Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 11-16 f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 11-16 f/2.8

    Iemand ervaring met deze lens. Ik lees dat scherpte, kleurweergave en bouw ok is, maar heel wat CA, Is die CA relevant in gewone fotografie? Tevredenheid?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: Tokina 11-16 f/2.8

    Dit lijkt me een lens met een heel beperkt bereik. Dan heeft hij ook nog 2.8 over de hele lengte. Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waar dit moet voor dienen.
    Zo'n super wide angle gebruik je toch meest voor natuur en architectuurfotografie en meestal vanop statief. Dan begrijp ik het nut niet van 2.8.
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 11-16 f/2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Iemand ervaring met deze lens. Ik lees dat scherpte, kleurweergave en bouw ok is, maar heel wat CA, Is die CA relevant in gewone fotografie? Tevredenheid?
      wat is CA ?

      ik kan niet zoeken op een 2-letterwoord

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 11-16 f/2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
        wat is CA ?

        ik kan niet zoeken op een 2-letterwoord
        Circa
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 11-16 f/2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
          wat is CA ?

          ik kan niet zoeken op een 2-letterwoord
          Chromatische Aberratie of in het Engels Chromatic Aberration.

          Zeer simpel gezegd zijn dit de kleurverschillen die soms optreden bij de overgang tussen donkere en lichte delen op een foto (bijv. een paars randje rond een donker object tegen een heldere lucht).

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 11-16 f/2.8

            CA is iets wat je met een rawconverter zo kan wegwerken. De hogere nikontoestellen doen dit al in de camera zelf. Bekijk eens de voorbeelden op de reviewwebsites en zie of je ermee kan leven. CA zijn groene en paarse randjes die je soms ziet bij grote contrastverschillen in een foto. Soms ook wel 'purple fringing' genoemd.

            Comment


            • #7
              Re: Tokina 11-16 f/2.8

              Lensbereik is niet echt een belemmering ... als ik hem er bij mij opzet staat hij toch zowat altijd op 11.

              Comment


              • #8
                Re: Tokina 11-16 f/2.8

                De belangrijkste positieve eigenschap is zeker en vast zijn scherpte. Onovertroffen in zijn bereik.
                Het bereik is interessant voor landschapsfotografie.
                CA komt voor bij sterke contrast-situaties maar valt in de meeste gevallen eenvoudig softwarematig bij te werken.
                De 2.8 heb ik nu ook niet direct veel gebruikt moet ik zeggen, misschien handig om binnenshuis (bij mindere lichtomstandigheden) en een breed bereik plaatjes te schieten.
                De bouw van de lens is op zijn minst goed te noemen.
                Ik ben tevreden over deze lens, zeker gezien de goede prijs/kwaliteitsverhouding.

                Comment

                Working...
                X