zo'n beest, kwestie van een idee te geven van de grootte. Onze Maleisische natuurgids kreeg er zo eentje in zijn broek en was daar niet zo gelukkig mee. Pijlsnel schoot hij in de struiken om zich van deze bijtende deugniet te ontdoen.

    6. Vleesetende bekerplanten (Nepenthes)



    We moesten er een steile klim van 400 meter doorheen de jungle voor overhebben. Maar op het stikhete plateau werden we getrakteerd op maar liefst 6 soorten bekerplanten in hun natuurlijke habitat.

    7. Expeditie Robinson



    Na de jungletrekking ging het opnieuw per boot langs de paradijselijke kust van het natuurpark. Onbezoedelde natuur was ons deel.

    8. De pracht van de erosie



    Het resultaat van vele eeuwen inwerking door de zee

    9. Kan het nog lelijker?



    Om af te ronden nog even een kennismaking met de lelijkste bewoner van Bako. Een wild zwijn dat eten zocht tussen wat afval naast een kleine hut. Toen hij in onze richting kwam hebben we wijselijk het hazenpad gekozen gezien de grootte van zijn slagtanden die toen zichtbaar werden.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

    heel interessant en weeral knappe platen!!
    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

    Comment


    • #3
      Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

      Heel mooie fotos
      Voor die viper heb je dan toch maar geen 60mm macro gebruikt :P
      hehe
      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
      website: http://www.hung.be
      facebook - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

        In 2005 ben ik er ook geweest. Ook toen al waren er Hollandse apen Heb je een wandeltocht gemaakt door het park?
        :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

        Comment


        • #5
          Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

          Hele knappe beelden, vooral van die viper
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

          Comment


          • #6
            Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

            Weerom prachtige reeks Jan
            de gustibus et coloribus non est disputandum
            Greetz, Artur Bex

            Comment


            • #7
              Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

              Zéér genoten van je fotoverhaal.Als liefhebber van tropische jungle hoop ik ooit nog eens Java/Sumatra/Borneo aan te kunnen doen.

              Ben het slechts met één ding niet eens ,dat zwijn,toch zo lelijk nog niet



              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

                die groene slang springt er toch wel uit hoor...prachtige kleuren !!!

                en interessant om wat uitleg te krijgen bij de foto's...

                Comment


                • #9
                  Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

                  Mooi mooi! Wat een kleurenpracht en mooie locatie!
                  Voorkeur voor 3 en 7! Echt knap!
                  http://blackletterday.wordpress.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

                    wow, wat een ervaring!
                    In de jungle van Borneo..
                    Ik heb eens een boek gelezen 'te voet door Borneo'..ik was er volledig weg van
                    Boeiende beelden en verhaal

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een bezoek aan het Bako National Park (Borneo)

                      Bedankt voor alle reacties
                      Meer foto's op mijn website

                      Comment

                      Working...
                      X