Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lenzen

    hallo,
    ben nieuw in de fotografie en heb gemerkt dat ik het erg leuk vind om macro te fotograferen.
    nou heb ik een tamron 70-200 mm die geschikt is voor zowel macro als tele fotografie, maar ik zou graag een lijstje willen weten van de lenzen die alleen geschikt zijn voor macro en welke de beste.(alleen mm's is voldoende)

    grtz,, Ian
    Nikon D70 | Nikon NIKKOR DX AF-S 18-70 mm ED | Nikon AF NIKKOR 70-300 mm | Nikon AF NIKKOR 28-80 mm | Hama Star 63

  • #2
    Re: macro lenzen

    Vertel er ook bij waarvoor ,welke onderwerpen,je ze wil gebruiken en wat je voorziene budget is
    Tamron 60 mm,90 mm,180 mm
    Sigma's 105mm,150 mm,180 mm
    nikor 60 mm,105 mm,200 mm
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

    Comment


    • #3
      Re: macro lenzen

      het budget doet er niet toe, want het is niet zo dat ik direct zo'n lens zou willen aanschaffen, eerst maar eens wat meer ervaring op doen met mijn huidige lenzen.
      en de onderwerpen..........tsja, hetliefst fotografeer ik planten, bloemen, beestjes, enz.

      het is meer voor in de toekomst als ik een nieuwe lens zou willen aanschaffen, maar vooral omdat ik nieuwsgierig ben
      Nikon D70 | Nikon NIKKOR DX AF-S 18-70 mm ED | Nikon AF NIKKOR 70-300 mm | Nikon AF NIKKOR 28-80 mm | Hama Star 63

      Comment


      • #4
        Re: macro lenzen

        Aangezien je Nikon hebt, kan ik je de Macro lens; Nikkor AF-S VR Micro 105 f/2.8G aanraden.
        Ik heb hem ook voor op mijn Nikon D90, en ik kan er alleen maar lof over spreken.
        (zeer scherp, heeft VR, snelle en stille auto focus, ... )
        Echt een toplens! Hij is mss wel wat prijzig, maar dat is die zeker en vast waard.

        Succes!

        Comment


        • #5
          Re: macro lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door IanvdLee Bekijk bericht
          het budget doet er niet toe, want het is niet zo dat ik direct zo'n lens zou willen aanschaffen, eerst maar eens wat meer ervaring op doen met mijn huidige lenzen.
          en de onderwerpen..........tsja, hetliefst fotografeer ik planten, bloemen, beestjes, enz.

          het is meer voor in de toekomst als ik een nieuwe lens zou willen aanschaffen, maar vooral omdat ik nieuwsgierig ben
          Is google dan niet veel interessanter, of veel lezen op dit forum?
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: macro lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Is google dan niet veel interessanter, of veel lezen op dit forum?
            tuurlijk lees ik graag,
            maar dit was iets specifieker

            en ik zal eens gaan googelen voor die nikkor 105 mm

            grtz,,
            Nikon D70 | Nikon NIKKOR DX AF-S 18-70 mm ED | Nikon AF NIKKOR 70-300 mm | Nikon AF NIKKOR 28-80 mm | Hama Star 63

            Comment


            • #7
              Re: macro lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door IanvdLee Bekijk bericht
              tuurlijk lees ik graag
              Een uitgebreid review van de lens:

              Link

              Comment


              • #8
                Re: macro lenzen

                was zeker een interressant stukje over die lens
                En ik denk dat ik maar voor deze ga sparen.
                Bedankt mensen!
                Nikon D70 | Nikon NIKKOR DX AF-S 18-70 mm ED | Nikon AF NIKKOR 70-300 mm | Nikon AF NIKKOR 28-80 mm | Hama Star 63

                Comment


                • #9
                  Re: macro lenzen

                  Verplichte leesvoer:

                  Ik krijg regelmatig de vraag welke macrolens iemand moet nemen. Ik heb die mensen tot nu toe altijd via PM geholpen. Doch eigenlijk is het zonde om die uitleg steeds te moeten doen. Dus daarom zou ik hier ff een topic willen openen waarna ik kan verwijzen. En als ze dan nog vragen hebben kunnen ze die nog altijd stellen. Wat


                  112 Nieuws lees je online op 112inBeeld.nl. Blijf altijd up-to-date van het laatste nieuws!


                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro lenzen

                    Ik heb ook die 105 VR en ben er best tevreden over.
                    Wil er wel even bij vertellen dat het zeker geen gemakkelijke lens is voor een beginner.
                    Het duurt wel even voordat je er mooie foto's mee kunt maken.
                    Vooral de scherptediepte bij dit soort lenzen is zeer beperkt.
                    Voor de rest niets dan lof over die prachtlens.
                    Groetjes hobby

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door IanvdLee Bekijk bericht
                      nou heb ik een tamron 70-200 mm die geschikt is voor zowel macro als tele fotografie,
                      Op veel zoom objectieven staat de Macro gravure, dat verkoopt kennelijk goed. Vrijwel altijd (ik ken slechts één echte macro zoom) wordt er mee bedoeld dat je er mee wat dichterbij kunt fotograferen.
                      De term macro wordt gebruikt voor het 1:1 gebied, of te wel, dat wat je fotografeert is even groot als je beeld formaat. Dus een postzegel formaat vullend op de foto zetten is meestal 1:1.

                      Een macro zoom objectief komt ongeveer tot 3 of 4:1. Niet echt macro dus.

                      Als je postzegels wilt fotograferen, ga dan voor de goedkoopste, veelal een 60mm. Als je meer werkafstand nodig hebt, ga dan voor minimaal 105mm.

                      Meer lezen, met voorbeelden van andere macro oplossingen: lees de macro publicatie op m'n website.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro lenzen

                        ik zal al het leesvoer maar eens gaan verslinden
                        heb ook al andere reviews gelezen en is veelbelovend

                        grtz,,
                        Nikon D70 | Nikon NIKKOR DX AF-S 18-70 mm ED | Nikon AF NIKKOR 70-300 mm | Nikon AF NIKKOR 28-80 mm | Hama Star 63

                        Comment

                        Working...
                        X