Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectie door UV filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflectie door UV filter?

    Gisteren en vandaag merkte ik iets geks bij foto's getrokken Nikkor 50mm 1.8D lens. Bij foto's in zon gisteren leek het alsof ze overbelicht waren, maar na net een paar foto's binnen getrokken te hebben kwam ik tot het volgende:


    en


    De eerste is genomen met een Tiffen UV filter en de tweede zonder. Ik heb geprobeerd met een andere filter, maar met hetzelfde resultaat. Bij mijn andere lenzen heb ik dit probleem nog niet gezien, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het er niet is, hoewel het hier wel heel duidelijk is.

    Wat is hier juist het probleem?

  • #2
    Re: Reflectie door UV filter?

    Oorspronkelijk geplaatst door sylvain Bekijk bericht
    De eerste is genomen met een Tiffen UV filter en de tweede zonder. Ik heb geprobeerd met een andere filter, maar met hetzelfde resultaat. Bij mijn andere lenzen heb ik dit probleem nog niet gezien, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het er niet is, hoewel het hier wel heel duidelijk is.

    Wat is hier juist het probleem?
    Als het enige verschil het filter is, dan is het een aardige aanwijzing hoe slecht dat filter is
    Filter weglaten als het kan....

    Comment


    • #3
      Re: Reflectie door UV filter?

      bij mij komen enkel nd of polor filter op, geen uv

      maar had je filter hier geen last van de warmte of luchtdensiteit door die plost uit te halen
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Reflectie door UV filter?

        Bij Googelen op plost vind ik niks zinnigs.

        Comment


        • #5
          Re: Reflectie door UV filter?

          Probeer je filter eens met zo'n brilledoekje of een microvezel doek op te poetsen

          Het klinkt belachelijk, maar een collega en ikzelf hadden een gelijkaardig probleem met een B&W Circular Polar filter ... in plaats van meer gesatureerde kleuren kregen wij altijd 'afgewassen' kleuren, een beetje zoals jij hier aangeeft.

          Op een dag bekijk ik mijn filter onder een hoek en ik merk dat ie eigenlijk dof is, niet glanst zoals een front element van een lens, ik dus mijn microvezel bovengehaald en de filter langs beide kanten goed 'opgeblonken' ... et voilà : werkt perfect nu

          Ik stond op het punt om die (toch wel dure filter) gewoon te verkopen omdat ik er toch geen goed resultaat mee had, maar nu gebruik ik hem bijna constant.

          Ik ken verschillende mensen die met Tiffen werken, het is misschien geen topkwaliteit zoals B&W of de Hoya Pro reeks, maar zo slecht zijn ze nu toch ook weer niet dacht ik.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Reflectie door UV filter?

            Met tegenlicht (het raam) zal je eerder dergelijke problemen krijgen, een filter maakt het dan gewoon nog wat slechter.
            De ene lens is er gevoeliger voor dan de andere.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Reflectie door UV filter?

              Bedankt voor het meedenken allemaal, het bleek dus inderdaad dat de filter niet zuiver was, zoals LamboCars vermeldde.

              Comment


              • #8
                Re: Reflectie door UV filter?

                Probleem doet zicht vooral voor bij ongecoate en enkelvoudig gecoate filters. Uw lens heeft 6 a 8 coatinglage per lenselement en dan schroeven veel mensen er een eenvoudig stuk venster voor.
                Als je filters ter bescherming koopt ga dan voor Nikon, Canon, B&W MRC, Hoya sHMC...etz filters met meervoudige coating, maar deze zijn niet goedkoop.
                Geen filters gebruiken en een lenshoed ter bescherming is nog beter.
                Te veel lenzen en te weinig tijd.
                http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Reflectie door UV filter?

                  Bij mij NOOIT geen uv filters meer voor de lens. Brengt alleen maar reflecties. Honderden (duizenden) euro's aan goede lenzen uitgeven om er dan een stuk glas voor te plaatsen.......
                  Het enige nut dat een uv filter heeft is de mechanische bescherming van de lens maar dat kan ook met de zonnekap.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflectie door UV filter?

                    Er zijn er toch steeds meer waar het licht doorbreekt.......

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflectie door UV filter?

                      ik gebruik een dop om m'n objectief te beschermen, zat er gratis bij.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflectie door UV filter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Bij Googelen op plost vind ik niks zinnigs.
                        Tuurlijk niet, hij bedoelde plots. Je kan condens krijgen op een filter (en ook lens) door die plots in andere omstandigheden (temp en vochtigheid) te brengen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflectie door UV filter?

                          Ik had alleen filters aan cigaretten en die heb ik er ook uitgegooid.
                          Nikon D90 met wat glazen spul , Zeiss Ikon Nettar 6 X 6

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reflectie door UV filter?

                            Ik gebruikte ook de lensdop/zonnekap als berscherming. Maar dan toch een kras op 1 van lenzen gekregen.

                            Dus ik zet er terug een filter op. Omdat een filter vervangen veel goedkoper is dan de lens. Nu een kras op het voorste element merk je niet op de foto's, maar de lenswaarde is wel verdwenen. Je kan ze niet meer echt doorverkopen hé.

                            En na een aantal tests zie ik echt geen verschil in foto's genomen met of zonder die filter.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reflectie door UV filter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

                              1-Ik gebruikte ook de lensdop/zonnekap als berscherming. Maar dan toch een kras op 1 van lenzen gekregen.

                              2-Dus ik zet er terug een filter op. Omdat een filter vervangen veel goedkoper is dan de lens. Nu een kras op het voorste element merk je niet op de foto's, maar de lenswaarde is wel verdwenen. Je kan ze niet meer echt doorverkopen hé.
                              1-Hoe kan iemand in Jezusnaam een kras op een lens krijgen...., is mij nog nooit gelukt, wel eens een lens doormidden gebroken, maar geen krassen op het glas.
                              Ik geloof het daarom ook gewoon niet.

                              2-Nou dan hoef je dat filter ook na de kras niet te gebruiken.

                              Comment

                              Working...
                              X