Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

    Er is een pittoresk stadje in de Antwerpse Kempen, gelegen aan de samenvloeiing van de Grote Nete


    en de Kleine Nete,


    dat een rijkelijke geschiedenis herbergt.
    Het stadje diende onder andere als inspiratie voor Felix Timmermans


    waaruit zijn alom bekende boek “Pallieter” is ontstaan.
    Deze Pallieter-figuur staat als stichtend voorbeeld voor de “Carpe Diem” levensopvatting of te wel de “Pluk de dag” levenswijze.


    Als gevolg hiervan worden de inwoners van de stad ook wel “Pallieters” genoemd.

    Omdat zij in vroegere tijden konden kiezen van Hertog Jan II tussen een universiteit of een veemarkt, werd gekozen voor de financieel aantrekkelijkere veemarkt. Dit gegeven zorgde ervoor dat zijn bevolking ook als “Schapekoppen” door het leven gingen.


    Een ander gekend figuur zette de stad op de wereldbol door zijn superioriteit in de uurwerkmakerij en zijn kennis van astronomie :
    Louis Zimmer


    Naast de wereldwijd gekende “Wonderklok” was één van zijn meesterwerken de “Jubelklok” die te bezichtigen is in de Zimmertoren op het Zimmerplein.




    Na de Zimmertoren vervolg ik mijn weg en kom nog een aantal mooie plaatsen en gebouwen tegen die de stad rijk is zoals de “Peperbustoren” van de Sint-Gummaruskerk.


    Tijdens mijn verdere omzwerving van de stad kom ik op een plaats terecht waar ik dit voorwerp aantref :


    Achter dit voorwerp schuilt een niet al te bekend geheim.

    Aangezien er maar één post in de rubriek “Fotoverhalen” per week is toegestaan en ik al tien foto’s heb opgebruikt, kan ik spijtig genoeg in de post van deze week noch de plaats onthullen noch het bijbehorende verhaal vertellen dat het bestaan van dit rare ding zal verklaren.

    Geniet intussen van de beelden, ik vermoed dat jullie de naam van mijn geliefd stadje al wel zullen gevonden hebben.

    Misschien is dit een aanzet om Lier eens te komen ontdekken al dan niet op zoek naar het mysterieuze voorwerp, of wacht je liever het volledige verhaal af ?

    Volgende week - Deel 2 - de ontknoping ! – dan zal ik u leiden naar de trefplaats en het geheim ervan ontrafelen.

    PS : voor zij die het moesten weten, hou het aub nog even voor jezelf om de spanning voor de anderen er in te houden.

    Groetjes,
    Jef
    Jef

    Lunak

  • #2
    Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

    Goeie voorstelling van Lier, Jef !

    Jammer (volgens mij toch) dat je die Zimmertoren 2x van dezelfde kant gefotografeerd hebt.

    Je toont ons dus 2x dezelfde 2 gevels. Een foto van "achter" de toren ging ons toch de 2 nu onzichtbare gevels tonen ? Geen idee of ze het wel "waard" zijn, natuurlijk.

    Ik zie dat er daar een nogal smalle straat is maar omdat je je fototoestel toch omhoog kon richten was er toch "iets" mogelijk ?

    (En JA, ik ben aan 't zagen...)

    Comment


    • #3
      Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

      mooi verslag
      maar jammer genoeg staan vele foto's scheef (horizon, gebouwen en beelden)
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

        Hallo 35a en Devid, bedankt voor de snelle reactie.
        35a de bedoeling was om de Jubelklok in zijn geheel te laten zien namelijk de wijzerplaten en de zijkanttaferelen want daar gaat het om. Daarnaast wou ik de toren in zijn geheel laten zien. De andere kanten van de toren zijn minder interessant. En vooral bedankt voor de kritiek want hierdoor leer je immers bij.
        Devid, geen excuus maar ik was zo in de weer om geen "storende elementen" in het kader te brengen dat er inderdaad wat scheve opnames bij zijn, spijtig genoeg.
        Maar dit is een leer voor de volgende keer, bedankt voor de kritiek !
        Thanks,
        Jef
        Jef

        Lunak

        Comment


        • #5
          Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

          Jef, die scheve toestanden zijn toch op 1-2-3 euh....rechtgezet ?

          Comment


          • #6
            Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

            Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
            Jef, die scheve toestanden zijn toch op 1-2-3 euh....rechtgezet ?
            Ben nog maar een leek in de fotografie, hoe kan ik dat doen ?
            Dank bij voorbaat,
            Jef
            Jef

            Lunak

            Comment


            • #7
              Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

              Oorspronkelijk geplaatst door JefP Bekijk bericht
              Ben nog maar een leek in de fotografie, hoe kan ik dat doen ?
              Dank bij voorbaat, Jef
              In elk fotoprogramma zit wel een werktuigje waarmee je een foto kan rechtzetten. Je kan dan met de cursor een lijn tekenen (horizontaal of verticaal) of een raster plaatsen waarop de foto uitgelijnd wordt. Meestal vind je dat bij de optie "foto draaien".

              Ik wacht met spanning op het vervolg.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                Hey,

                Voor mij (als beginner) zijn dit geslaagde foto's.
                Ga volgende week zeker naar het vervolg kijken, ben benieuwd wat het voorwerp is!!

                Comment


                • #9
                  Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                  Ik heb niet het verhaal gelezen, maar enkel de beelden bekeken.
                  Dat vind ik de essentie van een fotografieforum.
                  esthetisch en inhoudelijk kan enkel de eerste me bekoren.
                  het is geen slechte landschapsfoto met die ballustrade als stil teken van menselijk ingrijpen.
                  de andere foto's zijn te pitoresk. beeldhouwwerken zijn zowiezo twijfelachtige onderwerpen: ze vormen een beeld in het beeld.
                  De fotografie moet het kunstwerk zijn, terwijl we nu op een copie van andermans kunstwerk zitten te kijken.
                  Jammer voor al de moeite die je hebt gedaan, maar bij een verhaal horen (op een fotografieforum) ook inspirerende beelden.
                  Hopelijk heb je wat aan deze opmerkingen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    In elk fotoprogramma zit wel een werktuigje waarmee je een foto kan rechtzetten. Je kan dan met de cursor een lijn tekenen (horizontaal of verticaal) of een raster plaatsen waarop de foto uitgelijnd wordt. Meestal vind je dat bij de optie "foto draaien".

                    Ik wacht met spanning op het vervolg.
                    Jos,
                    ga eraan werken,
                    thanks voor de raadgeving
                    groetjes,
                    Jef
                    Jef

                    Lunak

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hidden Dreams Bekijk bericht
                      Hey,

                      Voor mij (als beginner) zijn dit geslaagde foto's.
                      Ga volgende week zeker naar het vervolg kijken, ben benieuwd wat het voorwerp is!!
                      Bedankt voor de positieve reactie.
                      Ben ook nog maar een beginneling en wou ook dit topic eens uitproberen, oefening baart kunst en dank zij de reacties met de raadgevingen leer je altijd bij. Dat is het mooie aan BD.
                      Groetjes,
                      Jef
                      Jef

                      Lunak

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        Ik heb niet het verhaal gelezen, maar enkel de beelden bekeken.
                        Dat vind ik de essentie van een fotografieforum.
                        esthetisch en inhoudelijk kan enkel de eerste me bekoren.
                        het is geen slechte landschapsfoto met die ballustrade als stil teken van menselijk ingrijpen.
                        de andere foto's zijn te pitoresk. beeldhouwwerken zijn zowiezo twijfelachtige onderwerpen: ze vormen een beeld in het beeld.
                        De fotografie moet het kunstwerk zijn, terwijl we nu op een copie van andermans kunstwerk zitten te kijken.
                        Jammer voor al de moeite die je hebt gedaan, maar bij een verhaal horen (op een fotografieforum) ook inspirerende beelden.
                        Hopelijk heb je wat aan deze opmerkingen.
                        Ook al valt het niet zo positief uit, toch bedankt om uw mening te geven, mijn bedoeling was (is) om de hotspots van Lier aan te geven om de geïnteresseerden, die eventueel het stadje eens willen bezoeken, een aanknopingspunt aan te reiken.
                        Er zijn naast de zaken in het verhaal nog tal van mooie plekken (naar mijn mening ook voor uw smaak) die er kunnen ontdekt cq gefotografeerd worden. Deze zullen dan naar mijn bescheiden mening vermoedelijk in een ander item worden getoond (stilleven - natuur - architectuur - ...),
                        ik respecteer uw mening,
                        groetjes,
                        Jef
                        Jef

                        Lunak

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                          Vind dat je Lier mooi hebt weergegeven hoor in dit fotoverhaal..
                          Je hebt een voordeel dat je er meerdere kan plaatsen..
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                            Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                            Vind dat je Lier mooi hebt weergegeven hoor in dit fotoverhaal..
                            Je hebt een voordeel dat je er meerdere kan plaatsen..
                            Hallo Pascal,
                            dat heb je scherp gezien,
                            dat was (is, want er komt nog een "sequel" om het in film-termen te zeggen) ook de onderliggende bedoeling, niet dat ik Lier wil opdringen, maar het is nu éénmaal een gezellig stadje (sorry beetje chauvinisme ).
                            Daarbij heb ik het mysterieuze voorwerp aangegrepen om een aantal foto's, die ik heb genomen, hierin te verwerken die uiteindelijk gaan leiden tot de oplossing van de zoektocht.
                            Het hoeft niet altijd een "evenement" te zijn naar waar je naar toe kunt gaan, een "goedkope" citytrip (en het hoeft zeker niet Lier te zijn !) is altijd mooi meegenomen om samen met de wederhelft te flaneren langs de winkelstraten en dan gezellig iets te gaan eten en / of te gaan drinken en dan ook nog mooie plaatjes kunnen schieten (want daar draait het om), wat moet je nog meer hebben ?
                            "Carpe diem !"
                            Jef

                            Lunak

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het mysterieuze voorwerp – Deel 1 – De ontdekking !

                              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                              Ik heb niet het verhaal gelezen, maar enkel de beelden bekeken.
                              Dat vind ik de essentie van een fotografieforum.
                              esthetisch en inhoudelijk kan enkel de eerste me bekoren.
                              het is geen slechte landschapsfoto met die ballustrade als stil teken van menselijk ingrijpen.
                              de andere foto's zijn te pitoresk. beeldhouwwerken zijn zowiezo twijfelachtige onderwerpen: ze vormen een beeld in het beeld.
                              De fotografie moet het kunstwerk zijn, terwijl we nu op een copie van andermans kunstwerk zitten te kijken.
                              Jammer voor al de moeite die je hebt gedaan, maar bij een verhaal horen (op een fotografieforum) ook inspirerende beelden.
                              Hopelijk heb je wat aan deze opmerkingen.
                              Ik ben het daar niet (helemaal) mee eens. Fotografie MOET geen kunst zijn, toch ? Er zijn toch miljoenen foto's die gewoon "de realiteit" weergeven zonder dat de fotograaf en/of de opdrachtgever iets "artistiekerigs" voor ogen hebben.

                              Foto's die weergeven, die instrueren. Denk aan de zin "één beeld zegt méér dan 100 woorden" !

                              Een paar dagen heb ik het nog zélf meegemaakt toen ik foto's nam van valkenjachten. Mijn vriend (de jager, dus) (ver)koos de foto's die het meeste... INFORMATIE gaven ! Met andere woorden : hij had me (nog) beter moeten inlichten.

                              Ik heb deze avond foto's genomen (in opdracht) van een goed bevolkt terras. Denk je dat die uitbater artistieke foto's wil ? Die wil sfeer ; rechttoe-rechtaan foto's : volk dat zich amuseert op zijn terras ! Geen lege stoelen, geen lege pinten, geen gedoe, geen onzin : schoon volk met (zijn) mooie smakelijke schotels en volle glazen. Beelden van mensen die het naar hun zin hebben. Op zijn terras...

                              Als ik jouw redenering volg is het al zonde om een foto van een standbeeld of een ander interessepunt te maken. Maar de brochures staan er VOL van !
                              Denk maar eens aan de obligate foto van het jonge-gezin-met-kinderen-op-het-strand. Kun je je een (zomer)reisbrochure ZONDER voorstellen ?
                              Denk bijvoorbeeld aan een kookboek ! Dat staat toch vol met foto's ?

                              Heb je al eens gezien hoeveel "slechte" foto's gepubliceerd worden ? En dus betaald ? Omdat zelfs een "slechte" foto nog duizend keer beter is dan...géén foto, natuurlijk. Je moet eens in onze kranten kijken !

                              Comment

                              Working...
                              X