Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

    Zou me deze lens willen aanschaffen met de bedoeling om wat foto's te nemen van voetballend zoontje. Iemand ervaring hiermee ? Is deze lens echt te traag hiervoor ?

    Hoe verhoudt deze lens zich tenopzichte van de 18-200 mm qua kwaliteit en stevigheid ?
    Last edited by PurePleasureSeeker; 25 oktober 2009, 08:06.

  • #2
    Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR

    400 mm voor voetbal is veel hoor daar ik denk dat je toch aan de zijlijn kunt staan.

    de 70-200 vr is eerder een lichtsterke en snelle sportlens
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR

      Om snel bewegende voorwerpen te schieten is de AF van deze lens te traag. Ook is 400mm echt niet nodig als je direct langs de lijn kunt staan.
      De eerder genoemde 70-200 als ook de Sigma versie zijn beter geschikt.
      Met langere lenzen kun je ook mooie foto's maken (en met de 80-400 lukt het als het moet ook wel, alleen is die niet bij uitstek geschikt) maar dan kom je in de hele dure lenzen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR

        Het grootste probleem met de 80-400 is het onderwerp scherp krijgen, scherp houden lukt vaak een stuk beter. Met geod weer zal het ook een stuk beter gaan.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR

          ik zou zeggen kijk eens naar een sigma 100-300 hsm 4.0 of een sigma 70-200hsm 2.8
          die zijn snel genoeg met het focussen om sportfotografie bij te houden

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR

            Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
            sigma 100-300 hsm 4.0


            Overigens een goede lens.
            mvg
            Antoine
            Last edited by antoine200; 24 oktober 2009, 21:47.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

              Deze zijn allemaal getrokken met deze zogezegde trage lens ( Tokina 80-400 ) : http://forum.belgiumdigital.com/f44/...ht-266814.html

              En zeg nu niet dat roofvogels trage voorwerpen zijn . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                Ik heb voor voetbal met succes de nikon 70-300 VR gebruikt, vanop de zijlijn.

                Bij avondvoetbal, of regenweer (donker) zal je toch naar een f2.8 of f4 lens moeten gaan vrees ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PurePleasureSeeker Bekijk bericht
                  Zou me deze lens willen aanschaffen met de bedoeling om wat foto's te nemen van voetballend zoontje. Iemand ervaring hiermee ? Is deze lens echt te traag hiervoor ?

                  Hoe verhoudt deze lens zich tenopzichte van de 18-200 mm qua kwaliteit en stevigheid ?
                  Deze lens is een AF-D lens. Scherpstellen hangt af van je camera: hoe professioneler, hoe sneller. Hij durft nogal wat schasen, zeker als de lichtomstandigheden maar matig zijn (en dat is hier te lande wel vaker het geval). Je kan dat chasen minder lang maken door zijn zoomgebruik te limiteren maar je moet dan wel weten wat je doet.
                  Zijn AF-S opvolger (een 100-500) wordt gerumored voor eerste helft volgend jaar.

                  Een vergelijking met de 18-200 is moeilijk: je hebt een lens die drie keer zo lang en zo zwaar is. De bouw is behoorlijk stevig, er is enkel kritiek op de statiefgondel.

                  Een 70-200 2.8 AF-S VRII is een schitterende professionele lens maar die maakt je wel 1000€ armer dan de 80-400, tenzij je nu de van de koopjes gebruik maakt om de 'oude' VR eerste versie te kopen tegen dumpingprijzen.

                  Een budgetoplossing is de 70-300 AF-S die even lichtsterk is als de 80-400 maar 100 mm minder tele heeft, zeer scherp is, behoorlijk snel zoomt (nog steeds afhankelijk van je camera, nu voor de kwaliteit van de autofocus in matig licht), éénderde kost van de 80-400, en eigenlijk de beste prijs/kwaliteit verhouding geeft van de nikon telezooms.
                  Last edited by erikdk; 25 oktober 2009, 11:02.
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                    Een budgetoplossing is de 70-300 AF-S die even lichtsterk is als de 80-400 maar 100 mm minder tele heeft, zeer scherp is, behoorlijk snel zoomt (nog steeds afhankelijk van je camera, nu voor de kwaliteit van de autofocus in matig licht), éénderde kost van de 80-400, en eigenlijk de beste prijs/kwaliteit verhouding geeft van de nikon telezooms.
                    Slaat nergens op.

                    mvg
                    Antoine

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Deze zijn allemaal getrokken met deze zogezegde trage lens ( Tokina 80-400 ) : http://forum.belgiumdigital.com/f44/...ht-266814.html

                      En zeg nu niet dat roofvogels trage voorwerpen zijn . . .
                      Roofvogels zijn inderdaad snel; maar voetbal is zeer snel en vooral heel onvoorspelbaar.
                      Je moet voetbalfotografie maar eens uitproberen met een trage lens.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                        roofvogels zijn meestal voorspelbaar op een show.
                        Voetbal is al moeilijker, en zeker moest je nog eens in mindere omstandigheden fotograferen.

                        Ik heb een sigma 70-200 f2.8 maar deze zal de deur uit gaan en ik zal mij een nikon 70-200 f2.8 vr aanschaffen omdat deze nog beter zou presteren op f2.8

                        Een sigma 120-300 f2.8 is nog iets duurder maar waarschijnlijk ook goed

                        Groeten Davy
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                          Een sigma 120-300 f2.8 is nog iets duurder maar waarschijnlijk ook goed

                          Groeten Davy
                          Ik denk dat die 120 mm iets te benepen is voor voetbal, ni elke actie gebeurt aan de overkant van het plein. Of ben ik mis ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                            Met Fjes voetbal had ik met de 100-300 op een dx toestel inderdaad het probleem dat die soms niet wijd genoeg ging. Het hangt dus van allerlei omstandigheden af.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR voor voetbal ?

                              de 70-300 vr is idd goedkoop en een betere keuze denk ik dan de genoemde lens
                              ga je zeker geen spijt van hebben
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X