Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief hardhandig de grond gezien....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief hardhandig de grond gezien....

    Mijn Sigma 70-200 2.8 HSM is deze ochtend gevallen.

    De ringen zitten vast, op het eerste gezicht geen glasschade. Ik ben niet onhandig, maar is het aangeraden om de lens zelf open te doen en porberen alles terug op zijn plaats te zetten, of is dat totaal afgeraden en moet ik zoeken naar een hersteldienst, als ze al te herstellen is....

    Groetjes
    Jan

  • #2
    Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

    Oorspronkelijk geplaatst door NuchterJan Bekijk bericht
    De ringen zitten vast, op het eerste gezicht geen glasschade. Ik ben niet onhandig, maar is het aangeraden om de lens zelf open te doen en porberen alles terug op zijn plaats te zetten, of is dat totaal afgeraden en moet ik zoeken naar een hersteldienst, als ze al te herstellen is...

    Je kan ze zelf proberen herstellen, als je ze niet nog kapotterder maakt zal het indien het niet lukt wel evenveel kosten om te laten herstellen. Neem foto's (sorry) van hoe hij eruitziet bij het demonteren, kan van pas komen achteraf.

    Ik zou het doen maar ik ben zo'n gierigaard en sinds mijn jeugd vijs ik al mijn speelgoed uit en weer in elkaar.
    Geheel op eigen risico uiteraard....

    Comment


    • #3
      Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

      Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
      Je kan ze zelf proberen herstellen, als je ze niet nog kapotterder maakt zal het indien het niet lukt wel evenveel kosten om te laten herstellen. Neem foto's (sorry) van hoe hij eruitziet bij het demonteren, kan van pas komen achteraf.

      Ik zou het doen maar ik ben zo'n gierigaard en sinds mijn jeugd vijs ik al mijn speelgoed uit en weer in elkaar.
      Geheel op eigen risico uiteraard....
      Ik ga dit weekend eens voorzichtig kijken, maar euh, een herstelcentrum in de buurt van Oudenaarde-Gent-Kortrijk, iemand een idee?

      Comment


      • #4
        Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

        rammeld ze?

        anders es voorzichtig in en uitzoomen zonder op de camera te zetten.
        als er daar niks happert of blokkeert zou ik ze dan toch eerst testen of je nog foto's kan maken. kans is mss klein maar ze bestaat en dan moet je ze niet opengooien voor niks
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

          gewoon opsturen naar de hersteldienst.. zelf openmaken(en weer terug in elkaar steken) zal geen sinecure zijn, en mss verlies je ook je garantie(mocht die er nog op zitten).. als je je lens openmaakt, krijg je mss ook nog stof naar binnen, geen risico nemen, gewoon de boel opsturen....

          Comment


          • #6
            Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

            David, de ringen zijn zeer stroef, wat er op wijst dat er eental dingen in verschoven zitten. Bij het schudden rammelt ze niet.
            Ik vrees dat ik de boel ga opsturen naar een hersteldienst.

            Thx...

            Comment


            • #7
              Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

              400 € voor herstelling heb ik overlaatst mogen ondervinden. Ook het resultaat van tegen de grond kletsen en de zoom die stroef werkte daarna.

              Comment


              • #8
                Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                K'zou inderdaad ook eerst eens vragen hoeveel zo'n herstelling kost. Meestal zijn de facturen behoorlijk gepeperd...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  K'zou inderdaad ook eerst eens vragen hoeveel zo'n herstelling kost. Meestal zijn de facturen behoorlijk gepeperd...
                  Hangt ook wel af welke lens beschadigd is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                    Ik begin stilaan te denken als ze als een per-total te zien. Heb maar 450€ aan de lens gegeven, tweedehands.
                    Ik vrees inderdaad dat die herstellingen absoluut niet goedkoop zijn.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                      Oorspronkelijk geplaatst door NuchterJan Bekijk bericht
                      Ik begin stilaan te denken als ze als een per-total te zien. Heb maar 450€ aan de lens gegeven, tweedehands.
                      Ik vrees inderdaad dat die herstellingen absoluut niet goedkoop zijn.....

                      in dat geval zou ik zeker zelf proberen te repareren !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                        Ik heb ook al eens een lens laten herstellen, dat koste me een halve nieuwe en toen de garantie er af was ging ze terug kapot.
                        Ik heb ze zelf nog drie keer hersteld telkens kwam het terug na een paar jaar, ze ligt klaar voor de vuilbak.
                        Ik denk ook dat ze de kosten niet meer waard is, zelf proberen en er van uitgaan dat ze totaloss is dan valt het niet tegen.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                          Gewoon zelf demonteren.
                          Lukt het niet dan kan je nog altijd de frontlens als voorzetlens gebruiken
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                            Als ze gevallen is en zeer stroef gaat betekent dat dat de aluminium cilinder binnenin geplooid is.
                            Ik heb zelf pas nog een Sigma 18-50 EX open gehad met exact hetzelfde probleem. Ik was
                            dan ook van plan daar even een tekst over te schrijven met wat verduidelijkende foto's
                            van hoe die lens in elkaar zit en wat basisprincipes om ze open te doen. Want ik heb zelf
                            mogen merken hoe makkelijk je ze verder kapot maakt als je niet weet wat je doet.
                            Tip: superlijm is je vriend

                            Even in het kort hoe ik het heb aangepakt:
                            ik heb foto's genomen van alles wat ik er afnam, voor en na, zodat ik later niet te veel
                            problemen zou hebben om ze terug te monteren.
                            Let vooral op de zoom- en focusring in rubber, die kan er hoogstwaarschijnlijk af.
                            Daaronder zitten elektrische borsteltjes die de zoomafstand en focusafstand doorgeven
                            aan de elektronica. Als die stuk gaan zit je met een probleem (de soldeerbout wordt
                            hier een betere vriend dan de superlijm...). En dat weet ik nu ook uit ervaring

                            Als je besluit ze open te doen, geef me even een seintje via PM. Dan help ik waar ik
                            kan, al zal dat niet meevallen via mail natuurlijk. Als je niet te ver woont kan ik ook
                            eens even komen kijken.

                            Terzijde, ik was van plan een blog te starten over DIY lens openup/semi-repair en die
                            18-50 was de eerste. Maar het zou nog wel vrij lang kunnen duren vooraleer die tekst
                            klaar is, momenteel heb ik een aantal andere prioriteiten.

                            Even nog een kleine tip: het duurt lang vooraleer je die cilinder ook maar min of meer
                            terug in vorm krijgt, dus neem je tijd. En zet ze niet te snel terug in elkaar, dan moet
                            je ze enkel maar opnieuw open doen (ervaring... ).
                            Have fun!
                            EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objectief hardhandig de grond gezien....

                              Hey Malavon,

                              Bedankt voor de info.
                              Ik heb een goedkope tijdelijke vervanger op de kop getikt (Canon 70-210 f: 3.5-4.5 USM).
                              Het openen zal eens zijn voor als ik veel tijd heb, ergens volgende maand. Ik kan verder fotograferen nu, dus de pressie is er wat af.


                              Jan

                              Comment

                              Working...
                              X