Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe werkt Apple Time Machine juist?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe werkt Apple Time Machine juist?

    ik heb een vraag bij Time Machine van Apple

    ik zit momenteel nog te twijfelen tussen nieuwe laptop of harde schijf vervangen maar enfin, het komt toch op hetzelfde neer voor mijn vraag.

    Stel nu dat ik een nieuwe Macbook Pro heb. kan ik dan met de laatste time machine backup van mijn oude macbook pro die nieuwe Macbook pro volledig herstellen naar identiek mijn oude?
    M.a.w. ik zou dus geen backups van programma's of databestanden nodig hebben?
    Last edited by Matthias; 29 oktober 2009, 13:18.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    ik heb een vraag bij Time Machine van Apple

    ik zit momenteel nog te twijfelen tussen nieuwe laptop of harde schijf vervangen maar enfin, het komt toch op hetzelfde neer voor mijn vraag.

    Stel nu dat ik een nieuwe Macbook Pro heb. kan ik dan met de laatste time machine backup van mijn oude macbook pro die nieuwe Macbook pro volledig herstellen naar identiek mijn oude?
    M.a.w. ik zou dus geen backups van programma's of databestanden nodig hebben?
    De laatste tm backup zet je gewoon naar je nieuw systeem, ik heb het al 2x gedaan... gewoon heerlijk, geen paswoorden, mailboxen of andere troep kwijt..

    Comment


    • #3
      Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

      Steve zou zeggen : It just works
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

      Comment


      • #4
        Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        De laatste tm backup zet je gewoon naar je nieuw systeem, ik heb het al 2x gedaan... gewoon heerlijk, geen paswoorden, mailboxen of andere troep kwijt..
        Same here, na het vervangen van m'n 200GB naar 500GB HDD. Echt super
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

          werkt dit ook van Leopard naar SL?

          Ik overweeg een clean install met grotere HD - vandaar de vraag

          Comment


          • #6
            Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

            Ik heb Time Machine (met een 1 TB Time Capsule die meteen ook voor m'n draadloos netwerk zorgt). TM zorgt voor een backup van zowel mijn iMac als mijn vrouws MacBookPro. Als ik (of mijn vrouw uiteraard) een bepaald bestand verwijder, zal er toch een kopie op de Time Capsule achterblijven.
            Maar of ik mijn interne harde schijf volledig zou kunnen wissen en een kopie van mijn Time Capsule terugplaatsen?!? Daarvan was ik me zeker niet bewust.
            Daarvoor maak ik, op geregelde tijdstippen, een volledige kloon van de inhoud van onze harde schijven met Carbon Copy Cloner, op een andere externe harde schijf. Van die schijf kan ik booten (voor zover ik weet kan dat niet van de Time Capsule), en dan kan ik uiteraard gewoon terugklonen naar de interne harde schijf.
            Maar zoals het hier wordt uitgelegd? Ik zou het graag willen geloven, maar ik twijfel toch...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik heb Time Machine (met een 1 TB Time Capsule die meteen ook voor m'n draadloos netwerk zorgt). TM zorgt voor een backup van zowel mijn iMac als mijn vrouws MacBookPro. Als ik (of mijn vrouw uiteraard) een bepaald bestand verwijder, zal er toch een kopie op de Time Capsule achterblijven.
              Maar of ik mijn interne harde schijf volledig zou kunnen wissen en een kopie van mijn Time Capsule terugplaatsen?!? Daarvan was ik me zeker niet bewust.
              Daarvoor maak ik, op geregelde tijdstippen, een volledige kloon van de inhoud van onze harde schijven met Carbon Copy Cloner, op een andere externe harde schijf. Van die schijf kan ik booten (voor zover ik weet kan dat niet van de Time Capsule), en dan kan ik uiteraard gewoon terugklonen naar de interne harde schijf.
              Maar zoals het hier wordt uitgelegd? Ik zou het graag willen geloven, maar ik twijfel toch...
              Wel je hoeft niet twijfelen hoor

              Bij de eerste keer back-uppen zal Time Machine (in jouw geval dus jouw Time Capsule) een volledige 1 op 1 backup maken van jouw volledige HDD. Daarna maakt het systeem uitsluitend nog incremental updates. Door dit systeem blijven jouw ge-backupte bestanden ook zo lang bewaard.

              Toen ik mijn 200GB HDD in mijn MBP verruilde voor een 500GB heb ik via mijn Time Machine-backup mijn volledige systeem in no-time teruggezet. Nou ja, het kostte wel een paar uurtjes om een paar honderd GB's terug te zetten maar 't ging allemaal volledig automatisch en probleemloos
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                OK, maar stel dat de interne schijf crash-t (komt zelden voor, 't is namelijk Apple ). Je kunt toch niet booten van je TimeCapsule?
                Je zou wel:
                1. kunnen booten van je installatie-disk;
                2. het systeem herinstalleren (eventueel updaten via systeem software);
                3. alles "terugplaatsen" van je TimeCapsule.

                Of zie ik dit fout?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  OK, maar stel dat de interne schijf crash-t (komt zelden voor, 't is namelijk Apple ). Je kunt toch niet booten van je TimeCapsule?
                  Je zou wel:
                  1. kunnen booten van je installatie-disk;
                  2. het systeem herinstalleren (eventueel updaten via systeem software);
                  3. alles "terugplaatsen" van je TimeCapsule.

                  Of zie ik dit fout?
                  Je moet je systeem niet herinstalleren : puntje 2 valt dus weg.

                  Bij het booten vraagt het systeem of je
                  • Alles wil installeren
                  • Een backup wil restoren
                  • Vanaf een andere Mac de data wil copieren


                  Dany_

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                    werkt dit ook van Leopard naar SL?

                    Ik overweeg een clean install met grotere HD - vandaar de vraag
                    Time Machine zet alles terug, dus ook het systeem.

                    Dany_

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                      Time Machine zet alles terug, dus ook het systeem.

                      Dany_
                      Volgens mij zijn beiden mogelijk. Dus backup van alles inclusief het OS.
                      En backup van alleen de data.

                      Maar heb het zelf nog nooit nodig gehad, dus niet echt ervaring mee.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Volgens mij zijn beiden mogelijk. Dus backup van alles inclusief het OS.
                        En backup van alleen de data.

                        Maar heb het zelf nog nooit nodig gehad, dus niet echt ervaring mee.
                        Als iemand hier ervaring mee heeft, kan die dat hier posten? Zou interessant zijn om te weten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                          Time Machine zet alles terug, dus ook het systeem.

                          Dany_
                          Ik denk dat dit duidelijk is. Dankje, Dany!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                            Heb dit vorige week nog de wonderen van Time Machine meegemaakt, mijn MacBook Pro liep steeds vast tot op het moment dat enkel de achtergrondafbeelding tevoorschijn kwam.
                            Niets maar dan ook niets werkte nog aan de Mac Alles geprobeerd om deze terug aan de praat te krijgen, via Time Machine schijf deed deze ook niets meer.Dan maar opnieuw de Leopard CD erin en het systeem terug opzetten.Daarna Time Machine schijf aangesloten en alles maar dan ook alles, programma's, paswoorden, cookies, enz staat er terug opBen enkel de mails kwijt vanaf mijn laatste update, toch best elke dag eens updaten ipv elke week dat ik tot hiertoe deed
                            Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                            www.cromagnonman.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe werkt Apple Time Machine juist?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                              Als iemand hier ervaring mee heeft, kan die dat hier posten? Zou interessant zijn om te weten.
                              Hier, al upgrades van systemen gedaan met nieuwere OS, dus enkel de data, en ook 1 x een komplete restore, inclusief osx, gewoon als test, beide gaan super; ik weet, als je van windhoos komt is het allemaal moelijk te geloven, maar , het werkt gewoon.....

                              Comment

                              Working...
                              X