Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie met Pentax K20D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretfotografie met Pentax K20D

    Ik zou ook voor een 50 mm lens opteren voor mijn Pentax.
    Ik heb default twee lensen Pentax 50-200 mm F4 - 5,6 en Pentax 18-55mm F3,5 - 5,6
    Weet iemand welke lens voor Pentax goed is voor portraitfotgrafie?

  • #2
    Re: Portretfotografie met Pentax K20D

    Beste Irmarcus,

    Indien je regelmatig portretten wil nemen zijn die zoomlensen eigenlijk geen optie.
    Een portret vraagt een heel hoge beeldscherpte en perfect te bepalen dieptescherpte.

    Met de K20D lijkt me een andere lens veel meer aangewezen: de nieuwe 55/1.4 SDM maar is heel duur.
    Of de oudere FA 50/1.4., het waren toen pareltjes en zijn die nog steeds.

    Ik gebruik mijn oude FA 50/1.4 met grote tevredenheid op de K20D. Die 50 / 1.4 heeft ondertussen ook +10 jaar gediend op mijn Z1's.
    Die oudere FA 50/1.4 kom je nu regelmatig tegen op ebay en dergelijke aan +/- € 100. Een deel van de pentaxisten zullen hun vertrouwde 50/1.4 wellicht vervangen door de nieuwe SDM 55/1.4.
    En dus zijn er wat leuke lensjes op de kop te tikken.
    Je kan zo vermoedelijk ook nog nieuw aankopen. Koste recent zo'n € 250.

    Indien je er één moest vinden: altijd direct een UV filter vast op zetten om de lens te beschermen.

    mvg

    Franky Roels
    Pentaxist sinds 1982.

    Comment


    • #3
      Re: Portretfotografie met Pentax K20D

      Ik moet eerlijk zijn. Op m'n SFXn was de FA50/1.4 m'n favoriet stuk glas. Maar sinds ik digitaal ging kwam deze haast niet meer op m'n camera's. Te strikt voor standaard en eigenlijk net te kort voor portret, althans naar mijn gevoel.

      Ik gebruikte een tijdje de FA*85/1.4 voor portret, maar die vond ik dan weer te lang. Die had ik tweedehands gekocht en anderhalf jaar later met vette winst terug verder verkocht... Intussen is ook de FA50/1.4 van eigenaar veranderd.

      Ik had de FA77/1.8 limited al een tijdje, maar hield het vol met beide f/1.4 te werken voor portret (om ze toch nog nuttig te houden). Intussen ben ik wijzer, en gebruik ik de FA77 niet enkel als compacte korte wandel-tele, maar ook als portretobjectief.

      Maar zoals met alles is de voorkeur voor beeldhoek een persoonlijke keuze.

      Wim

      PS: ik respecteer ieders keuze, maar een UV-filter komt er bij mij niet op. Die hebben enkel een negatieve impact op je beeld. Als je bescherming wil, dan zou ik eerder voor een harde zonnekap gaan.
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Portretfotografie met Pentax K20D

        De FA50/1.4 is geen slechte keuze (ook in F, A en M), de FA77ltd beter en de FA*85/1.4 super (maar mogelijks te lang). De enige zoom lens welke bruikbaar is als portraitlens is een lange lichtsterke f2.8 tele. (FA50-135/2.8, FA70-210/2.8, Sigma of Tokina 80-200/2.8). Voor kids is AF wel een must.

        Zelf heb ik de K85/1.8 en FA50/1.4 welke ik voor portretje gebruik. Op mijn blog zie je een paar resultaten (zonder foto's, deze moeten er later nog bij komen).
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment

        Working...
        X