Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm 1.4 of Sigma 50 mm 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 50mm 1.4 of Sigma 50 mm 1.4

    Ik ben van plan in de nabije toekomst (lees zo snel mogelijk) een 50mm te kopen voor mijn D70s.
    Ik zou ineens voor de 1.4 willen gaan omdat ik nogal vaak in zeer lichtarme omstandigheden fotografeer en alle extra stops zijn welkom
    Nu ben ik op mijn zoektocht terecht gekomen op de Nikon en de Sigma variant en heb ik ook gemerkt dat de Sigma een kleine 100 euro meer kost?
    Komt dit door de HSM in de Sigma die meer kost en dan ook sneller focust dan de Nikonvariant of zijn er andere prijsfactoren?
    En is er iemand die een vergelijkende test heeft liggen?

    Mvg,

    Philippe
    Nikon D7000 + D70S | Sigma 10-20 1:4.5-5.6 | 18-70mm 3.5-4.5 IF DX | 28-200 1:3.5-5.6 | 50 1:1.8 | 28 1:2.8 + SB600
    Fuji X10

  • #2
    Re: Nikon 50mm 1.4 of Sigma 50 mm 1.4

    Nikon 50mm f1.4 AF-D

    De oude versie, maar qua glas 95% zoals de recente update met AF-S.
    Voordelen: snellere AF dan AF-S versie en 52mm filtermaat. 100 euro goedkoper dan AF-S versie (tweedehands)
    Nadelen: geen eigen AF motor - maar dat is geen probleem op D70

    Nikon 50mm f1.4 AF-S


    Nieuwe versie - met naar het schijnt iets betere scherpte in hoeken en contrast vol open op f1.4. Maar daar nog bitter weinig van gemerkt in voorbeeldfoto's, er is dus geen hemelsbreedverschil. Eigen AF-motor.
    Nadeel: iets duurder dan AF-D terwijl AF iets trager is en beeldkwaliteit dus geen gigantische stap vooruit is (was al zeer goed). Vreemde 58mm filtermaat.

    Sigma 50mm f1.4 HSM
    Voordelen: Snellere AF dan beide Nikons, zeer scherp en betere scherpte aan randen/hoeken (op FX, dus zeker op DX). Ook de bokeh (onscherpe delen in foto, zoals achtergrond) zou beter zijn dan Nikon (en Canon). Sterk gebouwd.
    Nadeel: veel hogere prijs en 77mm filtermaat. Groter en zwaarder.


    Eigen ervaring met 50mm F1.4 AF-D: snelle autofocus, ondanks beetje CA, bruikbaar op 1.4, al zeer scherp op f1.8 (terwijl 50mm f1.8 daar bijvoorbeeld nog wat soft is) en uiterst scherp vanaf f2.8- f4.

    Ook zeer compact en licht.

    Op papier wint de Sigma, maar ze liggen zo dicht bij elkaar dat de beste koop prijs/kwaliteit nog altijd de Nikon AF-D versie is, IMO.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 50mm 1.4 of Sigma 50 mm 1.4

      Indien je niet met 77mm filters werkt zal de Sigma je niet veel werkbaar voordeel opleveren. Als je een f1.4 wilt zou ik een Nikkor AF-S aanraden. Mocht kost een criterium zijn, dan zou ik je zonder blozen een Nikkor AF-D f1.8 aanraden (D70 is toch gemotoriseerd he?).

      Veel succes!
      F.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 50mm 1.4 of Sigma 50 mm 1.4

        Bij konijn is er een prijsverschil van maar €20 voor de D versie tegenover de AF-S versie.
        De AF-S versie is al heel wat afgeslagen hoor, alleen spijtig dat de AF trager is dan van de D versie maar ze zou wel zeer goed focussen.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

        Comment

        Working...
        X